Inwestowanie w Polsce 2022: bezpłatny e-book o przepisach podatkowych i prawnych

Każdego roku getsix® opracowuje dla Państwa broszurę, która jest kompilacją aktualnych zagadnień podatkowych i prawnych. Poruszamy w niej najważniejsze zmiany i tematy, które kształtują Państwa bezpośrednie otoczenie biznesowe i mają realny wpływ na rozpoczęcie i prowadzenie działalności
w Polsce.

Korzystanie ze strategicznych z punktu widzenia przedsiębiorstwa informacji, systematyzuje i ułatwia przystępny format e-booka.

Broszurę “Inwestowanie w Polsce” kierujemy do:

  • tych z Państwa, którzy prowadzą biznes w Polsce – to cenne kompendium bieżących informacji o najnowszych zmianach podatkowych, prawnych i księgowych;
  • potencjalnych inwestorów, którzy rozważają rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce – broszura jest nie tylko staranną analizą polskiego systemu podatkowego, ale szczegółowo objaśnia wszystkie prawno-kadrowe niuanse związane z inwestowaniem w Polsce.

Informacje podzielone są na cztery, przejrzyste grupy i uwzględniają najświeższe zmiany prawne wprowadzone w 2022 roku pod nazwą “Polski Ład”:

  • Rozpoczynanie działalności gospodarczej w Polsce
  • Podatki w Polsce
  • Leasing
  • System ubezpieczeń w Polsce

E-book “Inwestowanie w Polsce 2022” umożliwi podejmowanie właściwych decyzji z zakresu podatków lub prawa korporacyjnego!

Grupa getsix® to niezawodny i zaufany partner dla Państwa działalności.  Oferujemy dopasowane do konkretnych potrzeb wsparcie biznesowe, które pomoże Państwu rozwijać się, rosnąć i odnosić sukcesy.

Nasze wieloletnie doświadczenie jest gwarancją najlepszych w swojej klasie usług w zakresie: 

  • Księgowość & Kadry i płace
  • Doradztwo Biznesowe & Konsulting
  • Doradztwo Prawne & Podatkowe
  • Analiza danych finansowych & Księgowość w chmurze
  • EU VAT Compliance
  • BPO Services

Nasze rozwiązania dla biznesu opieramy o najnowocześniejsze technologie IT oraz certyfikaty ISO 9001 i ISO 14001.

Pobierz bezpłatny e-book 

Jeśli mają Państwo jakiekolwiek dodatkowe pytania dotyczące podatków, prowadzenia księgowości czy inwestowania w Polsce prosimy o kontakt przez formularz kontaktowy na naszej stronie: LINK 

Nasz zespół ekspertów pozostaje do Państwa dyspozycji.

Z serdecznymi pozdrowieniami,
Zespół getsix®

HOOGELLS – webinarium

Szanowni Państwo,

Serdecznie zapraszamy Państwa oraz członków organizacji na webinarium pt.

Kto (dobrze) pyta ten po zamówieniach nie błądzi, czyli o sztuce zadawania pytań (i nie tylko) w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego.

✅ Co jest pytaniem o treść SWZ, a co wnioskiem o zmianę i jakie wiążą się z tym konsekwencje prawne?

✅ Jak zadawać pytanie o treść SWZ, żeby uzyskać odpowiedź?

✅ Czy i w jakim zakresie odpowiedzi Zamawiającego są wiążące dla wykonawców?

✅ Kiedy należy rozważyć skorzystanie ze środków ochrony prawnej na etapie przed złożeniem oferty i od czego można się odwołać?

✅ Z jakimi problemami praktycznymi (wyzwaniami) najczęściej spotykają się uczestnicy rynku zamówień publicznych?

Na te i inne pytania postaramy się wspólnie z Państwem odpowiedzieć w trakcie webinarium 📅 9 sierpnia 2022 r. w godz. 11:00 – 12:00. ⏰

Webinar będzie oparty na omówieniu konkretnych case study przez prowadzących szkolenie:

⚖️  Weronika Jędrzejewska

⚖️  Michał Wojciechowski

Udział w webinarium jest bezpłatny.

Serdecznie zapraszamy do rejestracji (dagmara.ludzinska@hoogells.pl).

Informacja na ln.

Informacje na www.

Szkolenie online – Sadkowski i Wspólnicy

Szanowni Państwo,

W związku z dużym zainteresowaniem zapraszamy na kolejne szkolenie online pt. „Wielkie zmiany w prawie pracy”, które poprowadzi Marcin Frąckowiak – radca prawny w Dziale Prawa Pracy Kancelarii Sadkowski i Wspólnicy z ponad 10-letnim doświadczeniem.

Podczas szkolenia nasz ekspert prawa pracy omówi następujące zagadnienia:

  • Rewolucja w zatrudnieniu na umowach terminowych – wymóg uzasadnienia wypowiedzeń umów na czas określony oraz zmiana zasad zawierania umów na okres próbny.
  • Prawo do równoległego zatrudnienia u więcej niż jednego pracodawcy.
  • Duże zmiany w zakresie wymiaru uprawnień związanych z rodzicielstwem.
  • Większa ochrona pracowników i mniejsza elastyczność pracodawcy czyli rozszerzony zakres ochrony zw. z macierzyństwem i rodzicielstwem.
  • Prawo pracownika do bezpłatnych szkoleń.
  • Nowe płatne zwolnienia od pracy.
  • Praca zdalna w Kodeksie pracy – szereg nowych zasad.
  • Kontrola trzeźwości pracowników.
  • Ochrona sygnalistów.
  • Planowane terminy wejścia w życie nowych przepisów.

Termin: 21 lipca 2022 r. (czwartek), 10:00-12:00

Koszt szkolenia:

  • 150 zł + VAT– klienci Kancelarii
  • 200 zł + VAT– nowi klienci

Zainteresowanych udziałem w szkoleniu, zapraszamy do rejestracji pod poniższym linkiem:

REJESTRACJA

Zachęcamy do wzięcia udziału!

Warsztaty online z BALAJCZA – „Efektywne spotkania online – na co zwrócić uwagę planując spotkanie w międzykulturowym środowisku”

Wtorek, 19 lipca 2022 r.
godz. 11:00-12:00

Spotkania biznesowe w międzykulturowym środowisku niosą z sobą sporo wyzwań. Sposób prowadzenia spotkania w Japonii jest inny niż na przykład w Brazylii. Style komunikacji różnią się w zależności od kultury, podobnie jak wyobrażenia na temat władzy i hierarchii, co tylko zwiększa ryzyko nieporozumień między uczestnikami różnych kultur podczas spotkań biznesowych. Dlatego spotkania online w międzykulturowym środowisku wymagają specjalnego podejścia i odpowiedniego przygotowania. Prowadząc spotkanie z osobami pochodzącymi z różnych kultur, należy wziąć pod uwagę różne potrzeby i podejście współpracowników.

Jeśli na co dzień  uczestniczysz lub prowadzisz spotkania online z osobami z różnych kultur, to zapraszam na nasze najbliższe spotkanie. Będziemy rozmawiać o wpływie różnorodności kulturowej na spotkania biznesowe.

W trakcie spotkania dowiesz się:

  • W jakiś sposób różnorodność kulturowa wpływa na spotkania biznesowe?
  • Jakie wyzwania mogą się pojawić podczas spotkań online osób z różnych kultur oraz w jaki sposób sobie z nimi radzić?
  • Jak różne style komunikacji wpływają na przebieg spotkania?
  • Przedstawiciele, których kultur prowadzą spotkania zgodnie z agendą?
  • Czy small talk jest zawsze mile widziany jako rozpoczęcie spotkania online?
  • Jak różne kultury podchodzą do wymiaru czasu?
  • Czy władza i hierarchia mają wpływ na przebieg spotkania?
  • Jak dobrze przygotować się do spotkania online?

O różnym podejściu kultur do pojęcia czasu opowie:

Magdalena Żymełka – Trenerka i konsultantka. Od wielu lat związana z obszarem miękkiego HR,  a w szczególności jego kluczowymi procesami, takimi jak: onboarding, opisy stanowisk, wdrażanie oceny pracowniczej, rozmowy oceniające dla menedżerów, stawianie celów, zarządzanie talentami oraz badania zaangażowania pracowników.

Posiada doświadczenie międzynarodowe:

14 lat doświadczenia w projektowaniu, realizacji i ewaluacji programów rozwojowych, globalnych programów onboardingowych, szkoleń produktowych, programów eLearningowych, a także w projektach z obszaru zarządzania Talentami w międzynarodowych organizacjach.

Pracowała z osobami z obszarów: EMEA, APAC oraz AMER (Polska, Wielka Brytania, Estonia, Indie, Filipiny, Hong Kong, USA). Pracowała i mieszkała w USA oraz w UK.
Zarządzała zespołem Learning & Development w międzynarodowej firmie zatrudniającej ponad 2000 pracowników. Wraz z zespołem wspierała rozwój pracowników pomagając im odkrywać ich talenty i rozwijać umiejętności.

Obecnie swoim doświadczeniem menedżerskim dzieli się z menedżerami na sali szkoleniowej i zdalnie, prowadząc szkolenia dla biznesu z tematów, takich jak: doskonalenie umiejętności menedżerskich, First Time Manager, zarządzanie zespołem, w tym także rozproszonym, zarządzanie pokoleniami w organizacji, prowadzenie efektywnych spotkań, budowanie efektywnych zespołów, zarządzanie zmianą, kultura zarządzania przez wartości w organizacji, kultura feedbacku, efektywna komunikacja w zespole oraz komunikacja międzykulturowa.

Zrealizowała łącznie 6 tys. godzin szkoleń, zarówno na sali jak i zdalnie. Prowadzi szkolenia w języku polskim oraz w języku angielskim.

Spotkanie odbędzie się w języku polskim.

W celu potwierdzenia obecności prosimy o kontakt:

Timea Balajcza, spotkania@balajcza.pl
tel.: +48 601 913 446

  • Zapisując się na webinar, zgadzasz się na przesłanie informacji marketingowych od BALAJCZA sp. z o.o. i przetwarzanie danych osobowych zgodnie z Polityką ochrony danych osobowych zamieszczoną na stronie balajcza.pl.
  • Informujemy, iż udział w „Śniadaniach online z BALAJCZA” oraz „Warsztatach online z BALAJCZA” jest tożsamy z wyrażeniem zgody na wykorzystanie i rozpowszechnienie przez organizatora, czyli BALAJCZA sp. z o.o. (KRS 0000659805), wizerunku osób uczestniczących w „Śniadaniach online z BALAJCZA” oraz „Warsztatach online z BALAJCZA”, przewidzianej w art. 81 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Śniadanie online z BALAJCZA – „Świętowanie po francusku”

Czwartek, 14 lipca 2022 r.
godz. 8:00-9:00

“Święto narodowe to doskonała okazja by przyjrzeć się tradycjom, historii i mentalności społeczeństw. W czwartek 14 lipca, w dniu Święta Narodowego Francuzów, zapraszamy w godz. 8,00 – 9,00 na Śniadanie on-line „Świętowanie po francusku”.

Opowiemy między innymi:

  • tajemniczym więźniu – Człowieku w Żelaznej Masce
  • faktach i mitach wokół zburzenia Bastylii
  • francuskim “Franciszku Dolasie”
  • niemieckiej brygadzie defilującej w Paryżu w 1994 r
  • temacie przewodnim tegorocznych obchodów święta
  • jakie atrakcje przygotowuje Paryż na 14 lipca

Spotkanie poprowadzi pani Kamila Radzyńska – trenerka biznesu, specjalistka od komunikacji międzykulturowej, członkini SIETAR Polska, R&D Manager z doświadczeniem w handlu zagranicznym, romanistka, pasjonatka Dalekiego Wschodu, laureatka Konkursu wiedzy o Francji organizowanego przez radio PR III i France Inter.

Spotkanie odbędzie się w języku polskim.

W celu potwierdzenia obecności prosimy o kontakt:

Timea Balajcza, spotkania@balajcza.pl
tel.: +48 601 913 446

  • Zapisując się na webinar, zgadzasz się na przesłanie informacji marketingowych od BALAJCZA sp. z o.o. i przetwarzanie danych osobowych zgodnie z Polityką ochrony danych osobowych zamieszczoną na stronie balajcza.pl.
  • Informujemy, iż udział w „Śniadaniach online z BALAJCZA” oraz „Warsztatach online z BALAJCZA” jest tożsamy z wyrażeniem zgody na wykorzystanie i rozpowszechnienie przez organizatora, czyli BALAJCZA sp. z o.o. (KRS 0000659805), wizerunku osób uczestniczących w „Śniadaniach online z BALAJCZA” oraz „Warsztatach online z BALAJCZA”, przewidzianej w art. 81 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Szkolenie online: „Wielkie zmiany w prawie pracy” – 30.06.2022 / 10:00-12:00

Szanowni Państwo,

W Sejmie procedowany jest obecnie rządowy projekt dotyczący nowelizacji kodeksu pracy. Nowa ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia, dlatego już dzisiaj należy przygotować na nowe przepisy.

W związku z tym zapraszamy na szkolenie online pt. „Wielkie zmiany w prawie pracy”, które poprowadzi Marcin Frąckowiak – radca prawny w Dziale Prawa Pracy Kancelarii Sadkowski i Wspólnicy z ponad 10-letnim doświadczeniem.

Podczas szkolenia nasz ekspert prawa pracy omówi następujące zagadnienia:

  • Rewolucja w zatrudnieniu na umowach terminowych – wymóg uzasadnienia wypowiedzeń umów na czas określony oraz zmiana zasad zawierania umów na okres próbny.
  • Prawo do równoległego zatrudnienia u więcej niż jednego pracodawcy.
  • Duże zmiany w zakresie wymiaru uprawnień związanych z rodzicielstwem.
  • Większa ochrona pracowników i mniejsza elastyczność pracodawcy czyli rozszerzony zakres ochrony zw. z macierzyństwem i rodzicielstwem.
  • Prawo pracownika do bezpłatnych szkoleń.
  • Nowe płatne zwolnienia od pracy.
  • Praca zdalna w Kodeksie pracy – szereg nowych zasad.
  • Kontrola trzeźwości pracowników.
  • Ochrona sygnalistów.
  • Planowane terminy wejścia w życie nowych przepisów.

Termin: 30 czerwca 2022 r. (czwartek), 10:00-12:00

Koszt szkolenia:

  • 150 zł + VAT – klienci Kancelarii
  • 200 zł + VAT – pozostałe osoby

Zainteresowanych udziałem w szkoleniu, zapraszamy do rejestracji pod poniższym linkiem:

REJESTRACJA

Zachęcamy do wzięcia udziału!

Śniadanie online z BALAJCZA – „Węgry – z wizytą w kraju Bratanków”

Wtorek, 5 lipca 2022 r.
godz. 8:00-9:00

Gdy myślimy o Węgrzech, automatycznie przychodzi nam na myśl powiedzenie o polsko-węgierskiej przyjaźni i zwykle z sympatią myślimy o kraju Bratanków. Wielu z nas wspomina pewnie urlopy nad Balatonem, zetknęło się z węgierskimi winami lub miało okazję odwiedzić Budapeszt. Ale ile tak naprawdę wiemy o Węgrzech?

Spotkaj się z nami na wyjątkowym śniadaniu i dowiedz się:

  • czy na Węgrzech zjesz „placek po węgiersku”
  • czy Węgrzy też lubią Polaków
  • czy tokaj i bycza krew to jedyne węgierskie wina
  • czy jeśli termy, to tylko Hajdúszoboszló
  • oraz jak poprawnie wymówić Hajdúszoboszló 😊 i co w ogóle z tym językiem

O Węgrzech i codzienności życia w Budapeszcie opowiedzą:

Emilia Kovalcsik – trenerka międzykulturowa i coach. Emilia przez 16 lat kierowała zespołami i projektami jako specjalista ds. finansów w międzynarodowych firmach. W trakcie swojej kariery pracowała jako kierownik projektu, analityk biznesowy, kierownik finansowy.

Od 2020 roku pracuje jako niezależny coach i trenerka. Wspiera ambitnych i młodych menedżerów w rozwoju ich umiejętności przywódczych. Pomaga im zwiększać odporność psychiczną, odnajdywać pewność siebie i radość w pracy oraz dostrzegać i wykorzystywać swoje mocne strony.

W swojej pracy trenerskiej prowadzi warsztaty w obszarach pracy w środowisku międzykulturowym, feedbacku, wartości, zarządzania i komunikacji.

Emilia od 15 lat mieszka i pracuje w Budapeszcie, poznając kulturę i język kraju oraz specyfikę życia w wielojęzycznej rodzinie i międzynarodowym środowisku.

oraz

Timea Balajcza – Timea pochodzi z Węgier a dokładnie z Budapesztu, dorastała we Francji, studiowała w Holandii, a od 26 lat żyje w Polsce. Przez ponad 15 lat pracowała w branży finansowej, odpowiedzialna była za 12 rynków europejskich a dziś zarządza 1,5 tys. tłumaczy na całym świecie.  Założona przez nią w 2010 roku firma lingwistyczna BALAJCZA wykonuje tłumaczenia we wszystkich kombinacjach językowych.

Języki obce, podróże, poznawanie różnic kulturowych między krajami to jej pasja. Od kilku lat organizuje śniadania i warsztaty online na takie właśnie tematy.

W życiu kieruje się zasadą: „Rób to, co lubisz, kochaj to, co robisz i dawaj więcej, niż obiecałaś”.

Spotkanie zostanie poprowadzone w języku polskim.

W celu potwierdzenia obecności prosimy o kontakt:

Timea Balajcza, spotkania@balajcza.pl
tel.: +48 601 913 446

  • Zapisując się na webinar, zgadzasz się na przesłanie informacji marketingowych od BALAJCZA sp. z o.o. i przetwarzanie danych osobowych zgodnie z Polityką ochrony danych osobowych zamieszczoną na stronie balajcza.pl.
  • Informujemy, iż udział w „Śniadaniach online z BALAJCZA” oraz „Warsztatach online z BALAJCZA” jest tożsamy z wyrażeniem zgody na wykorzystanie i rozpowszechnienie przez organizatora, czyli BALAJCZA sp. z o.o. (KRS 0000659805), wizerunku osób uczestniczących w „Śniadaniach online z BALAJCZA” oraz „Warsztatach online z BALAJCZA”, przewidzianej w art. 81 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Model Opakowania wśród najatrakcyjniejszych pracodawców w Polsce

Model Opakowania należy do szwajcarskiej Grupy Model, od 140 lat zarządzanej przez kolejne pokolenia rodziny Model.

Grupa posiada 16 zakładów produkcyjnych w Europie i działa w sześciu strategicznych obszarach: opakowania z tektury falistej, opakowania z tektury litej, opakowania z tektury kaszerowanej, opakowania standardowe i materiały opakowaniowe, co-packing oraz usługi dystrybucyjne, produkcja papieru (z recyklingu). Główne rynki zbytu to Niemcy, Szwajcaria, Czechy, Polska, kraje Beneluksu, Austria, Francja, Słowacja, Chorwacja, Słowenia, Węgry oraz Bośnia i Hercegowina. Siedziba główna  Grupy znajduje się w szwajcarskim Weinfelden.

Historia Modela w Polsce rozpoczęła się od Biłgoraja, gdzie 6 stycznia 1998 r. powstało pierwsze opakowanie. Fabryka posiadała wówczas jedną halę produkcyjną, dwie maszyny przetwórcze i zatrudniała 48 osób. Trwający, nieprzerwanie od tamtego czasu, proces inwestycyjny, przyniósł wymierne efekty.

Dziś Model Opakowania w Polsce tworzą trzy nowoczesne zakłady produkcyjne – w Biłgoraju, Czosnowie k. Warszawy i Nowej Soli.

Prowadzone w poszczególnych zakładach inwestycje prowadzą do stałego zwiększania powierzchni produkcyjnej, rozbudowywaniu parków maszynowych.  Wzrostowi produkcji i sprzedaży towarzyszy rosnąca liczba zatrudnionych. Dzisiaj ich liczba sięga blisko 900 osób.  Tym bardziej cieszy drugie miejsce rankingu Najlepsi Pracodawcy w Polsce 2022, Ranking powstał przy współpracy z firmą Statista. Podstawą badania była lista około 1800 pracodawców zatrudniających na terenie Polski co najmniej 250 pracowników. Na ostatecznej liście znalazło się 300 najlepszych pracodawców w Polsce, ułożonych pod względem liczby zdobytych punktów, w podziale na branże.  Badanie miało charakter anonimowych ankiet przeprowadzonych wśród pracowników Modela.

– Drugie miejsce jest dla nas zobowiązaniem do kontynuowania wdrożonych lub niedawno zainicjowanych działań takich jak m.in. dbałość o bezpieczeństwo naszych pracowników i komfort ich pracy, promowanie postaw, zgodnych z naszymi wartościami, szeroki zakres benefitów, jasny system premiowania czy atrakcyjna premia roczna, na którą wszyscy pracujemy. Mamy głębokie przekonanie, że ludzie posiadający wspólny cel i wyznający podobne wartości mogą osiągnąć dosłownie wszystko. Tym bardziej, gdy idzie to w parze z satysfakcją z wykonywanej pracy, w  której spędzamy lwią część swojego życia. Chcemy żeby ludzie pracujący w Modelu byli dumni z tego faktu, żeby dobrze się tutaj czuli i chcieli współtworzyć naszą Modelową społeczność  – mówi Anna Krowicka, Szef Centrum Kompetencyjnego HR spółki Model Opakowania.

Lista 300 Najlepszych Polskich Pracodawców sporządzona została na podstawie kwestionariusza, dostępnego za pośrednictwem internetowych paneli badawczych oraz na stronie forbes.pl. Wypełniło go ponad 20 tysięcy Polaków. Respondenci oceniali m.in. warunki i sprzęt do pracy w biurze oraz pracy zdalnej, możliwość rozwoju i awansu, czas pracy, a także prawdopodobieństwo, z jakim poleciliby swojego pracodawcę znajomemu lub członkowi rodziny.

Wyniki zostały ogłoszone pod koniec kwietnia br. Maksymalna liczba punktów, jaką mogła uzyskać firma w procesie badania, wynosiła 100. Badanie przeprowadzone zostało od września do października 2021 r.

 

Czy Polacy mogą pracować elastycznie i są gotowi na Work-life fit, nowy trend na rynku pracy?

Talent Place i SW Research prezentują raport z badania.

Jeden z najnowszych światowych trendów na rynku pracy – work-life fit – powoli wkracza do Polski. Wśród jego głównych założeń i wyróżników można wymienić m.in. dowolność wyboru modelu pracy oraz elastyczne podejście do czasu i godzin realizacji projektów. Według raportu „Aktualny model pracy w firmach a system pracy work-life fit”, przygotowanego przez SW Research na zlecenie platformy rekrutacyjnej Talent Place, tylko 10 proc. firm daje swoim pracownikom wybór, czy chcą pracować stacjonarnie, hybrydowo czy zdalnie. W przypadku połowy podmiotów pracownicy mają ustalone odgórnie godziny realizacji zadań, a w 70 proc. firm są oni zawsze rozliczani z liczby godzin poświęconych na swoje obowiązki.

  • Jedynie 25 proc. firm w Polsce pozwala swoim pracownikom na pracę zdalną, a 18 proc. na pracę w modelu hybrydowym. W co drugiej firmie model pracy jest odgórnie ustalony przez pracodawcę.
  • Pracownicy większości firm (61 proc.) mają odgórnie ustalony czas pracy, natomiast w 30 proc. firm możliwość wyboru ram czasowych pracy zależy od stanowiska.
  • Co trzeci badany (30 proc.) deklaruje, że obowiązki zawodowe utrudniły mu zmianę miejsca zamieszkania. Taki sam odsetek wskazuje, że praca była przeszkodą w rozpoczęciu lub kontynuowaniu nauki, a dla 24 proc. respondentów także w założeniu rodziny lub rodzicielstwie.
  • Pracownicy pytani o pożądane benefity, które wspierałyby opiekę nad dzieckiem i/lub ich prywatne cele, wymieniali najczęściej: dopłaty do wakacji (42 proc.), elastyczny czas pracy (39 proc.), dodatkowe dni urlopu (34 proc.), bony na zakupy (34 proc.) czy możliwość regulowania czasu pracy (30 proc.).

Wprowadzenie zdalnego, a następnie hybrydowego modelu pracy do firm na całym świecie, było niewątpliwie jednym z efektów pandemii COVID-19. Jak wynika z badania „Aktualny model pracy w firmach a system pracy work–life fit”, przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie platformy rekrutacyjnej Talent Place, obecnie mniej niż połowa firm w Polsce daje swoim pracownikom możliwość pracy zdalnej (25 proc.) lub hybrydowej (18 proc.). Co więcej, w co drugiej firmie (51 proc.) model pracy jest ustalany odgórnie przez pracodawcę. W przypadku 39 proc. firm możliwość wyboru modelu pracy zależy od stanowiska, a w 10 proc. decyzja zależy od woli pracownika. Badanie wskazuje również, że w 82 proc. firm praca odbywa się w stałych i powtarzalnych godzinach, a tylko w blisko co piątej organizacji (19 proc.) obowiązuje stały czas pracy, ale z elastycznymi godzinami jej rozpoczęcia, np. między 8:00 a 10:00. Ponadto, w 67 proc. firm pracownicy zawsze są rozliczani z tego, ile godzin w ciągu pracy poświęcają faktycznie na swoje zadania, ale w 31 proc. organizacji czasem takie działanie się pomija. Prawie połowa pracowników (48 proc.) uważa za bardziej sprawiedliwe traktowanie w oparciu o efekty pracy, ale aż 44 proc. rozpatruje w ten sposób rozliczenie czasu, w którym wykonało się swoje zadania.

Wpływ obowiązków zawodowych na inne aktywności życiowe

– Z naszego badania wynika, że pracownicy nie mogą liczyć na elastyczność ze strony pracodawców, a większość z nich ma narzucony model i stałe godziny pracy. Z tego powodu przeważnie są oni rozliczani z przepracowanego czasu, a nie zrealizowanych zadań. Mała elastyczność miejsca pracy często wpływa negatywnie na życie osobiste pracowników, którzy ze względu na pracę muszą rezygnować ze swoich prywatnych celów. Tego typu sytuacje doprowadzają często do szybszego wypalenia, frustracji pracowników. Natomiast dla firm – do mniejszej efektywności i zwiększonej rotacji kadr skomentował Przemysław Kadula, CEO Talent Place.

Na potwierdzenie tych słów warto wskazać, że blisko co trzeci badany (30 proc.) deklaruje, że obowiązki zawodowe utrudniły mu zmianę miejsca zamieszkania. Głównymi przyczynami tego były mało elastyczne miejsce pracy (47 proc.) bądź kwestie finansowe (41 proc.). Ponadto, 30 proc. respondentów wskazuje, że obowiązki zawodowe utrudniły podjęcie bądź kontynuowanie nauki. Najważniejsze powody tego to: mało elastyczny czas (45 proc.) lub mało elastyczne miejsce pracy (42 proc.). Ograniczenie w zakresie założenia rodziny lub rodzicielstwa deklaruje prawie co czwarty badany (24 proc.), a co trzeci uczestnik badania (36%) wskazuje również, iż praca utrudniała rozwijanie zainteresowań.

Udogodnienia i sprawy prywatne w godzinach pracy

To samo tyczy się udogodnień dla pracowników. Możliwość realizowania prywatnych celów ułatwia 37 proc. firm, ale taki sam odsetek podmiotów nie wspiera tego w szczególny sposób. Występujące benefity zwykle polegają na dofinansowaniu do kursów i szkoleń (51 proc.), zapewnieniu możliwości pracy zdalnej (49 proc.), pożyczkach pracowniczych (31 proc.) czy możliwości regulowania czasu pracy (29 proc.). Podobnie jest w przypadku załatwiania spraw prywatnych w trakcie czasu pracy – w 49 proc. firm jest to dozwolone jedynie w wyjątkowych przypadkach. Sami pracownicy pytani o ewentualne benefity w pracy, które wspierałyby opiekę nad dzieckiem i/lub ich prywatne cele, wymieniali najczęściej: dopłaty do wakacji (42 proc.), elastyczny czas pracy (39 proc.), dodatkowe dni urlopu (34 proc.), bony na zakupy (34 proc.) czy możliwość regulowania czasu pracy (30 proc.).

Work-life fit – światowy trend w sposobie pracy

– Odpowiedzią na współczesne wyzwania na rynku pracy, ale też wśród samych pracowników może być koncepcja work-life fit, która polega nie tylko na możliwości pracy z dowolnego miejsca, w różnych godzinach, ale też bardziej elastycznego podejścia do formy świadczenia obowiązków, skupienie uwagi na efektach, a nie na czasie pracy. Chodzi tu o takie tworzenie kultury organizacyjnej pracy, która ułatwia łączenie życia zawodowego z osobistym i daje wybór. Takie podejście powoduje, że pracownicy są bardziej zaangażowani, mniej zestresowani, zdrowsi i lepiej skupieni na swoich obowiązkach w momencie, gdy poświęcają swój czas na pracę. To również wymierne korzyści dla pracodawców – większa lojalność pracowników, kreatywność czy efektywność. Pandemia pokazała, że potrafimy pracować zdalnie i jest to bardzo wydajne. Takie podejście wymaga jednak większej elastyczności i zaufania. Niezadowolenie z przymusu powrotu do biura będzie skutkowało zwiększoną rotacją, a to generuje niepotrzebne dodatkowe koszty po stronie pracodawcy – wskazuje Przemysław Kadula.

Adaptacja modelu work-life fit w Polsce – to już powoli się dzieje

Jak wynika z badania, 18 proc. respondentów wykazuje się znajomością trendu work-life fit, przy znajomości work-life balance na poziomie 29 proc. wszystkich respondentów. Po zaznajomieniu się z założeniami obu koncepcji, 39 proc. pracowników wskazało work-life fit jako tę preferowaną (21 proc. wybrało work-life balance.

Taki sam procent respondentów (27) w równym stopniu wskazał work-life fit, jak i work-life balance, w zakresie tego, który z tych modeli bardziej pasuje do opisu obecnych relacji pracownika między życiem zawodowym a prywatnym. Natomiast 29 proc. odpowiedziało, że oba te modele pasują do ich sytuacji w równym stopniu. Zwolennicy koncepcji work-life fit wśród głównych jej zalet wymieniają możliwość wprowadzenia harmonii między życiem zawodowym a prywatnym (51 proc.), wskazujących na work-life fit jako bardziej im odpowiadający. Dodatkowo pracują oni wydajniej, gdy nie czują na sobie presji przełożonych (48 proc.), świadczy to o zaufaniu, jakim pracodawca obdarza pracowników (42 proc.). Przeciwnicy work-life-fit za główny powód podają chęć pracy wg. ściśle ustalonego planu (39 proc.), przyzwyczajenie do obecnego modelu (35 proc.) lub obawę przed chaosem między życiem zawodowym a prywatnym (32 proc.). Jako najważniejsze rozwiązanie, jakie powinna wdrożyć organizacja według badanych w ramach work-life fit wskazują oni przede wszystkim na elastyczny czas pracy (1/3 wymieniła tę cechę jako pierwszą), jasne i sprecyzowane cele dla pracowników (24 proc. na 1 miejscu), elastyczne miejsce pracy (18 proc.), kulturę pracy (16 proc.).

– Chociaż znajomość idei work-life fit nie jest jeszcze na wysokim poziomie w Polsce, to jednak część pracowników już teraz widzi w niej dla siebie wiele zalet. To model korzystny nie tylko dla młodych rodziców czy kobiet w ciąży lub wracających z urlopu macierzyńskiego, ale dla wszystkich tych, którzy dobrze odnajdywali się w okresie powszechnej pracy zdalnej w trakcie pandemii. Czynnikiem, sprawiającym, że wdrożenie idei work-life fit może zakończyć się w danej firmie sukcesem jest na pewno zmiana podejścia samych organizacji na bardziej elastyczne formy współpracy i komunikacji. Już teraz wiele firm, głównie międzynarodowych, wprowadza różne rozwiązania, które są charakterystyczne dla tego modelu – krótszy dzień czy tydzień pracy, dodatkowe dni urlopowe, nie wspominając o możliwościach pracy zdalnej z dowolnej lokalizacji czy dofinansowania domowego biura – podsumowuje Przemysław Kadula.

Z pełnymi wynikami raportu/badania można się zapoznać pod następującym linkiem

Metodologia badania „Aktualny model pracy w firmach a system pracy work–life fit”

Badanie zostało zrealizowane w dniach 18 – 22 marca 2022 r. przez agencję badawczą SW Research na zlecenie Talent Place. Do zebrania wyników wykorzystano metody badawcze CATI (120 wywiadów ze zróżnicowaną próbą pracowników na określonych stanowiskach w określonych segmentach sektora prywatnego w firmach liczących co najmniej 10 pracowników) oraz CAWI (1053 ankiet internetowych wśród aktywnych zawodowo Polek i Polaków powyżej 18 roku życia).

 Informacja o Talent Place:

Talent Place to innowacyjne rozwiązanie rekrutacyjne oparte o platformę profesjonalnych rekruterów. Naszym celem jest dopasowanie jak największej liczby pracowników i pracodawców, tak aby w pełni wykorzystywali swój wzajemny potencjał. Żeby to osiągnąć, stworzyliśmy międzynarodową społeczność ekspertów HR, którzy zawsze są gotowi iść o krok dalej, aby zapewniać najwyższą jakość rekrutacji.

Misją Talent Place jest wytyczenie ścieżki zmian na rynku pracy w kierunku jakości, nowoczesności i elastyczności. W tym celu wdrażamy  modele biznesowe wspierające budowanie partnerskich relacji,  innowacyjne i skuteczne metody pozyskiwania kandydatów oraz na własnym przykładzie tworzymy miejsce pracy przyszłości.

Tworzymy nowoczesną kulturę organizacji – work-life fit – opartą na zaufaniu i partnerstwie. Umożliwiamy naszym pracownikom zorganizowanie swojej pracy w taki sposób, aby mogli rozwijać swoją karierę, jednocześnie mając czas na prywatne pasje, odpoczynek i rodzinę.

Śniadanie online z BALAJCZA – „MADE IN SWEDEN – cóż, że ze Szwecji…”

Środa, 15 czerwca 2022 r.
godz. 9:00-10:00

Weź udział w śniadaniu i poznaj odpowiedź na poniższe pytania:

  • Czy z Trójmiasta jest bliżej do szwedzkiej Karlskrony niż do Warszawy?…
  • Skąd się wziął szwedzki stół i czy naprawdę ze Szwecji? Czy znajdziemy na nim klopsiki mięsne i śledzia?
  • Dlaczego Szwedzi tak bardzo kochają naturę i jakie są ich tradycje związane z biesiadowaniem?
  • Jakie słowa i koncepcje definiują szwedzki naród i dlaczego warto FIKA-ć?
  • Dlaczego milczenie dla Szweda jest nie tylko złotem, ale czymś więcej, a po musztardę można skoczyć do apteki?

O osobliwościach Szwecji, jej pięknej naturze, miastach, zwyczajach i przede wszystkim ludziach, ale również ciekawostkach, o których nie przeczytasz w przewodniku, opowie Małgorzata Musińska-Kubis, która mieszkała i pracowała w tym kraju prawie 7 lat – najpierw jako dyplomata w Ambasadzie RP w Sztokholmie, a potem w biznesie. Małgorzata mieszka obecnie w Warszawie, gdzie pracuje w polskim koncernie chemicznym w pionie łańcucha dostaw. Pracę łączy ze swoją pasją – jest również Trenerem Kompetencji Międzykulturowych i Biznesu, współpracuje ze Szwedzko-Polską Izbą Handlową w Sztokholmie, jest Członkinią SIETAR i nagrywa od niedawna podcasty.

Spotkanie odbędzie się w języku polskim.

W celu potwierdzenia obecności prosimy o kontakt:

Timea Balajcza, spotkania@balajcza.pl
tel.: +48 601 913 446

  • Zapisując się na webinar, zgadzasz się na przesłanie informacji marketingowych od BALAJCZA sp. z o.o. i przetwarzanie danych osobowych zgodnie z Polityką ochrony danych osobowych zamieszczoną na stronie balajcza.pl.
  • Informujemy, iż udział w „Śniadaniach online z BALAJCZA” oraz „Warsztatach online z BALAJCZA” jest tożsamy z wyrażeniem zgody na wykorzystanie i rozpowszechnienie przez organizatora, czyli BALAJCZA sp. z o.o. (KRS 0000659805), wizerunku osób uczestniczących w „Śniadaniach online z BALAJCZA” oraz „Warsztatach online z BALAJCZA”, przewidzianej w art. 81 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.