Loty Gdańsk-Zurych – otwarcie połączenia

W poniedziałek, 1 kwietnia odbyło się uroczyste otwarcie nowego połączenia Gdańsk – Zurych linii lotniczych Swiss International Air Lines.

Podczas pierwszego lądowania samolot Swiss International Air Lines został przywitany salwą wodną. Następnie na lotnisku w Gdańsku odbyła się konferencja prasowa, podczas której m.in. Jürg Burri, Ambasador Szwajcarii w Polsce wygłosił przemówienie.

Wieczorem zaproszeni goście zgromadzili się na uroczystej gali w hotelu Radisson Hotel&Suites w Gdańsku zorganizowanej wspólnie przez Swiss International Air Lines, Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy oraz Polsko-Szwajcarską Izbę Gospodarczą.

Od 1 kwietnia linie Swiss International Air Lines latają na trasie Gdańsk – Zurych cztery razy w tygodniu – w poniedziałki, środy, piątki i niedziele. Pod tym linkiem mogą Państwo zobaczyć film z otwarcia nowego połączenia.

PPK i najważniejsze zmiany w prawie pracy 2019

Szanowni Państwo,

z Nowym Rokiem weszła w życie nowelizacja Kodeksu Pracy. Dopasowanie wewnętrznych procedur do tych zmian jest istotne nie tylko dla zapewnienia zgodności z aktualnym stanem prawnym, ale też wzmacniania poczucia pracowników, że pracodawca o nich dba. To oni są w końcu najważniejszym zasobem firmy. Zapraszamy na spotkanie ze specjalistą prawa pracy, który przybliży najistotniejsze zmiany:

PPK i najważniejsze zmiany w prawie pracy 2019

Szczegółowy program szkolenia znajdą Państwo na stronie wydarzenia, a w nim m.in.:

– przechowywanie dokumentacji pracowniczej,
– Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK).

Spotkanie odbędzie się 9.04.2019 r. w Gdańsku, przy al. Grunwaldzkiej 472B, w budynku Olivia Four (sala Mars).

Koszt uczestnictwa wynosi: 200 zł + 23% VAT za osobę lub 100 zł + 23% VAT za osobę (klienci Rödl & Partner).

Zgłoszenia przyjmujemy do 5.04.2019 r. poprzez naszą stronę oraz mailowo na adres: anna.sliwinska@roedl.com.

Warunkiem uczestnictwa jest otrzymanie potwierdzenia mailem o zarejestrowaniu uczestnika.

Serdecznie zapraszamy!

Bossard – Rekordowe wyniki za 2018 rok

Rekordowe wyniki za 2018 rok

Kolejny rok rekordowych wyników finansowych Grupy Bossard. Strategia rentownego wzrostu przynosi efekty.

Wyniki za miniony rok dowodzą, że Grupa Bossard konsekwentnie podąża ścieżką stabilnego wzrostu. Stały wzrost wydajności doprowadził do rekordowych przychodów ze sprzedaży, a także wskaźników EBIT i dochodu netto. EBIT wzrósł o 12,1 procent do 108,8 mln CHF, a zysk netto o 6,5 procent do 85,4 mln CHF. Wyłączając wynik pozaoperacyjny w roku ubiegłym, zysk netto wzrósł o 12,8 procent. Wzrost wydajności opiera się na rekordowej sprzedaży wynoszącej 871,1 mln CHF (+10,8 procent).

CEO Bossard AG David Dean podkreśla: “Rok finansowy 2018 po raz kolejny potwierdza naszą strategię rentownego wzrostu.” Rok do roku marża EBIT wzrosła z 12,3 do 12,5 procent.

Rosnący popyt na rozwiązania złączne, jak również usługi logistyczne i inżynieryjne Bossard, to skutek postrzegania firmy jako solidnego partnera. Ponadprzeciętny wzrost sprzedaży we wszystkich trzech regionach rynku w 2018 roku odzwierciedla działania na rzecz rozwoju, które Bossard konsekwentnie prowadzi w ostatnich latach.

Mimo że w drugiej połowie roku Bossard musiał odnaleźć się w trudniejszym otoczeniu gospodarczym, szczególnie na rynkach europejskich, sprzedaż roczna w tym regionie wzrosła o 10,8 procent do rekordowej wysokości 493,0 mln CHF. W wielu krajach regionu Bossard odnotował dwucyfrowe stopy wzrostu. Wypracowano również wysoki jednocyfrowy wzrost na dwóch największych rynkach europejskich: w Szwajcarii i Niemczech.

Na rynku amerykańskim wysokie zapotrzebowanie na produkty i usługi Bossard utrzymuje się od połowy roku. Sprzedaż w Ameryce w 2018 roku wyniosła w sumie 240,9 mln CHF, odnotowując satysfakcjonujący wzrost o 9,4 procent (10,1 procent w walucie lokalnej). Na wzrost popytu w drugiej połowie roku pozytywnie wpłynęła współpraca z największym amerykańskim producentem pojazdów elektrycznych, który znacząco zwiększył produkcję aut modelu 3. Na tak dobre wyniki w Ameryce składają się również przeprowadzone z powodzeniem przejęcia z poprzednich lat, a także wzrost sprzedaży o 55,6 procent w Kanadzie oraz o 9,3 procent w Meksyku.

Również w Azji Grupa Bossard poczyniła znaczne postępy, zbierając owoce swojej konsekwentnej wieloletniej polityki inwestycyjnej. Sprzedaż w tym regionie wzrosła aż o 13,4 procent do 137,2 mln CHF (+12,5 procent w walucie lokalnej). Odnotowano dwucyfrowe stopy wzrostu na najważniejszych azjatyckich rynkach Bossard: w Chinach oraz Indiach. Tajlandia, Tajwan i Australia również osiągnęły wyniki na podobnym poziomie.

Rekordowy EBIT

W 2018 roku Grupa Bossard po raz pierwszy w swojej historii przekroczyła pułap 100 mln CHF zysku operacyjnego. Wzrósł on w stosunku do roku poprzedzającego o 12,1 procent do 108,8 mln CHF. W ostatnich latach można zauważyć regularne przyrosty zysku operacyjnego, co wskazuje na zauważalny wzrost wydajności.

W ciągu ostatniej dekady marża EBIT regularnie szła w górę. Tendencja ta została przerwana w zasadzie tylko na krótki czas przez kryzys finansowy w 2009 roku. W roku finansowym 2018 Grupa Bossard znów zdołała zwiększyć marżę EBIT: z 12,3 do 12,5 procent. “Każdego roku przeprowadzamy inwestycje, które mają zapewnić nam stały i rentowny wzrost w dłuższej perspektywie. Pod tym względem rok 2018 był kolejnym, który dowodzi słuszności naszego zaangażowania inwestycyjnego. Jesteśmy obecni w różnych krajach i na różnych rynkach, które obiecują ponadprzeciętną rentowność. Nie bez powodu nasza marża EBIT jest znacznie wyższa od średniej w branży “, podkreśla CEO Bossard AG David Dean.

Większy zysk – wyższa dywidenda

Solidny i szeroko zakrojony wzrost wydajności przyniósł zysk netto w wysokości 85,4 mln CHF (+6,5 procent). Wyłączając wynik nieoperacyjny pochodzący ze sprzedaży nieruchomości w wysokości 4,5 mln CHF netto, zysk operacyjny netto wzrósł o znaczące 12,8 procent. Na tej skorygowanej podstawie zysk ze sprzedaży wzrósł z 9,6 do 9,8 procent.

Zyski Grupy Bossard uzyskane w 2018 roku przekładają się na zwiększenie dywidendy. Polityka Bossard w tej kwestii jest jasna i przejrzysta: 40 procent zysku netto trafia do akcjonariuszy. Na corocznym walnym zgromadzeniu akcjonariuszy 8 kwietnia 2019 roku Zarząd zaproponuje podwyższenie dywidendy z 4,20 CHF do 4,50 CHF za zarejestrowany udział A.

Stabilny bilans pomimo energicznej działalności inwestycyjnej

W roku finansowym 2018 dynamiczny rozwój Grupy Bossard zwiększył sumę aktywów o 11,9 procent do 604,1 mln CHF. Rozwój ten wynika z nieprzerwanej działalności inwestycyjnej, połączonej ze zwiększeniem operacyjnego kapitału obrotowego netto. Należy odnotować wzrost poziomu zapasów, wynikający z wyższej sprzedaży. Jest to celowe zwiększenie zaangażowania kapitałowego, mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa dostaw klientom.

Pomimo intensywnej działalności inwestycyjnej oraz wzrostu operacyjnego kapitału obrotowego netto, struktura bilansu Grupy Bossard pozostaje stabilna. Wskaźnik kapitału własnego w roku finansowym 2018 nadal wzrastał, osiągając pułap 51,3 procent (dla porównania w 2017 roku było to 48,9 procent), co znacznie przewyższa długoterminowy cel 40 procent. Stabilna sytuacja finansowa Bossard znajduje również odzwierciedlenie w stosunku zadłużenia netto do kapitału własnego, którego wartość spadła z 0,5 do 0,4, mimo że zadłużenie netto w okresie sprawozdawczym wzrosło ze 124,0 mln CHF do 130,2 mln CHF.

Ostrożny optymizm na 2019 rok

Wychodząc z dobrej pozycji po minionym roku, Grupa Bossard chce zrobić kolejny krok naprzód dążąc do zachowania tendencji wzrostowej również w roku 2019. Założenia te zostały podjęte ze świadomością, że gospodarka, szczególnie na rynkach europejskich, straciła nieco impet od drugiej połowy 2018 roku. Miały na to wpływ między innymi: niepewność związana z Brexitem, niższe wyniki sprzedaży w przemyśle motoryzacyjnym, a wreszcie spory handlowe między USA i Chinami. Czynniki te mogą przytłumić dynamikę wzrostu w Grupie.

Bossard zdaje sobie sprawę, że tegoroczny rozwój gospodarczy jest ustalony na znacznie niższym poziomie niż w 2017 czy 2018 roku. W świetle tych trudnych warunków celem Grupy jest przekroczenie w bieżącym roku obrotowym poziomu 900 milionów CHF sprzedaży. Jednocześnie firma pragnie utrzymać rentowność na poziomie ponadprzeciętnym dla branży. Perspektywa ta zakłada, że nie nastąpią istotne zmiany na rynkach, a wahania kursów walut nie wpłyną drastycznie na wyniki Grupy.

Informacja prasowa w języku angielskim oraz raport roczny do pobrania:
https://www.bossard.com/pl/o-nas/nowosci-i-komunikaty-prasowe/2019/03/wyniki-2018.aspx

Dodatkowych informacji udzieli:
Katarzyna Czajkowska-Więcaszek
Senior Marketing Specialist
email: kczajkowska@bossard.com
tel. kom.: 661 066 044

Informacje ogólne

Grupa Bossard jest wiodącym międzynarodowym dostawcą rozwiązań produktowych i usług w branży elementów złącznych oraz technologii montażu dla sektora przemysłowego. Z szerokim portfolio ponad 1.000.000 produktów oraz sprawdzoną wiedzą z zakresu doradztwa technicznego (inżynierii) i zarządzania zapasami (logistyka), Bossard jest uznanym dostawcą oraz solidnym partnerem biznesowym. Marka jest także pionierem w tworzeniu inteligentnych systemów do zarządzania produkcją
w myśl idei Przemysłu 4.0. Klientami Grupy są zarówno lokalne jak i globalne firmy przemysłowe, które korzystają z rozwiązań Bossard w celu poprawy swojej wydajności.

Bossard jest notowany na giełdzie SIX Swiss Exchange. Zatrudnia 2500 pracowników w ponad 77 lokalizacjach na całym świecie. Polski oddział Grupy – Bossard Poland Sp. z o.o. mieści się w Radomiu i dysponuje kilkudziesięcioosobowym zespołem specjalistów we wszystkich trzech wymiarach działalności firmy: rozwiązań produktowych, inżynierii montażu oraz inteligentnych systemów logistyki produkcji.

W 2018 roku Grupa Bossard osiągnęła sprzedaż na poziomie 871,1 mln CHF.

Bossard rozszerza ofertę usług inżynieryjnych

Bossard rozszerza swoją ofertę usług inżynieryjnych z zakresu Assembly Technology Expert, proponując usprawnienie i uproszczenie procesów produkcyjnych oraz optymalizację produktów pod kątem elementów złącznych.

Szczupłe procesy i zoptymalizowane produkty to najważniejsze czynniki, które pomagają producentom sprostać wymogom rewolucji przemysłowej. Dzięki nowym usługom Assembly Technology Expert, Grupa Bossard daje swoim klientom narzędzia do niezbędnych usprawnień zarówno  w obszarze produktu jak i produkcji.

Z pomocą składającej się z sześciu modułów oferty, firmy produkcyjne mogą  w pełni wykorzystać potencjał swoich projektów, linii produkcyjnej, zarządzania częściami C, konfiguracji asortymentu oraz podstawowych i zaawansowanych szkoleń technicznych. Przynosi to przedsiębiorcom szereg istotnych korzyści: krótszy czas wprowadzenia produktu na rynek, niższe koszty produkcji, lepszą wydajności, a często także poprawę jakości produktu.

“Pakiet usług Assembly Technology Expert łączy nasze ponad 185-letnie doświadczenie w zakresie technologii łączenia z holistycznym spojrzeniem na koszty procesów montażowych” – mówi Milena Gregorczyk, Dyrektor Zarządzająca Bossard Poland. „Upraszczając te procesy w odpowiednich obszarach usprawniamy ogólne działanie przedsiębiorstwa, co pozytywnie wpływa na jego konkurencyjność.”

Usługi Assembly Technology Expert

Bossard oferuje sześć modułów usług eksperckich. Można z nich skorzystać
w całości lub częściowo, w zależności od potrzeb firmy. Niezależnie od wybranej opcji, celem optymalizacji jest zawsze wypracowanie idealnego rozwiązania w obszarze projektu produktu i/lub w procesie jego docelowego montażu.

Zwykle proces optymalizacji rozpoczyna się od usługi Expert Walk, podczas której eksperci techniczni Bossard przeprowadzają szczegółową analizę procesów produkcji i montażu. W celu potencjalnej racjonalizacji i optymalizacji, analizowane są gniazda produkcyjne, linie montażowe oraz używane narzędzia
i elementy złączne. Cel: szczuplejsza oraz inteligentniejsza produkcja na każdym etapie.

Expert Assortment Analysis to metodyczna analiza asortymentu części C obecnego na produkcji i w magazynie. Jej celem jest zidentyfikowanie możliwości uproszczenia oraz redukcji tego asortymentu.

Expert Design oferuje wsparcie eksperckie Bossard od samego początku cyklu życia produktu czyli już na etapie jego projektowania. Udostępniamy inżynierom i projektantom między innymi dedykowane bazy danych oraz narzędzia online do kalkulacji połączeń śrubowych, a także możliwość prototypowania elementów złącznych za pomocą druku 3D.

W ramach usługi Expert Teardown rozkładamy istniejące produkty na części pierwsze, aby zidentyfikować możliwość ich rekonstrukcji pod kątem połączeń śrubowych. Ma to na celu znalezienie najlepszego rozwiązania złącznego oraz wygenerowanie oszczędności na produkcji.

Expert Education to nasza oferta kompleksowych szkoleń technicznych z zakresu elementów złącznych i technologii montażu. Oferujemy szkolenia otwarte oraz dedykowane – prowadzone w siedzibie klienta i dostosowane do potrzeb jego firmy. Polecamy także naszą platformę e-learningową.

Usługi Expert Test Services pozwalają przetestować pomysły naszych klientów w warunkach laboratoryjnych. Prowadzimy różnego rodzaju testy sprawdzające czy produkt spełnia wymagania odnośnie funkcjonalności i norm jakości. Dysponujemy 14 ośrodkami badawczymi w Europie, Ameryce i Azji, w tym trzema z certyfikatem ISO/IE 17025.

Więcej informacji na temat usług Bossard Assembly Technology Expert na stronie

Filmik promocyjny

Dodatkowych informacji udzieli:

Katarzyna Czajkowska-Więcaszek
Senior Marketing Specialist
email: kczajkowska@bossard.com
tel. kom.: 661 066 044

Informacje ogólne

Grupa Bossard jest wiodącym międzynarodowym dostawcą rozwiązań produktowych i usług w branży elementów złącznych oraz technologii montażu dla sektora przemysłowego. Z szerokim portfolio ponad 1.000.000 produktów oraz sprawdzoną wiedzą z zakresu doradztwa technicznego (inżynierii) i zarządzania zapasami (logistyka), Bossard jest uznanym dostawcą oraz solidnym partnerem biznesowym. Marka jest także pionierem w tworzeniu inteligentnych systemów do zarządzania produkcją
w myśl idei Przemysłu 4.0. Klientami Grupy są zarówno lokalne jak i globalne firmy przemysłowe, które korzystają z rozwiązań Bossard w celu poprawy swojej wydajności.

Bossard jest notowany na giełdzie SIX Swiss Exchange. Zatrudnia 2500 pracowników w ponad 77 lokalizacjach na całym świecie. Polski oddział Grupy – Bossard Poland Sp. z o.o. mieści się w Radomiu i dysponuje kilkudziesięcioosobowym zespołem specjalistów we wszystkich trzech wymiarach działalności firmy: rozwiązań produktowych, inżynierii aplikacyjnej oraz inteligentnych systemów logistyki produkcji.

W 2018 roku Grupa Bossard osiągnęła sprzedaż na poziomie 871,1 mln CHF.

Jak trafić z reklamą do osób kupujących u konkurencji?

Data wydarzenia:
13 marca 2019 r. (środa) w godzinach 10:00-10:45

Podczas najbliższego spotkania z cyklu EY StartUp Talk zaprezentujemy Ci narzędzie, które zna Twoich klientów – również tych, którzy jeszcze u Ciebie nie kupują. Dzięki niemu podejmiesz lepsze decyzje biznesowe, zweryfikujesz kampanie reklamowe prowadzone dla Twojej firmy i skorzystasz z unikalnej wiedzy analitycznej.

Biorąc udział w wydarzeniu, dowiesz się:
    –    Jak dotrzeć do klientów konkurencji?
    –    W jaki sposób mierzyć efektywność kampanii reklamowych lub jakość współpracy z domem mediowym/agencją?
    –    Jak poznać inne potrzeby klientów, aby zwiększyć wartość koszyka zakupowego?

Prowadzący:
Krzysztof Witkowski – Associate Partner, EYnovation, EY

Goście:
Edward Mężyk – CEO, Cluify

Gość specjalny:
Łukasz Mrowiński – Członek Zarządu, Etno Cafe

 

Rejestracja:
Aby zapisać się na bezpłatne wydarzenie online, wypełnij formularz zgłoszeniowy: https://ey-people.pl/forms/registration.html?webid=130


O EY StartUp Talk

EY StartUp Talk to cykl spotkań z twórcami nowych technologii, podczas których prezentujemy sposoby na usprawnienie procesów z wykorzystaniem modeli biznesowych innowacyjnych firm. W ramach EYnovation współpracujemy ze startupami i scaleupami, które z powodzeniem wdrażają rozwiązania w Polsce i na całym świecie. Eksperci EY starannie wyselekcjonowali rozwiązania, które mogą pomóc w rozwoju Twojej firmy.
 

Business and Investment Climate Survey 2019

Podobnie jak w zeszłym roku chcielibyśmy zaprosić Państwa do udziału w kolejnej edycji badania koniunktury gospodarczej i atrakcyjności inwestycyjnej Polski.

Ankieta realizowana jest wspólnie z izbami bilateralnymi w Polsce, działającymi w ramach International Group of Chambers of Commerce (IGCC).

Adresatem ankiety są inwestorzy zagraniczni oraz przedsiębiorcy działający na polskim rynku.

Badanie dostępne jest na platformie internetowej.

W ankiecie można wziąć udział do 1 marca. Dostępne są trzy wersje językowe (polska, angielska i niemiecka).

https://www.rp.pl/Inwestycje/304119873-Firmy-wola-sasiadow.html

 

https://www.rp.pl/Blogi/304119882-Jest-dobrze-ale-nie-najgorzej-jest.html

 

https://www.newsweek.pl/biznes/dobrze-juz-bylo-polska-spada-w-prestizowym-rankingu-gospodarczym/k2gryq2

 

https://www.tvp.info/42159433/polska-trzecia-w-rankingu-atrakcyjnosci-inwestycyjnej-w-regionie

 

https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/ranking-atrakcyjnosci-inwestycyjnej-w-europie-srodkowo-wschodniej/b0ckscd

 

http://centrumprasowe.pap.pl/cp/pl/news/info/137898,,polska-na-3-miejscu-w-rankingu-atrakcyjnosci-inwestycyjnej-w-europie-srodkowo-wschodniej-(centrum-pr

 

https://www.bankier.pl/wiadomosc/Polska-spadla-w-rankingu-atrakcyjnosci-inwestycyjnej-Europy-Srodkowo-Wschodniej-4219764.html

 

https://tvn24bis.pl/z-kraju,74/polska-spadla-w-rankingu-atrakcyjnosci-inwestycyjnej,926791.html

 

https://www.newsweek.pl/biznes/dobrze-juz-bylo-polska-spada-w-prestizowym-rankingu-gospodarczym/k2gryq2

 

https://www.polskieradio24.pl/42/4496/Artykul/2293424,Inwestycje-zagraniczne-w-Polsce-dlaczego-inwestorzy-wybieraja-nasz-kraj

 

https://www.pb.pl/polska-spadla-w-rankingu-atrakcyjnosci-inwestycyjnej-958441

 

https://www.money.pl/gielda/ahk-polska-spadla-na-3-miejsce-w-regionie-pod-wzgl-atrakcyjnosci-inwestycyjnej-6369168524753027a.html

 

https://www.dw.com/cda/pl/atrakcyjno%C5%9B%C4%87-inwestycyjna-polska-na-3-miejscu-w-regionie/a-48289084

 

https://www.handelsblatt.com/dpa/konjunktur/wirtschaft-handel-und-finanzen-unsichere-rechtslage-in-polen-verunsichert-auslaendische-investoren/24208850.html?ticket=ST-826204-E5P2BcikqYg44ZQrRlLT-ap5

 

https://polenjournal.de/wirtschaft/2638-standort-polen-verliert-an-investitionsattraktivitaet

Uwaga – Konsument!

Zapraszamy w imieniu kancelarii Gessel na śniadanie biznesowe, które tym razem w całości będzie poświęcone systemowi ochrony konsumentów. Spotkanie odbędzie się 7 marca, godz. 10:00-12:00.

W trakcie spotkania poruszymy następujące zagadnienia:
1. Uwaga! na naruszenia praw konsumentów – przykłady:
– reklamy i promocje, w tym sposób prezentowania cen
– zmiany regulaminu lub wzorca umowy
– geoblokowanie
– telefony marketingowe

2. Uwaga! szykują się zmiany w ochronie praw konsumentów – tzw. „Nowy ład dla konsumentów”:
– projekt dyrektywy „Omnibus”, w tym:
* nowe obowiązki informacyjne dla platform internetowych, w tym o płatnych wynikach wyszukiwania
* dodatkowa ochrona dla konsumentów udostępniających „bezpłatnie” dane serwisom internetowym
* ułatwienia dla przedsiębiorców w związku z prawem konsumenta odstąpienia od umowy
* środki ochrony konsumentów w związku z nieuczciwymi praktykami handlowymi, m.in. prawo odstąpienia od umowy i prawo do odszkodowania
– projekt dyrektywy w sprawie powództw przedstawicielskich

Spotkanie jest bezpłatne. Zgłoszenia należy dokonać do 4 marca br. na adres: j.tyminska@gessel.pl

PPK i najważniejsze zmiany w prawie pracy 2019

Szanowni Państwo,

z nowym rokiem weszła w życie nowelizacja Kodeksu Pracy. Dopasowanie wewnętrznych procedur do tych zmian jest istotne nie tylko dla zapewnienia zgodności z aktualnym stanem prawnym, ale też wzmacniania poczucia pracowników, że pracodawca o nich dba. To oni są w końcu najważniejszym zasobem firmy. Zapraszamy na spotkanie ze specjalistą prawa pracy, który przybliży najistotniejsze zmiany:

PPK i najważniejsze zmiany w prawie pracy 2019

Szczegółowy program szkolenia znajdą Państwo na stronie wydarzenia, a w nim m.in.:
–        przechowywanie dokumentacji pracowniczej,
–        Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK).

Spotkanie odbędzie się 05.03.2019 r. w biurze Rödl & Partner w Warszawie, ul. Sienna 73.

Koszt uczestnictwa wynosi: 200 zł + 23% VAT za osobę lub 100 zł + 23% VAT za osobę (klienci Rödl & Partner).

Zgłoszenia przyjmujemy do 01.03.2019 r. poprzez naszą stronę.

Warunkiem uczestnictwa jest otrzymanie potwierdzenia mailem o zarejestrowaniu uczestnika.

Serdecznie zapraszamy!

Maszyna nigdy nie zastąpi człowieka

„Maszyna nigdy nie zastąpi człowieka”
Timea Balajcza o zaletach i ograniczeniach tłumaczeń komputerowych

W branży tłumaczeń maszyna nigdy całkowicie nie zastąpi człowieka” – twierdzi Timea Balajcza, założycielka firmy tłumaczeniowej Balajcza Linguistic Services, mającej swoją siedzibę w Warszawie. Mówi w oparciu o wieloletnie doświadczenie rynkowe: powstała w 2010 roku firma obsługuje obecnie ponad 250 kombinacji językowych, współpracując z globalną siecią 1500 tłumaczy. Nie znaczy to jednak, że Balajcza Linguistic Services nie korzysta z możliwości, jakie oferują nowoczesne technologie.

Korzystamy z dwóch programów CAT, przede wszystkim jednak z SDL Trados” – mówi Timea Balajcza. CAT jest skrótem od angielskiego terminu computer-assisted translation, czyli tłumaczenie wspomagane komputerowo, SDL Trados zaś profesjonalnym i cenionym na rynku oprogramowaniem. Zalety stosowania programów CAT są dla założycielki firmy oczywiste: „zwiększenie szybkości tłumaczeń, optymalizacja ich jakości, zachowanie spójności terminologii” – wymienia. Praca z takim narzędziem wygląda w uproszczeniu następująco: pliki pochodzące od klienta ładowane są do programu, do którego loguje się tłumacz. W oparciu o bazę, tzw. pamięć tłumaczeniową, program generuje podpowiedzi, które tłumacz może wykorzystać lub zignorować. Każde tłumaczenie, które zostało w programie wykonane lub do niego importowane, zasila jego pamięć. Należy wspomnieć, że producent oprogramowania, poprzez rozwiązanie w chmurze, oferuje użytkownikom dostęp do wspólnej pamięci tłumaczeniowej. Przez wzgląd na bezpieczeństwo danych Balajcza Linguistic Services korzysta jednak wyłącznie z bazy zbudowanej na podstawie własnych tłumaczeń. W przypadku firmy takiej jak Balajcza, działającej na rynku od ośmiu lat i tłumaczącej ponad 2,5 miliona słów rocznie,  własna pamięć tłumaczeniowa stanowi istotny zasób i  znacząco przyspiesza realizację niektórych zleceń. „Zwłaszcza w przypadku wielokrotnych zleceń od tego samego klienta, gdzie mamy do czynienia z konkretną specjalistyczną terminologią, posiadanie takiej bazy jest nieocenione”, podkreśla Timea Balajcza.

Możliwość korzystania z automatycznie generowanych podpowiedzi nie jest jedyną funkcją oprogramowania zwiększającą wydajność pracy firmy. Zastosowana technologia pozwala również na dostęp kilku użytkowników-tłumaczy do tego samego projektu jednocześnie. „Nasi tłumacze pracują często równolegle nad różnymi częściami tego samego projektu. Efekty ich pracy są następnie scalane, z zachowaniem spójności tłumaczenia”, tłumaczy założycielka firmy . Funkcja ta znajduje zastosowanie zwłaszcza w przypadku bardziej obszernych i kompleksowych projektów.

Firma tłumaczeniowa Balajcza zdecydowała się na serwerową wersję oprogramowania, ponieważ oferuje ona największe spośród dostępnych obecnie na rynku rozwiązań bezpieczeństwo i poufność danych. Nie mogą się z nią pod tym względem równać wspomniane rozwiązania „w chmurze”, ani tym bardziej narzędzia bezpłatne. Serwer, na którym przechowywane są dokumenty klientów Balajcza, znajduje się pod bezpośrednią kontrolą firmy. Dostęp do programu mają nie tylko zatrudnieni przez Balajcza tłumacze, ale także ci zewnętrzni, z którymi firma współpracuje. Nie ma więc potrzeby transferu dokumentów tradycyjnymi kanałami przesyłu, takimi jak poczta elektroniczna, które nie gwarantują bezpieczeństwa. „Wykonujemy między innymi tłumaczenia tekstów prawnych, marketingowych i finansowych. Nie wyobrażam sobie, aby przy obecnych wymaganiach rynkowych dotyczących poufności danych oraz wysokich karach umownych profesjonalnie działająca firma tłumaczeniowa mogło korzystać z bezpłatnego oprogramowania CAT”, mówi Timea Balajcza. Nie wszyscy klienci zdają sobie jednak sprawę ze związanego z tym ryzyka. „Znam przypadki, kiedy zastosowanie takiego bezpłatnego narzędzia przez firmę kończyło się „wyciekiem” do internetu tekstów będących przedmiotem tłumaczenia”, wspomina.

Choć w języku potocznym oba pojęcia stosuje się często zamiennie, tłumaczenie wspomagane komputerowo nie jest tym samym co tłumaczenie maszynowe. Różnica polega na stopniu udziału człowieka i maszyny, czyli programu komputerowego, w procesie tłumaczenia danego tekstu. W przypadku oprogramowania CAT program komputerowy jedynie wspiera tłumacza w jego pracy, zwiększając jej wydajność. Tłumaczenie maszynowe z kolei odbywa się bez udziału człowieka, wyłącznie za pośrednictwem algorytmów. Jednym z najbardziej znanych obecnie przykładów tłumaczeń maszynowych jest bezpłatna usługa Google Translate, która, według informacji własnej Google, „szybko przetłumaczy słowa, wyrażenia i strony internetowe z polskiego na ponad 100 innych języków i odwrotnie”.  Narzędzia tego typu stosowane są najchętniej przez użytkowników urządzeń mobilnych i sprawdzają się dobrze w prostej codziennej komunikacji, zwłaszcza w najbardziej popularnych kombinacjach językowych. Firma tłumaczeniowa Balajcza, podążając za oczekiwaniami rynku, wprowadziła niedawno do swojej oferty nieco tańsze tłumaczenia maszynowe, w połączeniu z usługą edycji przetłumaczonego tekstu przez tłumacza. Zakres stosowania tego typu tłumaczeń jest jednak bardzo ograniczony: odbywają się one jedynie na wyraźną prośbę klienta i nie obejmują dokumentów poufnych, przeznaczonych do publikacji lub innych ważnych celów. Balajcza realizuje zlecenia tłumaczenia maszynowego w oparciu o program płatny i bardziej zaawansowany niż Google Translate. Choć w rozwój tłumaczeń maszynowych inwestują nie tylko podmioty prywatne, ale także sektor publiczny, chociażby Komisja Europejska, ich jakość nadal nie dorównuje jakości tłumaczeń ludzkich. Na stronie Komisji Europejskiej, w sekcji dotyczącej zalet usługi tłumaczenia maszynowego CEF eTranslation, czytamy: „Supports the work of translators, reducing the burden of routine translation and enabling them to focus on very specific or important sections of documents”. Oznacza to, według dobrego w tym przypadku tłumaczenia Google Translate: „Wspiera pracę tłumaczy, zmniejszając obciążenie związane z rutynowym tłumaczeniem i umożliwiając im skoncentrowanie się na bardzo konkretnych lub ważnych sekcjach dokumentów”. Założycielka firmy tłumaczeniowej Balajcza, Timea Balajcza, doskonale zdaje sobie sprawę z ograniczeń tłumaczeń maszynowych w przypadku dalekiego od rutyny, żywego języka biznesowego: „Nie wyobrażam sobie, by teksty takie jak menu restauracji czy teksty marketingowe, w których liczy się specyfika języka, ton wypowiedzi, można było kiedykolwiek powierzyć maszynie”. Czas pokaże, czy ma rację.

Dowiedz się więcej: http://balajcza.pl/843-artykul-tlumaczenia-maszynowe.html