TEKST JEDNOLITY
STATUT POLSKO – SZWAJCARSKIEJ IZBY GOSPODARCZEJ
§1
- Polsko-Szwajcarska Izba Gospodarcza, zwana dalej “Izbą”, działa na podstawie ustawy z dn. 30 maja 1989 roku o Izbach Gospodarczych (Dz.U. Nr 35 poz.195 zmiany Dz.U. z 1992r. nr 75 poz. 368 oraz Dz.U. z 1996r. nr 43 poz. 189). Izba jest organizacją Samorządu Gospodarczego, dwustronną Izbą Gospodarczą w rozumieniu tejże ustawy.
- Nazwa Izby brzmi Polsko-Szwajcarska Izba Gospodarcza. Izba może używać nazwy handlowej Swisschamber Poland, nazwy w niemieckim brzmieniu Polnisch-Schweizerische Wirtschaftskammer oraz wyróżniającego ją znaku graficznego.
§2
Siedzibą Izby jest Warszawa. Izba działa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i zagranicą. Izba może na obszarze swojej działalności tworzyć oddziały.
§3
- Zasadniczym celem Izby jest popieranie, inspirowanie i rozwój współpracy gospodarczej pomiędzy Polską i Szwajcarią.
- Izba:
- popiera i chroni interesy gospodarcze swoich członków,
- gromadzi i rozpowszechnia informacje o stanie rozwoju gospodarki i warunkach działalności gospodarczej w obydwu krajach,
- zajmuje stanowisko i kształtuje opinię publiczną w sprawach dotyczących polsko-szwajcarskiej współpracy gospodarczej i interesów swoich członków,
- organizuje sympozja, konferencje, seminaria i inne imprezy gospodarcze i promocyjne, a także popiera i organizuje dokształcanie zawodowe swoich członków, popiera i pośredniczy w nawiązywaniu kontaktów pomiędzy firmami obu krajów,
- świadczy usługi w zakresie doradztwa ekonomicznego w szczególności poprzez sporządzanie opinii i sprawozdań oraz analiz rynkowych.
- Izba realizuje swoje cele w ścisłej współpracy ze szwajcarską izbą partnerską, w szczególności poprzez:
- wzajemne uzgadnianie programów działalności,
- organizowanie wspólnych imprez i innych projektów,
- doroczne wspólne posiedzenia zarządów.
§4
Członkami Izby mogą być następujące podmioty gospodarcze:
- polskie podmioty prowadzące działalność gospodarczą,
- osoby prawne z siedzibą zagranicą,
- osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania zagranicą,
- nie mające osobowości prawnej spółki, utworzone zgodnie z ustawodawstwem państw obcych.
§5
- Przyjęcie następuje na podstawie pisemnego wniosku kandydata. Przez podpisanie deklaracji kandydat uznaje postanowienia Statutu Izby. O przyjęciu członka orzeka Zarząd.
- Utrata członkostwa następuje wskutek:
- śmierci osoby fizycznej,
- zaprzestania działalności gospodarczej lub ustania bytu osoby prawnej,
- zrzeczenia się,
- wykluczenia.
- Zrzeczenie się członkostwa może nastąpić tylko za dwumiesięcznym wypowiedzeniem na koniec roku obrachunkowego.
- Wykluczenie członka następuje decyzją Zarządu w razie ciężkiego naruszenia obowiązków członkowskich. Za przyczynę wykluczenia uznaje się między innymi niepłacenie składek przez okres trzech miesięcy od daty ich wymagalności, pomimo wezwania Zarządu.
- Postanowienie Zarządu o odrzuceniu wniosku o przyjęcie lub wykluczeniu członka może być zaskarżone przez danego kandydata lub w przypadku wykluczenia – członka Izby w terminie siedmiu dni od jego zawiadomienia o postanowieniu do Walnego Zgromadzenia. Odwołanie musi być rozpatrzone na najbliższym Walnym Zgromadzeniu.
§6
- Każdemu członkowi przysługuje czynne i bierne prawo wyborcze jak również generalnie prawo głosu na Walnym Zgromadzeniu.
- Członkowie Izby mogą korzystać z usług świadczonych przez Izbę. Usługi te, o ile wymagają szczególnych nakładów, świadczone są odpłatnie.
- Obowiązkiem członka jest wspieranie Izby w wypełnianiu jej celów, przestrzeganie Statutu oraz płacenie składek członkowskich.
§7
- Walne Zgromadzenie ustala corocznie obowiązującą na rok następny wysokość składki członkowskiej.
- Składki członkowskie na rok bieżący płatne są najpóźniej do końca 31 marca bieżącego roku. Członkowie przyjmowani w trakcie roku obrachunkowego płacą składkę obniżoną o jedną czwartą za każdy kwartał, który upłynął przed datą ich przystąpienia.
- Składki członkowskie płatne są przelewem na konto bankowe Izby.
- W wyjątkowych wypadkach Zarząd może przyznać zniżkę w wysokości składki lub jej płatność w ratach. Zniżka może być udzielona zwłaszcza podwójnym członkom należącym jednocześnie do izby partnerskiej w Szwajcarii.
§8
Organami Izby są:
- Walne Zgromadzenie,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
§9
- Walne Zgromadzenie jest najwyższym organem Izby.
- Walne Zgromadzenie zwoływane jest przez Zarząd. Zwyczajne Walne Zgromadzenie musi odbyć się najpóźniej w ciągu sześciu miesięcy po zakończeniu roku rozrachunkowego.
- Nadzwyczajne Zgromadzenie zwoływane jest w razie potrzeby przez Zarząd.
- Na żądanie 1/5 członków Izby Zarząd zobowiązany jest do zwołania Nadzwyczajnego Zgromadzenia.
- Walne Zgromadzenie zwoływane jest drogą pisemnych zaproszeń, które wysłane muszą być nie później niż trzy tygodnie przed terminem Zgromadzenia. Wraz z zaproszeniem wysyłany jest pisemny porządek obrad.
- Walnemu Zgromadzeniu przewodniczy Prezes lub Wiceprezes Izby.
- Członkowie Izby głosują osobiście lub przez pełnomocników. Pełnomocnictwo musi być udzielone w formie pisemnej. Głosowanie na Walnym Zgromadzeniu jest z reguły jawne. Tajne głosowanie zarządza się w przypadku wyboru organów Izby, a także jeżeli zażąda tego któryś z obecnych na Zgromadzeniu członków Izby.
- Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów oddanych na Zgromadzeniu.
- Uchwały o zmianie Statutu oraz o rozwiązaniu i likwidacji Izby wymagają większości 2/3 głosów oddanych na Zgromadzeniu.
§10
Walne Zgromadzenie podejmuje uchwały w sprawach:
- zatwierdzenia bilansu, rachunku wyników i sprawozdania Zarządu za rok oraz Komisji Rewizyjnej
- za rok obrachunkowy,
- wyboru i odwołania członków organów Izby,
- udzielania absolutorium dla członków Zarządu,
- uchwalenie budżetu rocznego i programu działalności na następny rok,
- ustalenia wysokości składki członkowskiej,
- rozpatrywanie odwołań w sprawach członkowskich,
- zmiany Statutu,
- rozwiązanie i likwidacja Izby,
- wniosków zgłoszonych przez członków na Walnym Zgromadzeniu, które zostały zgłoszone zgodnie z porządkiem obrad.
§11
- Zarząd Izby składa się co najmniej z trzech osób.
- Kadencja członka Zarządu trwa dwa lata i kończy się z dniem Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia po jej upływie. Zarząd konstytuuje się samodzielnie. Zarząd może uchwalić regulamin organizacyjny normujący działania Zarządu.
- Zarząd prowadzi działalność Izby i jest właściwy we wszystkich sprawach, które nie zostały zastrzeżone do właściwości innych organów. Izba jest reprezentowana na zewnątrz przez dwóch członków Zarządu łącznie, w tym Prezesa lub jednego z Wiceprezesów. Zarząd może powołać dalszych Pełnomocników.
- Uchwały Zarządu podejmowane są zwykłą większością głosów członków obecnych na posiedzeniu. W razie równej liczby głosów decyduje głos Prezesa.
- W razie rezygnacji lub wygaśnięcia mandatu urzędującego członka Zarządu z innej przyczyny w trakcie kadencji Zarząd ma prawo dokooptować inną osobę na to miejsce. Na najbliższym Walnym Zgromadzeniu Zarząd wnosi o zatwierdzenie wyboru dokooptowanego członka. Pod warunkiem zatwierdzenia wyboru kadencja dokooptowanego członka zarządu upływa z kadencją Zarządu.
§12
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków. Kadencja członków Komisji Rewizyjnej trwa dwa lata i upływa z dniem Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia po jej upływie.
- Zadaniem Komisji Rewizyjnej jest:
- bieżąca i roczna kontrola gospodarki finansowej Izby,
- badanie dokumentów księgowych,
- sprawozdanie z kontroli dokonywanej przez Komisję do rąk Walnego Zgromadzenia oraz wnioski w sprawie absolutorium dla członków Zarządu.
3. W razie rezygnacji członka Komisji Rewizyjnej w trakcie kadencji Komisja Rewizyjna ma prawo dokooptować inną osobę na to miejsce. Na najbliższym Walnym Zgromadzeniu Zarząd wnosi o zatwierdzenie wyboru dokooptowanego członka Komisji. Pod warunkiem zatwierdzenia wyboru kadencja dokooptowanego członka zarządu upływa z kadencją Komisji.
§13
- W celu prowadzenia bieżącej działalności Izby Zarząd powołuje dyrektora Izby i poleca mu organizację biura Izby.
- Dyrektorowi Izby udzieli się pełnomocnictwa do reprezentowania Izby w jej bieżącej działalności i w ramach instrukcji Zarządu.
§14
Izba nie działa w celach zarobkowych. Majątek Izby składa się ze:
- składek członkowskich,
- opłat za usługi świadczone przez Izbę,
- nieodpłatnych przysporzeń, spadków, darowizn i zapisów,
- subwencji i dotacji,
- dochodów z działalności gospodarczej, przy czym te mogą być przeznaczane tylko na cele statutowe Izby,
- dochodów z majątku Izby.
Członkowie nie mają prawa do majątku Izby i nie odpowiadają swoim majątkiem za jej zobowiązania, za wyjątkiem przewidzianej prawem odpowiedzialności za koszty likwidacji Izby w razie braku środków na przeprowadzenie likwidacji.
§15
Rokiem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.
§16
W razie rozwiązania i likwidacji Izby majątek jej przeznaczony będzie dla polskiej osoby prawnej, której cele statutowe podobne są do celów Izby.
Likwidatorami Izby są członkowie Zarządu.
§17
W sprawach nie uregulowanych niniejszym Statutem stosuje się przepisy ustawy o izbach gospodarczych z 30 maja 1989 r. z późniejszymi zmianami, a także inne przepisy prawa polskiego.