Włącz się w tegoroczne obchody 100-lecia Ambasady Szwajcarii w Polsce

Z okazji setnej rocznicy swojej obecności w Polsce, Ambasada Szwajcarii zleciła szwajcarsko-polskiemu artyście, Philippowi Krebsowi, oraz inżynierowi Paulowi Reichardtowi zaprojektowanie i wykonanie w ogrodzie Ambasady “Przyjaźni na okrągło”, ogromnej instalacji artystycznej, która będzie symbolizować wieloletnią przyjaźń między Szwajcarią a Polską. Instalację można będzie oglądać od września do połowy listopada. Artysta stworzył również dzieło sztuki w limitowanej edycji z flagami Polski i Szwajcarii. Czy chciałbyś pokazać szwajcarskość (Swissness) swojej firmy i zostać częścią tego projektu, otrzymując tę atrakcyjną pamiątkę? Aby uzyskać więcej informacji, pobierz ulotkę.

Zaproszenie na konferencję prasową “Polska w opinii inwestorów zagranicznych”

Międzynarodowa Grupa Izb Handlowych (IGCC) pod przewodnictwem Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej serdecznie zaprasza na konferencję prasową online “Polska w opinii inwestorów zagranicznych”, która odbędzie się w czwartek, 20 maja 2021 r., w godzinach 11:00 – 12:00, na platformie Eventory.

Podczas konferencji zaprezentowane zostaną wyniki tegorocznego badania koniunktury gospodarczej i atrakcyjności inwestycyjnej Polski, przeprowadzonego w marcu i kwietniu 2021 roku wśród ponad 200 firm z kapitałem zagranicznym w Polsce.

Program konferencji:

11:00 – 11:05 – Otwarcie i wprowadzenie – Emilia Ordon, Kierowniczka PR i Marketingu, AHK Polska

11:05 – 11:25 – Prezentacja wyników badań – dr Lars Gutheil, Dyrektor Generalny AHK Polska

11:25 – 11:45 – rozmowa na temat wyników ankiety z naszymi gośćmi:

– Tomasz Salomon, Zastępca Dyrektora Departamentu, Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii

– Dr Marcin Mazurek, Dyrektor, Główny Ekonomista mBanku S.A.

11:45 – 12:00- pytania i odpowiedzi mediów

Konferencja odbędzie się w języku polskim i angielskim. Zapewniamy tłumaczenie symultaniczne. Udział w konferencji jest bezpłatny. Zapraszamy do zapoznania się z wynikami z edycji 2019.

Prosimy o potwierdzenie udziału w konferencji do 17 maja 2021 r. na platformie Eventory.

Rozpoczynamy współpracę z Software Development Association Poland (SoDA)!

Z przyjemnością informujemy, że podpisaliśmy umowę o współpracy z SoDA! Obie strony będą się wspierać, promować i organizować wspólne wydarzenia.

SoDA to związek polskich firm technologicznych, wytwarzających oprogramowanie oraz zapewniających szeroki wachlarz outsourcingu usług IT na rzecz klientów na całym świecie. Organizacja powstała w 2018 roku, obecnie zrzesza 100 firm o kapitale polskim i zagranicznym, działających na terenie całego kraju, które zatrudniają w Polsce ponad 10 000 pracowników. Jednoczy tym samym bardzo szerokie zasoby wysoko wykwalifikowanych inżynierów i ekspertów, dysponujących bogatym doświadczeniem i kompetencjami technicznymi. Jej misją jest integracja polskiej branży IT i jej reprezentacja oraz działania na rzecz jej rozwoju. Rozwija współpracę i wymianę wiedzy pomiędzy firmami członkowskimi oraz promujemy Polskę jako wiodący światowy rynek w dziedzinie wytwarzania oprogramowania i usług IT.  Każdego roku wraz z jej partnerami organizuje kilkadziesiąt szkoleń, webinarów i spotkań networkingowych dla firm członkowskich i firm IT w Polsce.

Raport 2020 – Zagraniczne inwestycje bezpośrednie w Polsce

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych w 2019 r. wyniosła 236,5 mld USD, co odpowiada 40% polskiego PKB. Zatrudnienie w firmach z kapitałem zagranicznym działających w Polsce na koniec 2018 roku wyniosło prawie 2 mln osób, co oznacza, że inwestor zagraniczny stworzył co szóste miejsce pracy.

Jak wynika z raportu przygotowanego przez International Group of Chambers of Commerce (IGCC), na polskim rynku działa blisko 25 000 zagranicznych przedsiębiorstw ze 107 państw. Najbardziej wpływowi inwestorzy w Polsce pochodzą z Niemiec, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Francji.

RAPORT (PL)
RAPORT (EN)

Ankieta koniunktury 2021

IGCC (International Group of Chambers of Commerce) zaprasza do udziału w ankiecie, która pozwoli ocenić obecny klimat biznesowy w Polsce. Ankieta jest aktywna do 9 kwietnia 2021.

Udział w ankiecie jest anonimowy, Państwa odpowiedzi będą traktowane poufnie, a wypełnienie ankiety zabierze Państwu kilka minut. Ankietę można wypełnić po polsku, angielsku albo niemiecku.

Zachęcamy do zapoznania się z wynikami ankiety z 2019 roku TUTAJ.

ANKIETA

HR Practices Survey 2020

Za nami trzecia edycja badania Human Capital Practices Survey, przeprowadzonego przez Polsko-Szwajcarską Izbę Gospodarczą we współpracy z firmą Boyden. Ankieta podzielona była na trzy obszary: produkcja, sprzedaż oraz SSC/CEO/IT.

Firmy zostały zapytane o praktyki w obszarze benefitów, incentive’ów, oraz kwestie związane z employer brandingiem, programami poleceń czy stażami. Co więcej, firmy podzieliły się (także anonimowo) swoimi danymi odnośnie rotacji oraz planowanym vs. zrealizowanym wzrostem wynagrodzeń. W tym roku dodaliśmy również pytania dotyczące pandemii Covid-19 i jej wpływu na rynek HR.

Jako że mamy dane z trzech lat, możemy zaobserwować zmiany na rynku pracy. Pod tym linkiem znajdą Państwo krótkie podsumowanie badania.

Jeśli są Państwo zainteresowani przeprowadzonym badaniem, prosimy o kontakt z nami swisschamber@swisschamber.pl

Swiss Business Directory 2021/22

Z przyjemnością ogłaszamy, że rozpoczęliśmy prace nad katalogiem Swiss Business Directory 2021/22, w którym przedstawimy firmy członkowskie Polsko-Szwajcarskiej Izby Gospodarczej.

Katalog wydawany jest co dwa lata i powstaje przy merytorycznym wsparciu Ambasady Szwajcarii raz Swiss Business Hub Central EuropeSwiss Business Directory od dziesięciu lat cieszy się uznaniem i buduje wizerunek firm szwajcarskich w Polsce, tworząc swojego rodzaju wizytówkę szwajcarskiego biznesu.

Zachęcamy do zapoznania się z ofertą reklamową. W tym roku zdecydowaliśmy się nie tylko obniżyć ceny i rozszerzyć ofertę, ale przygotowaliśmy też specjalną opcję first minute, ważną tylko do końca sierpnia.

Firmy tną koszty i wstrzymują inwestycje, ale recesja nie dotknie każdego

W dniach 10 – 24 czerwca izby bilateralne zrzeszone w International Group of Chambers of Commerce (IGCC) przeprowadziły ankietę wśród polskich i zagranicznych przedsiębiorstw dotyczącą wpływu pandemii na biznes w Polsce. Jej wyniki porównano z podobnym badaniem przeprowadzonym przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą (CCIFP) w momencie wprowadzenia pierwszych restrykcji. Pozwoliło to na weryfikację ówczesnych obaw i wskazanie największych problemów, z którymi spotkali się przedsiębiorcy w ciągu trzech ostatnich miesięcy.

80% firm spodziewa się spadku wyników finansowych na koniec roku, a blisko 90% odnotowało zmniejszenie sprzedaży. Powrót do poziomu sprzed pandemii możliwy będzie najwcześniej za 6-12 miesięcy, choć niektóre branże spodziewają się recesji dopiero w 2021 r. Firmy przed upadłością bronią się najczęściej poprzez cięcie kosztów, głównie niezwiązanych z podstawową działalnością, a redukcję etatów traktują jako ostateczność.

Firmy tracą zamówienia, ale płatności nie zostały zablokowane

Największym problemem, z którym spotykali się przedsiębiorcy w ostatnich trzech miesiącach, było anulowanie zamówień przez klientów (51% wskazań). Sprawdziły się zatem obawy większości firm wyrażone w marcowym badaniu, w którym anulowanie zamówień prognozowało 50% respondentów. Opóźnienia w płatnościach od klientów, czy realizacji zamówień dotknęły finalnie mniej firm niż pokazywały wyniki pierwszego badania (odpowiednio 27% i 29% wskazań w czerwcu, wobec 56% i 41% w marcu).

Jedynie zmniejszenie produkcji wystąpiło na nieco większą skalę niż prognozowano (28 % odpowiedzi w czerwcu i 21% w marcu). Dużym utrudnieniem dla prowadzenia działalności, szczególnie wśród firm działających na wielu rynkach, były ograniczenia w przemieszczaniu i zamknięte granice, na co wskazywało 38% respondentów. Wiązało się to z koniecznością zdalnego zarządzania firmą, a także stanowiło problem z podpisywaniem dokumentów czy umów.

Lepsza sytuacja niż zakładano wystąpiła w logistyce i transporcie towarów. Blisko połowa respondentów nie odnotowała w tym obszarze wpływu COVID-19, co jest o blisko 10% lepszym wynikiem niż na początku marca. W przypadku co trzeciej firmy pojawiały się problemy z dostawą produktów od poddostawców z Polski i z zagranicy. Deklarowane problemy z transportem w kraju, czy pojawiającymi się brakami na stanach magazynowych wystąpiły jedynie w co dziesiątym przedsiębiorstwie.

Cięcia kosztów w firmach co najmniej do końca roku

W konsekwencji spadków sprzedaży, firmy podjęły szereg działań mających na celu zmniejszanie wydatków i kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa, by w ten sposób utrzymać płynność finansową.
52% firm już zredukowało wydatki niezwiązane z podstawową działalnością firmy, w takich obszarach jak marketing, reklama, czy szkolenia, a blisko 40% będzie te ograniczenia kontynuować w kolejnych miesiącach. Skala tych cięć jest znacząca, gdyż w blisko 2/3 przypadków wyniosły one powyżej 50% dotychczasowych budżetów.
Kolejne kroki podejmowane przez przedsiębiorstwa to: wstrzymanie rekrutacji (45% wskazań), podwyżek (37%) i premii (28%). W 29% firm nastąpiła redukcja wynagrodzenia, najczęściej od 5% do 20% dotychczasowej pensji, jednak w kolejnych miesiącach tego rodzaju działanie deklaruje już tylko 17% ankietowanych przedsiębiorstw. Firmy starają się za wszelką cenę utrzymać miejsca pracy i pomimo spadku obrotów, zwolnienia pracowników są wprowadzane jako ostateczność. Do tej pory redukcji etatów dokonało 15% firm, najczęściej na poziomie od 2% do 10% załogi.


Blisko połowa badanych firm (48%) skorzystała ze wsparcia w ramach tzw. tarczy antykryzysowej.
 Wśród nich 43% przedsiębiorców oceniło udzieloną pomoc pozytywnie, a według 54% proponowane rozwiązania nie spełniły ich oczekiwań. Główne uwagi dotyczyły skomplikowanych procedur, niejasnych zasad, a także długiego czasu oczekiwania na decyzję.

Badanie Przetrwać COVID19 – Wpływ pandemii na działalność firm w Polsce zostało przeprowadzone przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą wśród firm zrzeszonych w izbach bilateralnych należących do International Group of Chambers of Commerce (IGCC) i skierowane było do Prezesów, Dyrektorów Generalnych i członków zarządu. Udział w nim wzięło 189 przedsiębiorstw działających w Polsce, z czego 26% to firmy polskie, 16% niemieckie, 14% francuskie, 7% amerykańskie, 6% szwajcarskie, 5% austriackie, a 26% z kapitałem pochodzącym z innych krajów. Połowa respondentów reprezentowała firmy zatrudniające do 50 osób, 32%  to średnie przedsiębiorstwa (51 – 500 pracowników), a 19 % to firmy zatrudniające powyżej 500 osób. Najwięcej respondentów pochodziło z branży przemysłowej (13%), budowlanej i nieruchomości (13%), usług dla biznesu (12%), doradztwa (8%), usług IT i telekomunikacji (7%) oraz handlu i dystrybucji (6%).

 

 

International Group of Chambers of Commerce (IGCC) www.inwestycjezagraniczne.com

Media

Business Insider
https://businessinsider.com.pl/firmy/koronawirus-w-polsce-trudna-sytuacja-firm/ccrkxmt

Bankier.pl
https://www.bankier.pl/wiadomosc/Wsparcie-z-tarczy-antykryzysowej-nie-spelnilo-oczekiwan-przedsiebiorcow-7917567.html

Rzeczpospolita
https://www.rp.pl/Biznes/307019883-Firmy-tna-pensje-i-etaty-wyhamowuja-inwestycje.html

Puls Biznesu
https://www.pb.pl/wirus-uderza-w-firmy-ktore-m-in-wyhamowuja-inwestycje-995557