Polsko-Szwajcarska
Izba Gospodarcza

Impact Stadler

Case study firmy Stadler jest prezentowane w szwajcarskim pawilonie SwissTech podczas konferencji Impact’24. Więcej informacji o SwissTech znajdziesz na stronie www.swiss.tech

Innovation Through Partnerships: mobilność

W czasach, gdy centra miast są coraz bardziej zanieczyszczone, Kraków wykonał istotny krok w kierunku zapewnienia zrównoważonej mobilności, decydując się na zakup tramwajów TANGO Lajkonik. Nowe pojazdy miały być dostosowane do koncepcji władz miasta, która zakładała demontaż sieci trakcyjnej z historycznej części Starego Miasta, jednocześnie zapewniając mieszkańcom wygodny i zrównoważony środek transportu. Aby spełnić te wymagania, niezbędne było wypracowanie nowego, innowacyjnego rozwiązania.

Współpraca między Stadler Polska, firmą należącą do Stadler Rail, największego szwajcarskiego producenta pojazdów szynowych, a Medcom – polskim producentem urządzeń energoelektronicznych dużych mocy oraz miejskim przewoźnikiem MPK Kraków, zaowocowała opracowaniem innowacyjnego systemu tramwajowego, który stanowi odpowiedź na specyficzne potrzeby Krakowa.

Kraków, z jego bogatą historią i wpisanym na listę UNESCO Starym Miastem, stoi przed podwójnym wyzwaniem: zachowania dziedzictwa architektonicznego oraz spełniania współczesnych potrzeb mieszkańców dotyczących efektywnego, komfortowego i zrównoważonego transportu miejskiego.

Miasto poszukiwało pojazdu, który zapewni komfort, niezawodność i dostępność przy minimalnym wpływie na środowisko, a jednocześnie będzie mógł poruszać się po historycznej, zabytkowej części Starego Miasta bez zasilania z sieci trakcyjnej.

W odpowiedzi na to zapotrzebowanie Stadler zaproponował tramwaje TANGO Lajkonik. To pojazdy wyposażone w innowacyjny system baterii, który pozwala im przejechać do trzech kilometrów z opuszczonym pantografem, bez zasilania z sieci trakcyjnej. Podstawą tego innowacyjnego rozwiązania jest współpraca międzynarodowych zespołów inżynieryjnych Stadlera z firmą Medcom – polskim pionierem w dziedzinie wysokowydajnej energoelektroniki. TANGO Lajkonik pokazuje, co można osiągnąć dzięki synergii międzynarodowej wiedzy i doświadczenia.

Efekty partnerstwa to przede wszystkim:

  • Innowacyjny pojazd: unikalny tramwaj TANGO Lajkonik to pierwszy tramwaj w Polsce, który może poruszać się bez zasilania z sieci trakcyjnej – może przejechać do 3 km, wyłącznie używając zasilania z baterii trakcyjnej;
  • optymalizacja zużycia energii: tramwaje są wyposażone w system odzyskiwania energii, przekształcający podczas hamowania energię kinetyczną pojazdu w energię elektryczną;
  • komfort: pojazdy są niskopodłogowe, co zapewnia łatwy dostęp dla wszystkich pasażerów, w tym osób z ograniczoną mobilnością. Funkcjonalna przestrzeń pasażerska, wydajna klimatyzacja czy porty USB do ładowania urządzeń przenośnych to tylko niektóre elementy gwarantujące wygodną podróż komunikacją miejską.

Wprowadzenie 110* tramwajów TANGO Lajkonik do eksploatacji było przełomowe dla Krakowa i znacząco poprawiło miejski system transportu publicznego poprzez:

  • zmniejszenie wpływu na środowisko: bezemisyjne tramwaje o energooszczędnej konstrukcji przyczyniają się do obniżenia śladu węglowego miasta;
  • ochronę dziedzictwa kulturowego: możliwość jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej w historycznych częściach Krakowa pozwoli utrzymać integralność wpisanego na listę UNESCO Starego Miasta;
  • poprawę mobilności: tramwaje zwiększyły dostępność, niezawodność i komfort publicznego transportu w Krakowie.

Wykorzystując mocne strony partnerów międzynarodowych i lokalnych, Kraków nie tylko znacząco zmodernizował swój system transportu publicznego, ale również wyznaczył nowe ścieżki dla integracji nowoczesnej technologii z historycznymi kontekstami. Projekt tramwaju TANGO Lajkonik jest przykładem, jak międzynarodowe partnerstwa mogą napędzać innowacje w rozwoju miejskiej mobilności.

Dowiedz się więcej:

*4 tramwaje zostały wyposażone w system baterii, w pozostałych istnieje możliwość instalacji systemu w przyszłości.