Global Energy Game Changers – Focus on Europe

Prawnicy z Globalnej Grupy Energetycznej Dentons opracowali kolejną edycję publikacji „Global Energy Game Changers” – kompendium wiedzy na temat ważnych aspektów dotyczących sektora.

Sektor energetyczny na poziomie globalnym przechodzi gwałtowne zmiany. Nowe technologie i regulacje w praktycznie każdym podsektorze stawiają nowe wyzwania przed dotychczasowymi modelami biznesowymi. Funkcjonowanie podstawowych elementów przemysłu energetycznego, w tym transferu i magazynowania energii, uległo znacznym zakłóceniom. Jednocześnie, wahania cen, zmienne zapotrzebowanie na energię po stronie konsumentów, zagadnienia dotyczące cyberbezpieczeństwa i ochrony bezpieczeństwa fizycznego stanowią nieprzewidywalne czynniki wpływające na przyszłość sektora. Niemniej, w energetyce nadal kryje się wiele możliwości.

Wydanie opublikowane latem 2016 r. koncentruje się przede wszystkim na zagadnieniach europejskich. Tematyka obejmuje sprawy dotyczące kontynentalnej reformy regulacyjnej, regulacji transgranicznych przepływów mocy, wyzwania stojące przed sektorami naftowym i gazowym, udostępniania infrastruktury, sporów rozwiązywanych w oparciu o traktaty międzynarodowe oraz perspektywy wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Publikacja zawiera pogłębione analizy zjawisk kształtujących środowisko biznesowe w jednym z najważniejszych z punktu widzenia energetyki regionów świata.

Link do pobrania raportu: Dentons’ Global Energy Game Changers Series – Focus on Europe

Dodatkowych informacji udziela:

Iryna Batmanova

Business Development and Marketing Manager, Energy, Europe

+48 22 24 25 106

iryna.batmanova@dentons.com

***

O kancelarii Dentons

Dentons jest największą na świecie firmą prawniczą, oferującą najwyższej jakości doradztwo prawne i biznesowe. Za innowacyjne osiągnięcia w zakresie świadczenia usług prawnych, w tym m.in. stworzenie Nextlaw Labs oraz Nextlaw Global Referral Network, Dentons jest regularnie rekomendowany przez wiodące informatory biznesowe i prawnicze i zajmuje pozycję lidera w zestawieniu „Indeks Elitarnych Globalnych Firm Acritas”. Jest także zdobywcą nagrody BTI Client Service 30 Award. Dzięki policentrycznemu podejściu oraz zapewnianiu klientom dostępu do najbardziej utalentowanych prawników na całym świecie, Dentons rzuca wyzwanie istniejącym standardom obsługi prawnej w społecznościach, w których funkcjonuje. www.dentons.com

Polska zajmuje drugie miejsce wśród krajów, w których chcą inwestować Niemcy

Polska od lat zajmuje wysokie miejsce, jeśli chodzi o zagraniczne lokalizacje inwestycji niemieckich przedsiębiorstw. Według tegorocznego badania przeprowadzonego przez firmę Rödl & Partner pozycja naszego kraju jeszcze wzrosła. Obecnie Polska plasuje się na drugim miejscu w skali świata.

Niemieckie firmy rodzinne zdecydowanie preferują inwestowanie na rodzimym rynku, jednak równocześnie wciąż trwa ich dynamiczna ekspansja na rynki światowe. Przeprowadzone przez firmę Rödl & Partner badanie aktywności niemieckich firm rodzinnych w obszarze inwestowania pokazuje, że najpopularniejszymi miejscami lokowania przez nie inwestycji zagranicznych są Stany Zjednoczonej i kraje członkowskie Unii Europejskiej. W Europie najczęściej wybieranym krajem jest Polska. Wzrost zainteresowania pod kątem inwestycji dotyczy również innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej, takich jak Czechy i Słowacja. Znacznie mniejszą popularnością cieszą się natomiast państwa, które dotychczas miały pod tym względem silną pozycję, m.in. Francja i Chiny.

Badanie zostało przeprowadzone przez firmę Rödl & Partner w pierwszej połowie 2016 roku. Wzięło w nim udział 200 menadżerów ds. relacji korporacyjnych oraz doradców branży M&A z międzynarodowych banków i instytucji finansowych, których klientami są niemieckie firmy rodzinne prowadzące działalność międzynarodową. Jest to już czwarta z rzędu diagnoza aktywności tego rodzaju przedsiębiorstw przeprowadzona przez firmę Rödl & Partner. Badanie ma na celu określenie motywów i podejścia firm w kontekście strategicznego rozwoju, jak również opisanie aktualnych tendencji rynkowych.

Rödl & Partner to, obecna na polskim rynku od prawie 25 lat, firma świadcząca zintegrowane usługi profesjonalne w obszarze audytu, doradztwa prawnego, doradztwa podatkowego, księgowości finansowej, obsługi kadr i płac oraz doradztwa biznesowego. Rödl & Partner posiada 106 biur w 49 krajach, w tym 6 biur w Polsce (w  Gdańsku, Gliwicach, Krakowie, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu).  Więcej informacji na stronie: http://www.roedl.com/pl

Jak Szwajcaria osiągnęła sukces? Idee dla Polski

Wraz z Ambasadą Szwajcarii oraz Forum Obywatelskiego Rozwoju serdecznie zapraszamy na debatę “Jak Szwajcaria osiągnęła sukces? Idee dla Polski”.

Inspiracją do debaty są dwie niedawno wydane książki o Szwajcarii: “Swiss Made- Nieznana historia szwajcarskego sukcesu” (R. James Breiding) oraz “Możesz być bogaty- czyli jak Szwajcarzy osiągnęli sukces gospodarczy” (W. Koydl).

W panelu dyskusyjnym wezmą udział eksperci z Polski i Szwajcarii.

Spotkanie odbędzie się 28.11 w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie.

Prosimy o przesyłanie zgłoszeń do 23.11 na adres debata@swisschamber.pl

Zaproszenie wraz z agendą spotkania znajdą Państwo w załączniku.

Zachęcamy do zapoznania się z relacją z wydarzenia: link

Kancelaria Ożóg Tomczykowski zaprasza na szkolenie

Zbliżający się koniec roku to odpowiedni moment by opracować najkorzystniejsze rozwiązania podatkowe na przyszły 2017 rok.

Eksperci Kancelarii Ożóg Tomczykowski zapraszają na szkolenie, podczas którego omówione zostaną zagadnienia związane z podatkiem od nieruchomości. Praktyczne i szczegółowe zaprezentowanie tego tematu pozwoli uczestnikom na zdobycie najbardziej aktualnej wiedzy oraz na zapoznanie się z nowościami w orzecznictwie sądów administracyjnych.

Szkolenie odbędzie się w siedzibie kancelarii w centrum Warszawy, w dwóch terminach do wyboru: 23-go listopada lub 7-go grudnia.

W programie m.in.:
– Regulacje prawne dotyczące podatku od nieruchomości
– Praktyka i orzecznictwo
– Sposób opodatkowania w 2017 r.

Więcej szczegółów znajduje się na stronie: http://ozog.pl/szkolenia/19

Aleksandra Minkowicz-Flanek uhonorowana Medalem Mikołaja Kopernika Związku Banków Polskich

Związek Banków Polskich uhonorował Aleksandrę Minkowicz-Flanek, partner kierującą zespołem Prawa Pracy w warszawskim biurze kancelarii Dentons, Medalem Mikołaja Kopernika, doceniając jej zaangażowanie i wkład w działanie samorządu bankowego. Wyróżnienie podkreśla zasługi osób, które przyczyniły się do dynamicznego rozwoju i bezpiecznego funkcjonowania polskiej bankowości. Uroczyste wręczenie nagród odbyło się 5 października 2016 r. w Klubie Bankowca w Warszawie podczas Dorocznego Spotkania Dyrektorów Kadr i Szkoleń.

Aleksandra Minkowicz-Flanek specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu prawa pracy, a także prawa korporacyjnego. Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie indywidualnego i zbiorowego prawa pracy, restrukturyzacji zatrudnienia, zwolnień grupowych, wynagrodzeń w sektorze bankowym oraz prawno-pracowniczych aspektów transakcji korporacyjnych. Doradzała także w zakresie w zakresie interpretacji i zastosowania przepisów implementujących dyrektywy CRD3 i CRD4 do polskiego porządku prawnego. Klienci z sektora bankowego cenią ją za wiedzę i doświadczenie w obszarze zasad wynagradzania bankowej kadry menadżerskiej.

Aleksandra Minkowicz-Flanek od wielu lat jest wyróżniona i rekomendowana przez międzynarodowe informatory prawnicze. Chambers Europe, Legal 500 i Best Lawyers rekomendują ją jako eksperta w dziedzinie prawa pracy. W 2015 r. Aleksandra zdobyła nagrodę ILO Client Choice.

„Medal Mikołaja Kopernika to ogromne wyróżnienie, przyznawane przez Związek Banków Polskich osobom, które przyczyniły się do rozwoju sektora bankowego. Jesteśmy dumni, że Aleksandra znalazła się w gronie laureatów. To wyraz uznania dla jej wiedzy i zaangażowanie, a także doskonałej opinii jaką cieszy się wśród klientów i partnerów biznesowych. Cieszę się, że jako Dentons zapewniamy klientom dostęp do najbardziej cenionych i utalentowanych prawników” – powiedział Arkadiusz Krasnodębski, Partner Zarządzający Dentons w Polsce.

***
O kancelarii Dentons
Dentons jest największą na świecie firmą prawniczą, oferującą najwyższej jakości doradztwo prawne i biznesowe. Za innowacyjne osiągnięcia w zakresie świadczenia usług prawnych, w tym m.in. stworzenie Nextlaw Labs oraz Nextlaw Global Referal Network, Dentons jest regularnie rekomendowany przez wiodące informatory biznesowe i prawnicze i zajmuje pozycję lidera w zestawieniu „Indeks Elitarnych Globalnych Firm Acritas”. Jest także zdobywcą nagrody BTI Client Service 30 Award. Dzięki policentrycznemu podejściu oraz zapewnianiu klientom dostępu do najbardziej utalentowanych prawników na całym świecie, Dentons rzuca wyzwanie istniejącym standardom obsługi prawnej w społecznościach, w których funkcjonuje. www.dentons.com

Badanie klimatu inwestycyjnego w Polsce

W imieniu Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych zapraszamy Państwa do wzięcia udziału w dziesiątej już edycji badania klimatu inwestycyjnego w Polsce. Tegoroczne badanie jest prowadzone wspólnie przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych oraz firmę doradczą Grant Thornton, oraz globalny bank HSBC Polska. W badaniu prosimy o opinię firm z kapitałem zagranicznym w Polsce o opinię na temat szerokiego spektrum czynników, mających wpływ na prowadzenie biznesu w Polsce, a także na decyzje inwestycyjne.

Ankieta będaca podstawą badania jest w pełni anonimowa i dostępna online. Można wypełniać ją do 31 października 2016 r. Wyniki badania w formie raportu będą opublikowane na konferencji prasowej w grudniu br.
Jeszcze raz gorąco zachęcamy do udziału.

Zapewniamy też, że ankieta jest anonimowa, a w raporcie nie będą zaprezentowane nazwy firm ani osób, które wzięły udział w badaniu.

Link do ankiety: http://www3.paiz.gov.pl/climate/?lang=en

“Industry 4.0 – TCO in Smart Factory”

Prowadzenie przedsiębiorstwa w czasach dynamicznego rozwoju cybernetyki, globalnej konkurencji i dużej dynamiki zmian jest dużym wyzwaniem w każdej branży. Nieustanne dążenie do utrzymania przewagi konkurencyjnej staje się kluczowym czynnikiem zmian, począwszy od cech oferowanych produktów i usług po stosowane technologie i rozwiązania organizacyjne.

Ważnym argumentem do wprowadzania zmian może być dążenie to poprawy efektywności kosztowej w przedsiębiorstwie, formalnie określanej przez model TCO – Total Cost of Ownership. Dzięki analizom obejmującym koszty bezpośrednie i pośrednie w przedsiębiorstwie możliwe jest wskazanie często niewidocznych miejsc wymagających udoskonalania i modernizacji, oraz konsekwentnie wdrażania nowych – efektywniejszych rozwiązań.

Duży potencjał wykazują nowoczesne rozwiązania służące redukcji całkowitych kosztów zarządzania elementami typu C w oparciu o automatyczne rozwiązania dla Zakupów, Logistyki, Inżynieringu, Produkcji i Finansów. Te obszary zmian mogą być bardzo trudne do naśladowania przez konkurencję, co może skutecznie wydłużyć przewagę firmy na rynku.

W praktyce funkcjonowania firm działających w modelu TCO, wprowadzane są procesy zmian w zakresie np. stosowanych technologii i rozwiązań organizacyjnych, wykorzystujących innowacyjne rozwiązania dostawców i kooperantów. Na takich przykładach oparta jest treść seminarium publicznego zorganizowanego wspólnie przez firmy Bossard i Angst+Pfister, zatytułowanego:

„Industry 4.0 – TCO i Smart Factory”.

Odbędzie się ono w Łodzi, w dniu 13 października 2016 w Łódzkim Regionalnym Parku Naukowo – Technologicznym.
Więcej informacji o naszym seminarium znajduje się na stronie www.bossard.5klepek.pl

Chcesz się dowiedzieć jak obniżyć koszty związane z zarządzaniem elementami typu C w Twojej organizacji? Zgłoś się na nasze seminarium. Jesteśmy przekonani, iż obecność zaowocuje nowymi pomysłami na rozwój firmy w modelu TCO.

Serdecznie zapraszamy.

Jednolity Plik Kontrolny

W ostatnich miesiącach temat Jednolitego Pliku Kontrolnego był niezwykle żywo dyskutowany wśród dużych przedsiębiorców. To ich bowiem z dniem 1 lipca 2016 r. objął obowiązek comiesięcznego raportowania JPK dla ewidencji zakupu i sprzedaży VAT, jak i pozostałych struktur przekazywanych na wezwania organu podatkowego ( księgi rachunkowe, wyciągi bankowe, magazyn, faktury VAT, podatkowa księga przychodów i rozchodów, ewidencja przychodów).

Wspomniane obowiązki raportowania w oparciu o przedstawione przez Ministerstwo Finansów struktury logiczne JPK systematycznie będą rozszerzane na pozostałych przedsiębiorców. Tym samym od 1 stycznia 2017 r. obowiązek comiesięcznego przesyłania JPK dla ewidencji zakupu i sprzedaży VAT obejmie małych i średnich przedsiębiorców, by z kolejnym rokiem od 1 stycznia 2018 r., objąć już najliczniejszą z grup jakimi są mikroprzedsiębiorcy. Wspólnie zaś dla małych, średnich i mikroprzedsiębiorców z dniem 1 lipca 2018 r., powstanie obowiązek raportowania w formacie JPK dla pozostałych struktur.

Wydawać by się mogło, że czasu na przygotowanie systemów księgowych do nowych obowiązków elektronicznego raportowania danych jest wystarczająco dużo. Jednak już pierwsze doświadczenia wobec dużych przedsiębiorców jasno pokazują, że sam zakup aktualizacji posiadanego systemu informatycznego może okazać się niewystarczający.

O ile bowiem sam plik JPK dla poszczególnej struktury jest generowany z systemu księgowego w sposób automatyczny, to jednak kolejnym koniecznym krokiem musi być weryfikacja jego poprawności. Księgowy powinien mieć pewność, że generowane dane są spójne, nie tylko w zakresie pojedynczej struktury np. JPK _VAT, lecz również są zgodne z pozostałymi strukturami. Trzeba bowiem pamiętać, że źródłem danych są nie tylko księgi rachunkowe, ale także systemy fakturowe, czy stan magazynu. Może to rodzić określone problemy w przypadku, gdy dla każdego z nich przedsiębiorca korzysta z różnych dostawców oprogramowania. Podobnie charakter danego podatnika np. zwolnionego z VAT może rodzić komplikacje w sytuacji gdy w prowadzonym przez niego systemie magazynowym ceny towarów ujmowane są w kwotach brutto.

Wypracowany przez nas model współpracy zespołu księgowego i informatycznego, który sprawdził się we wdrożeniu Jednolitego Pliku Kontrolnego wobec dużych podmiotów gospodarczych, planujemy zastosować również wobec kolejnej grupy małych i średnich przedsiębiorców, których obowiązek raportowania obejmie już z nowym rokiem.

Współpraca ta nie ogranicza się tylko do pierwszego etapu wdrożenia JPK i przeprowadzenia testów dla stwierdzenia poprawności raportowania, ale ma charakter stały. Należy bowiem mieć na uwadze, że organ podatkowy podczas kontroli ma prawo zażądać konkretnych danych z wybranego okresu sprawozdawczego, zarówno z pojedynczej, jak i ze wszystkich struktur JPK, obejmujące nawet pojedyncze pozycje z poszczególnych faktur.

Zdobyte doświadczenie w elektronicznym raportowaniu JPK wobec dużych podmiotów pozwala także wychwycić ewentualne niezgodności w sytuacji zmiany przepisów podatkowych.

Ma to szczególne znaczenie w przypadku danych zawartych w plikach JPK ewidencje zakupu i sprzedaży VAT, które powinny uzgadniać się ze składanymi przez podatnika deklaracjami VAT. Ostatnia zmiana wzoru deklaracji VAT-7, w której dodano nową pozycję kwota podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych, podlegająca wpłacie w terminach, o których mowa w art. 103 ust.5a i 5b ustawy VAT (rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług z dnia 25 lipca 2016 r. obowiązująca od 1 sierpnia 2016 r. ) spowoduje niezgodność z raportowaną strukturą JPK. Podatnicy mają tutaj możliwości stosowania dotychczasowej, deklaracja VAT-7 w wersji 16 nie dłużej niż do rozliczenia ostatniego okresu rozliczeniowy 2016 r., jedynie jako pewne tymczasowe rozwiązanie.

Anna Ciępka, Radca Prawny, Ecovis System Rewident Sp. z o.o.

www.system-rewident.com.pl

BALAJCZA jest partnerem konferencji “XII Warsaw International Banking Summit” oraz “VIII Insurance Forum”

Jest nam miło poinformować, że BALAJCZA jest partnerem konferencji „XII Warsaw International Banking Summit” oraz „VIII Insurance Forum”, które odbędą się 5-6 października 2016 roku w Warszawie. BALAJCZA obsługuje te ważne wydarzenia  kompleksowo,  zapewniając  tłumaczy konferencyjnych  jak i niezbędny sprzęt do tłumaczeń symultanicznych.

XII Warsaw International Banking Summit to już dwunasta edycja cyklicznej, prestiżowej konferencji Banking Forum. Jest to wydarzenie, w którym od początku udział biorą kluczowe osobistości funkcjonujące w sektorze bankowym i ci, którzy tworzą uwarunkowania dla sektora (przedstawicieli administracji centralnej, regulatora) oraz dostawców rozwiązań i firmy współpracujące z bankami. Celem Forum jest zgromadzenie wszystkich kluczowych osób mających wpływ na rozwój sektora bankowego, umożliwienie uczestnikom lepszego zrozumienia zachodzących zmian, jak też zacieśnienie kontaktów pomiędzy dotychczasowymi partnerami biznesowymi oraz nawiązania nowych kontaktów z potencjalnymi partnerami.

VIII Insurance Forum to prestiżowe spotkanie liderów branży ubezpieczeniowej, miejsce wymiany wiedzy, doświadczeń i dyskusji o przyszłości rynku ubezpieczeniowego. Jest to wydarzenie przeznaczone nie tylko dla stricte ubezpieczeniowców, ale dla wszystkich zainteresowanych tym, co się dzieje i może się dziać w przyszłości w branży usług finansowych. Siedem poprzednich edycji sprawiło, że Forum na stałe wpisało się w kalendarz najważniejszych wydarzeń dla kluczowych uczestników sektora i stanowi doskonałą okazję do dalszych dyskusji dotyczących najistotniejszych kwestii, problemów, szans i wyzwań stojących przed branżą ubezpieczeniową.

Rödl & Partner znów wysoko w rankingu “Book of Lists”

Kolejny rok z rzędu Rödl & Partner znalazł się w pierwszej dziesiątce prestiżowego rankingu przewodnika po polskim biznesie „Book of Lists”. Rödl & Partner zajął 1. miejsce w rankingu „Firmy audytorskie i księgowe” w kategorii „Firmy księgowe” oraz 1. miejsce w rankingu firm oferujących outsourcing procesów biznesowych (BPO).

Firma zdobyła również wysokie miejsca w innych kategoriach: 3. miejsce wśród firm doradztwa podatkowego oraz 6. miejsce wśród międzynarodowych firm prawniczych.

Obecna na rynku polskim od niemal 25 lat Rödl & Partner to wywodząca się z Niemiec firma specjalizująca się w usługach audytorskich, BPO, doradztwie prawnym i podatkowym oraz doradztwie biznesowym.

www.roedl.com/pl

Publikacja „Book of Lists” to prestiżowy polsko-angielski przewodnik po polskim biznesie, który przedstawia firmy poprzez rankingi, tworzone według różnorodnych kryteriów przypisanych do konkretnego sektora gospodarki (70 list rankingowych z 9 różnych sektorów). W 2016 roku publikacja w wersji drukowanej ukazała się po raz dwudziesty pierwszy. Wydawcą „Book of Lists” jest agencja Valkea Media.