Swiss Business Directory 2021/22

Z przyjemnością ogłaszamy, że rozpoczęliśmy prace nad katalogiem Swiss Business Directory 2021/22, w którym przedstawimy firmy członkowskie Polsko-Szwajcarskiej Izby Gospodarczej.

Katalog wydawany jest co dwa lata i powstaje przy merytorycznym wsparciu Ambasady Szwajcarii raz Swiss Business Hub Central EuropeSwiss Business Directory od dziesięciu lat cieszy się uznaniem i buduje wizerunek firm szwajcarskich w Polsce, tworząc swojego rodzaju wizytówkę szwajcarskiego biznesu.

Zachęcamy do zapoznania się z ofertą reklamową. W tym roku zdecydowaliśmy się nie tylko obniżyć ceny i rozszerzyć ofertę, ale przygotowaliśmy też specjalną opcję first minute, ważną tylko do końca sierpnia.

Firmy tną koszty i wstrzymują inwestycje, ale recesja nie dotknie każdego

W dniach 10 – 24 czerwca izby bilateralne zrzeszone w International Group of Chambers of Commerce (IGCC) przeprowadziły ankietę wśród polskich i zagranicznych przedsiębiorstw dotyczącą wpływu pandemii na biznes w Polsce. Jej wyniki porównano z podobnym badaniem przeprowadzonym przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą (CCIFP) w momencie wprowadzenia pierwszych restrykcji. Pozwoliło to na weryfikację ówczesnych obaw i wskazanie największych problemów, z którymi spotkali się przedsiębiorcy w ciągu trzech ostatnich miesięcy.

80% firm spodziewa się spadku wyników finansowych na koniec roku, a blisko 90% odnotowało zmniejszenie sprzedaży. Powrót do poziomu sprzed pandemii możliwy będzie najwcześniej za 6-12 miesięcy, choć niektóre branże spodziewają się recesji dopiero w 2021 r. Firmy przed upadłością bronią się najczęściej poprzez cięcie kosztów, głównie niezwiązanych z podstawową działalnością, a redukcję etatów traktują jako ostateczność.

Firmy tracą zamówienia, ale płatności nie zostały zablokowane

Największym problemem, z którym spotykali się przedsiębiorcy w ostatnich trzech miesiącach, było anulowanie zamówień przez klientów (51% wskazań). Sprawdziły się zatem obawy większości firm wyrażone w marcowym badaniu, w którym anulowanie zamówień prognozowało 50% respondentów. Opóźnienia w płatnościach od klientów, czy realizacji zamówień dotknęły finalnie mniej firm niż pokazywały wyniki pierwszego badania (odpowiednio 27% i 29% wskazań w czerwcu, wobec 56% i 41% w marcu).

Jedynie zmniejszenie produkcji wystąpiło na nieco większą skalę niż prognozowano (28 % odpowiedzi w czerwcu i 21% w marcu). Dużym utrudnieniem dla prowadzenia działalności, szczególnie wśród firm działających na wielu rynkach, były ograniczenia w przemieszczaniu i zamknięte granice, na co wskazywało 38% respondentów. Wiązało się to z koniecznością zdalnego zarządzania firmą, a także stanowiło problem z podpisywaniem dokumentów czy umów.

Lepsza sytuacja niż zakładano wystąpiła w logistyce i transporcie towarów. Blisko połowa respondentów nie odnotowała w tym obszarze wpływu COVID-19, co jest o blisko 10% lepszym wynikiem niż na początku marca. W przypadku co trzeciej firmy pojawiały się problemy z dostawą produktów od poddostawców z Polski i z zagranicy. Deklarowane problemy z transportem w kraju, czy pojawiającymi się brakami na stanach magazynowych wystąpiły jedynie w co dziesiątym przedsiębiorstwie.

Cięcia kosztów w firmach co najmniej do końca roku

W konsekwencji spadków sprzedaży, firmy podjęły szereg działań mających na celu zmniejszanie wydatków i kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa, by w ten sposób utrzymać płynność finansową.
52% firm już zredukowało wydatki niezwiązane z podstawową działalnością firmy, w takich obszarach jak marketing, reklama, czy szkolenia, a blisko 40% będzie te ograniczenia kontynuować w kolejnych miesiącach. Skala tych cięć jest znacząca, gdyż w blisko 2/3 przypadków wyniosły one powyżej 50% dotychczasowych budżetów.
Kolejne kroki podejmowane przez przedsiębiorstwa to: wstrzymanie rekrutacji (45% wskazań), podwyżek (37%) i premii (28%). W 29% firm nastąpiła redukcja wynagrodzenia, najczęściej od 5% do 20% dotychczasowej pensji, jednak w kolejnych miesiącach tego rodzaju działanie deklaruje już tylko 17% ankietowanych przedsiębiorstw. Firmy starają się za wszelką cenę utrzymać miejsca pracy i pomimo spadku obrotów, zwolnienia pracowników są wprowadzane jako ostateczność. Do tej pory redukcji etatów dokonało 15% firm, najczęściej na poziomie od 2% do 10% załogi.


Blisko połowa badanych firm (48%) skorzystała ze wsparcia w ramach tzw. tarczy antykryzysowej.
 Wśród nich 43% przedsiębiorców oceniło udzieloną pomoc pozytywnie, a według 54% proponowane rozwiązania nie spełniły ich oczekiwań. Główne uwagi dotyczyły skomplikowanych procedur, niejasnych zasad, a także długiego czasu oczekiwania na decyzję.

Badanie Przetrwać COVID19 – Wpływ pandemii na działalność firm w Polsce zostało przeprowadzone przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą wśród firm zrzeszonych w izbach bilateralnych należących do International Group of Chambers of Commerce (IGCC) i skierowane było do Prezesów, Dyrektorów Generalnych i członków zarządu. Udział w nim wzięło 189 przedsiębiorstw działających w Polsce, z czego 26% to firmy polskie, 16% niemieckie, 14% francuskie, 7% amerykańskie, 6% szwajcarskie, 5% austriackie, a 26% z kapitałem pochodzącym z innych krajów. Połowa respondentów reprezentowała firmy zatrudniające do 50 osób, 32%  to średnie przedsiębiorstwa (51 – 500 pracowników), a 19 % to firmy zatrudniające powyżej 500 osób. Najwięcej respondentów pochodziło z branży przemysłowej (13%), budowlanej i nieruchomości (13%), usług dla biznesu (12%), doradztwa (8%), usług IT i telekomunikacji (7%) oraz handlu i dystrybucji (6%).

 

 

International Group of Chambers of Commerce (IGCC) www.inwestycjezagraniczne.com

Media

Business Insider
https://businessinsider.com.pl/firmy/koronawirus-w-polsce-trudna-sytuacja-firm/ccrkxmt

Bankier.pl
https://www.bankier.pl/wiadomosc/Wsparcie-z-tarczy-antykryzysowej-nie-spelnilo-oczekiwan-przedsiebiorcow-7917567.html

Rzeczpospolita
https://www.rp.pl/Biznes/307019883-Firmy-tna-pensje-i-etaty-wyhamowuja-inwestycje.html

Puls Biznesu
https://www.pb.pl/wirus-uderza-w-firmy-ktore-m-in-wyhamowuja-inwestycje-995557

Ankieta IGCC – “Przetrwać COVID19 – Wpływ pandemii na działalność firm w Polsce”

W obliczu powolnego odmrażania gospodarki wiele firm wznawia swoją działalność, często modyfikując dotychczasowe usługi i organizację pracy. Biznes nie poddał się i ciągle szuka nowych rozwiązań, by rozwijać się w tych wyjątkowych okolicznościach.

IGCC (International Group of Chambers of Commerce) zaprasza do udziału w ankiecie, która pozwoli ocenić wpływ COVID-19 na działalność operacyjną i finansową firm działających na polskim rynku, oraz na perspektywy biznesowe i inwestycyjne po wznowieniu działań po okresie przymusowego zamknięcia.

Wyniki ankiety będą udostępnione firmom stowarzyszonym, a na ich podstawie zostanie przygotowany komunikat prasowy dystrybuowany do mediów, a także rekomendacje dla administracji dotyczące wsparcia dla przedsiębiorców i gospodarki.

Udział w ankiecie jest anonimowy, a jej wypełnienie zabierze Państwu kilka minut.

Ankieta: https://survey.ccifi.net/971624?lang=pl

Wyniki ankiety

Serdecznie dziękujemy za liczny udział w ankiecie. Takie samo badanie zostało przeprowadzone przez izby Francji, Niemiec, Izraela, Włoch, Niderlandów, krajów skandynawskich, przy wsparciu pozostałych izb bilateralnych. Przedstawiamy dokładne wyniki przeprowadzone na członkach Swisschamber i Advantage Austria.

Wyniki jednoznacznie wskazują, że obecne ograniczenia w ruchu lotniczym wpłynęły na Państwa firmy. Jedynie 4% ankietowanych wskazało opcję braku korelacji między ograniczeniami i funkcjonowaniem firmy.

Także na pytanie o podróże po wznowieniu połączeń najmniej z Państwa zaznaczyło opcję “nie będę z nich korzystać”. Największą popularnością wśród proponowanych destynacji cieszy się za to Europa Środkowa, ale także miejsca poza Europą i Europa Zachodnia.

Poniżej znajdą Państwo wyniki ankiety wraz z informacją prasową od International Group of Chambers of Commerce (IGCC), a także artykuł “Rzeczpospolitej”, w którym mowa jest o badaniu.

Wyniki ankiety Komunikat IGCC Rzeczpospolita

Tax Compliance in Poland

Od lat obserwujemy narastającą kompleksowość i zmienność polskich przepisów podatkowych, a ponadto towarzyszące temu niepokojące konsekwencje karno-skarbowe. Słyszymy to też od naszych firm członkowskich. W związku z tym przeprowadziliśmy ankietę na grupie 32 przedsiębiorstw należących do Polsko-Szwajcarskiej Izby Gospodarczej, aby ułatwić Państwu rozmowę z centralą o rzeczywistości, z którą zmierzają się Państwo na co dzień.

Raport został uzupełniony o dodatkowe informacje od firmy audytorsko-doradczej Grant Thornton.

W raporcie uwzględniliśmy również komentarze przedstawicieli naszych firm członkowskich. Zawierają także wskazówki, co należałoby zmienić, by regulacje były bardziej przyjazne firmom.

Poniżej znajdą Państwo załączoną publikację w wersji polskiej, a także zachęcamy do zapoznania się z relacjami w mediach.

PDF (PL) PDF (EN)

Media

Szwajcarska precyzja i polska biurokracja:
https://www.pb.pl/szwajcarska-precyzja-i-polska-biurokracja-994561

Biznes po polsku, czyli 4,5 tysiąca godzin na obowiązki podatkowe:
https://businessinsider.com.pl/firmy/podatki/duze-firmy-poswiecaja-ponad-49-tys-godzin-rocznie-na-obowiazki-podatkowe/6hm4l0c?utm_source=gtfr.inforia.net_viasg_businessinsider&utm_medium=referal&utm_campaign=leo_automatic&srcc=ucs&utm_v=2

4552 godzin pracy i 2,8 etatów. Tyle potrzebują firmy, aby zrealizować obowiązek sprawozdawczy wobec organów administracji
https://forsal.pl/biznes/firma/artykuly/7754580,grant-thornton-obowiazek-sprawozdawczy-4552-godzin-pracy-i-28-etatow.html

Grant Thornton: Sprawozdawczość wobec organów zajmuje firmom 4,55 tys. godzin
https://wyborcza.biz/biznes/1,100969,26059169,grant-thornton-sprawozdawczosc-wobec-organow-zajmuje-firmom.html?disableRedirects=true

Firmy w Polsce spędzają ponad 560 dni roboczych rocznie na państwowej biurokracji
https://300gospodarka.pl/news/firmy-w-polsce-spedzaja-ponad-560-dni-roboczych-rocznie-na-panstwowej-biurokracji

A także:
https://inwestycje.pl/biznes/sprawozdawczosc-wobec-organow-zajmuje-firmom-455-tys-godzin/

https://alebank.pl/sprawozdawczosc-wobec-organow-zajmuje-firmom-az-455-tys-godzin-raport-grant-thornton/?id=331678&catid=22872&cat2id=361

https://www.pulshr.pl/zarzadzanie/koszmar-polskich-firm-tysiace-godzin-pracy-specjalistow-nad-analiza-prawa-podatkowego,74687.html

https://www.money.pl/gielda/grant-thornton-sprawozdawczosc-wobec-organow-zajmuje-firmom-455-tys-godzin-6524547827111553a.html

Profilaktyka – koronawirus

W związku z pytaniami kierowanymi do Izby w sprawie COVID-19 i chęcią dzielenia się dobrymi praktykami w tym zakresie, zapraszamy do zapoznania się i przeanalizowania obostrzeń wprowadzonych w szwajcarskich firmach. Plik będzie na bieżąco aktualizowany.

PDF

Helwetologia – nowy kierunek na Uniwersytecie Warszawskim

Transdyscyplinarne studia nad Szwajcarią – Helwetologia (studia II stopnia) – łączą umiejętności językowe z kompetencjami miękkimi jak sztuka prezentacji, praca w zespole czy praca projektowa.

Zgodnie z otrzymaną z Uczelni informacją, w ramach studiów planowany jest nacisk na interdyscyplinarne podejście zarówno do obszarów badawczych, jak i praktycznych, pogłębianie znajomości języka obcego – na poziomie C1 (francuskiego, niemieckiego, włoskiego), naukę drugiego języka obcego (francuskiego, niemieckiego, włoskiego) oraz współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Na studia zapisało się 38 kandydatów, w tym: 23 ze znajomością j. niemieckiego na poziomie C1 oraz 14 ze znajomością j. francuskiego na poziomie C1. Więcej informacji można znaleźć na załącznikach poniżej.

Dla zainteresowanych firm jest szereg możliwości współpracy, np.

– prace magisterskie realizowane w trybie projektowym wokół tematu zaproponowanego przez firmy,

– zatrudnianie na część etatu studentów,

– uzupełnianie studiów o wybrane kompetencje, np. zarządzanie projektami.

Osoby zainteresowane są proszeni o kontakt z panem Rafałem Kijonka, który ze strony Izby koordynuje współpracę z uczelnią:

Rafal.Kijonka@swisslinx.com

 

Równolegle do działalności dydaktycznej powstaje na Uniwersytecie Ośrodek Studiów Szwajcarskich we współpracy z Uniwersytetem w Zurychu i w Lozannie oraz przy wsparciu MNiSW, Ambasady Szwajcarii w Polsce, a także Ambasady RP w Szwajcarii.

Ośrodek ma na celu scentralizowanie badań nad Szwajcarią na Uniwersytecie, wzmocnienie uniwersyteckiej współpracy polsko-szwajcarskiej, ale też współpracy krajów na płaszczyźnie kulturalnej i społeczno-gospodarczej. Więcej informacji można znaleźć w załączniku poniżej.