Co sprawia, że klienci, dostawcy i partnerzy chcą współpracować z daną firmą? Przede wszystkim wspólne wartości, wzajemny szacunek i jasne zasady. Na tym gruncie spółka Model Opakowania już od 25 lat w Polsce buduje relacje biznesowe, które pozwalają jej inspirować i tworzyć wyjątkowe opakowania z tektury falistej.
Łączy nas papier
Zwiększająca się świadomość klientów, ich oczekiwania i potrzeby są motywacją dla firm takich jak Model do poszukiwania coraz lepszych rozwiązań. Zapytacie czym może zaskoczyć nas tektura falista. Pozornie monotonna, czasami może nawet nudna? W rzeczywistości jest niewyczerpanym źródłem kreatywności i inspiracji, które ogranicza jedynie nasza wyobraźnia.
Do wytworzenia tektury niezbędny jest papier. Jego pochodzenie, jakość i skład definiuje późniejszy produkt – opakowanie. Rosnąca świadomość ekologiczna klientów sprawia, że na znaczeniu zyskuje papier pochodzący z recyklingu. Papier makulaturowy, bo o nim mowa, pozwala na wytwarzanie opakowań charakteryzujących się wysoką jakością. W Modelu blisko 100% produktów powstaje właśnie w tak ekologiczny i ekonomiczny sposób. Ten zamknięty łańcuch wartości wspierają także klienci i dostawcy, którzy świadomie wybierają Modela na swojego partnera biznesowego.
Klienci na fali
Dokładnie 6 stycznia 1998 roku z linii produkcyjnej zakładu w Biłgoraju zjechało pierwsze opakowanie. Był to wyjątkowy dzień dla lokalnej społeczności. Wybór Biłgoraja na miejsce pierwszej fabryki Modela w Polsce nie udałby się, gdyby nie starania ówczesnego burmistrza miasta Stefana Oleszczaka i lokalnego inwestora Tadeusza Kuźmińskiego. Jednym z argumentów przemawiających za tą lokalizacją była bliskość dwóch dużych, ogólnopolskich przedsiębiorstw, Ambry i Black Red White, późniejszych klientów firmy.
Pierwszym produktem, który powstał w biłgorajskim zakładzie było opakowanie na wino musujące, które produkowane jest do dzisiaj.
– Cieszymy się, że mieliśmy okazję być jednym z pierwszych klientów firmy i jeszcze bardziej cieszymy się, że owocnie współpracujemy przez te wszystkie lata. Współpraca z firmami z najbliższego otoczenia jest dla nas ważną przesłanką naszej strategii rozwoju i utrwalania lokalnych więzi biznesowych, co ma szczególne znaczenie dla rozwoju gospodarczego i społecznego takich biedniejszych regionów Polski, jak południowa Lubelszczyzna – mówi Grzegorz Nowak, wiceprezes zarządu Ambra S.A.
Jak podkreśla, ta lokalność współpracy nie jest główną podstawą relacji handlowych, a na wybór Modela jako dostawcy maja wpływ także inne czynniki.
– Zawsze podstawą współpracy jest korzystna relacja ceny do jakości kupowanych w Modelu opakowań kartonowych dla naszych wyrobów winiarskich. Ta korzystna, w naszej ocenie, relacja cena-jakość jest dodatkowo wzmocniona przez inne korzystne aspekty współpracy, tak ważne w przypadku rynku wyrobów FMCG. A więc doradztwo i otwartość na szybkie zmiany w projektach opakowań, relatywnie krótki czas dostawy zamówionych towarów, czy elastyczność na zdarzające się nieplanowane zmiany w naszych zamówieniach – zaznacza Grzegorz Nowak. Jak dodaje systematyczny i dynamiczny rozwój Modela na przestrzeni 25 lat jest i nadal będzie korzyścią dla klientów, w tym Ambry.
Również współpraca z jednym z największych na świecie producentów napojów bezalkoholowych to przykład inspirującej współpracy. Relacja biznesowa między firmami Model i Coca-Cola trwa od ponad 20 lat.
– Mimo zmian personalnych wśród zespołów zarządzających, czy też pracowników w zakładach produkcyjnych, współpraca trwa nadal. To dość wyjątkowa sytuacja, bo pracując w innych korporacjach nie spotkałam się z tak długą współpracą z jednym dostawcą. Powód może być tylko jeden – to po prostu bardzo dobry dostawca, z którym współpraca przebiega bezproblemowo, a tak właśnie jest w przypadku firmy Model. – komentuje Justyna Aleksandrowicz, specjalista ds. zakupów w firmie Coca-Cola. – Propozycje optymalizacyjne, czy też codzienne potrzeby biznesowe są zawsze uwzględniane. Mamy produkty, które są w Modelu na wyłączność od lat – podkreśla.
Silne partnerstwo – dynamiczny rozwój
Na jakość współpracy i satysfakcję klientów wpływ mają także dostawcy i pozostali partnerzy.
Staranna selekcja i weryfikacja każdego z nich na gruncie respektowania tych samych wartości pozwala zagwarantować najwyższą jakość i bezpieczeństwo produktów. Jednym ze stałych partnerów jest firma Marbach, która od blisko 20 lat wspiera Modela wykrojnikami płaskimi i rotacyjnymi.
– Od czasu kiedy pamiętam naszą współpracę, zawsze była ona oparta na fundamencie profesjonalizmu, innowacji i zaufania. Te silne podstawy pozwalają szybciej i lepiej realizować postawione nam zadania. – mówi Michał Adamiec z działu obsługi klienta firmy Marbach.
W jego przekonaniu drogą do sukcesu jaką obrała Grupa Model, jest postawienie na wartość pracownika i wdrożenie innowacyjnych rozwiązań, bardzo często odważnych, jak choćby zakup rotacji Evol, świetnego rozwiązania dla potrzeb rynku.
– Z chęcią wymieniam się wiedzą techniczną oraz możliwościami produkcyjnymi z zespołem Model. W ten sposób budujemy silne partnerstwo, które pozwala nam na wspólny, dynamiczny rozwój – dodaje Adamiec.
Podobna historia łączy Model z firmą Ram Wist, dostawcą klisz do produkcji opakowań. – Przez lata współpracy zauważamy zmiany na plus, jak np. standaryzacja zamówień, która usprawnia nam pracę i finalnie mniej czasu potrzebujemy na przygotowanie projektów do akceptacji. Sprawia to, że jako zespół Model – Ram Wist jesteśmy w stanie szybciej reagować i być konkurencyjni dla naszych klientów – zaznacza Jakub Rowicki, grafik w firmie Ram Wist.
Jak podkreśla, o sile Modela na rynku decydują jego pracownicy. – Najbardziej lubimy w Model ludzi, którzy tam pracują. Cechują się profesjonalizmem, zaangażowaniem w każde powierzone im zadanie – dodaje Rowicki.
Dobra współpraca się opłaca
Działania Model Opakowania nie pozostają bez echa. Świadczą o tym wyróżnienia w prestiżowych rankingach biznesowych. Wystarczy wspomnieć o Diamentach Forbesa, w których spółka regularnie jest notowana zarówno na liście w województwie lubelskim, jak i w zestawieniu ogólnopolskim firm z dochodem powyżej 250 mln zł. W 2023 roku Model Opakowania znalazł się w pierwszej dziesiątce firm regionalnych i zajął 303 miejsce w Polsce.
25 lat działalności Model Opakowania to czas ciągłego rozwoju, inwestycji w pracowników, park maszynowy i relacje z partnerami biznesowymi. Efektem jest skuteczność w dostosowywaniu oferty do zmieniających się realiów i budowanie niezależnej i stabilnej pozycji na rynku opakowań z tektury falistej.
Grupa Model projektuje, produkuje i dostarcza wysokiej jakości opakowania wykonane z tektury litej i falistej, począwszy od prostych opakowań transportowych, po pudełkach na czekoladę i perfumy z wyrafinowanymi uszlachetnieniami. Grupa posiada oddziały w ośmiu krajach. Czołowe rynki to Niemcy, Szwajcaria, Czechy, Polska, kraje Beneluksu, Austria, Francja, Słowacja, Chorwacja, Słowenia, Węgry oraz Bośnia i Hercegowina. Główna siedziba Grupy znajduje się w szwajcarskim Weinfelden.
W Polsce Grupę Model reprezentują trzy zakłady produkcyjne działające w ramach Model Opakowania Sp z o.o. zlokalizowane w Biłgoraju, Czosnowie i Nowej Soli. Specjalizują się w produkcji opakowań z tektury falistej i kaszerowanej, a także tektury bezkońcowej M-fold.
Kontakt dla prasy:
Katarzyna Ferens-Paczwa
Marketing Manager
katarzyna.ferens-paczwa@modelgroup.com
modelgroup.com