Komentarz CRIDO – Nowa mapa pomocy regionalnej: rachunek zysków i strat

#MapaPomocyRegionalej #PolskaStrefaInwestycji #PomocPubliczna

Autor: Łukasz Kościjańczuk, partner w CRIDO

19 kwietnia Komisja Europejska przyjęła nowe „Wytyczne w sprawie regionalnej pomocy państwa” na lata 2022-2027. Kluczowym zagadnieniem, które jest regulowane przez ten dokument i będzie miał realny wpływ na atrakcyjność pomocy regionalnej udzielanej po 1 stycznia 2022 r., jest kwestia związana z mapami pomocy regionalnej, czyli identyfikacją i klasyfikacją regionów w poszczególnych Państwach Członkowskich, kwalifikujących się do objęcia regionalną pomocą inwestycyjną. Co istotne zasady te będą miały zastosowanie także do krajowych instrumentów pomocowych, takich jak m.in. wsparcie w ramach Polskiej Strefy Inwestycji.

W praktyce zdecydowana większość programów wsparcia, w ramach których udzielana jest regionalna pomoc inwestycyjna, opiera się nie bezpośrednio na Wytycznych, a na rozporządzeniu w sprawie wyłączeń blokowych (tzw. GBER), którego okres obowiązywania został przedłużony w połowie 2020 r. do końca 2023 r. Same Wytyczne stanowią bowiem zbiór zasad, na podstawie których Państwa Członkowskie UE mogą udzielać regionalnej pomocy inwestycyjnej wykraczającej poza zakres stosowania GBER.

Przyjęte w ostatnich dniach przepisy nie mają rewolucyjnego charakteru, w zdecydowanej większości stanowią kontynuację przepisów i zasad obowiązujących w ostatnim okresie programowania (2014-2021). Zgodnie z nimi wsparciem w formie pomocy regionalnej mogą być obejmowane inwestycje w regionach, w których historyczny poziom PKB per capita nie przekracza 75% średniej unijnej. Przekładając to na sytuację Polski oznacza to, że w perspektywie do 2027 r. z regionalnej pomocy inwestycyjnej będzie mogło korzystać 14 regionów, zaś dwa kolejne (wielkopolskie i dolnośląskie), mimo iż przekroczyły próg 75% poziomu PKB na mieszkańca, ze względu na status, jakim dysponowały w poprzedniej siedmiolatce, będą mogły nadal korzystać z tego rodzaju pomocy (choć z dodatkowymi obostrzeniami).

Z mechanizmu regionalnej pomocy inwestycyjnej wypadnie niestety po raz pierwszy jeden region – sytuacja ta spotka region warszawski stołeczny, w przypadku którego analogiczny wskaźnik poziomu rozwoju (PKB per capita w relacji do średniej unijnej) przekroczył już 150%.

 

Proponowane w Wytycznych zmiany regulacji sprawiają, że Polska do końca 2021 r. musi opracować i przyjąć (po zatwierdzeniu przez KE) własną mapę pomocy regionalnej zgodną z Wytycznymi, która zasadniczo będzie dużo korzystniejsza niż obecnie obowiązująca. Wynika to z faktu, że proponowane w Wytycznych intensywności są wyższe niż dotychczas obowiązujące (odpowiednio 50%, 40%, 30% a nie jak ma to miejsce obecnie 50%, 35%, 25%), co sprawia, że:

  • Jeden region (wyodrębniony statystycznie z województwa mazowieckiego region warszawski stołeczny) straci najprawdopodobniej całkowicie możliwość korzystania z regionalnej pomocy inwestycyjnej
  • Dwa regiony (dolnośląskie i wielkopolskie), które ze względu na wskaźniki rozwoju straciły status regionów słabiej rozwiniętych, ale ze względu na fakt, że w okresie 2017-2020 posiadały status takich regionów, są nadal uprawnione do korzystania z pomocy regionalnej, ograniczonej co do intensywności z 25% do 15%* oraz zakresu (zwłaszcza w przypadku dużych przedsiębiorstw, dla których część inwestycji będzie wyłączona z możliwości uzyskania wsparcia)
  • Województwo pomorskie, które ze względu na wskaźnik rozwoju trafiło do innej puli intensywności pomocy, co skutkować będzie ograniczeniem intensywności z poziomu aktualnych 35% na 30%
  • W przypadku 9 kolejnych regionów bazowa intensywność wsparcia ulegnie zwiększeniu – dotyczyć to będzie woj. małopolskiego, śląskiego, zachodniopomorskiego, lubuskiego, opolskiego, kujawsko-pomorskiego, łódzkiego (+5 p.p.), świętokrzyskiego (+15 p.p.) oraz mazowieckiego regionalnego (+15 / + 5 p.p. w zależności od obszaru)
  • W przypadku 4 województw tzw. Polski Wschodniej (warmińsko-mazurskie, lubelskie, podkarpackie, podlaskie) sytuacja nie ulegnie zmianie (50% bazowej intensywności pomocy).

Dodatkowo przyjęte Wytyczne poza dotychczas obowiązującymi preferencjami (premia dla podmiotów z sektora MŚP) definiują nowe, korzystne warunki określania intensywności pomocy, które sprawią, że część negatywnych zmian, o których mowa powyżej zostanie złagodzona. W szczególności dotyczy to możliwości zwiększenia intensywności w części podregionów (NUTS 3) regionów przejściowych (dolnośląskie i wielkopolskie) sąsiadujących z regionami słabiej rozwiniętymi, tak aby różnica w poziomie intensywności pomiędzy takimi obszarami nie przekraczała 15 p.p. czy też możliwości zwiększenia o 10 p.p. intensywności pomocy regionalnej objętych wsparciem z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji (w przypadku Polski dotyczyć to będzie województw wielkopolskiego, dolnośląskiego, łódzkiego, śląskiego, małopolskiego i lubelskiego).

Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2022 r. co sprawia, że przedsiębiorcy planujący nowe inwestycje, zwłaszcza na obszarach które zostaną negatywnie dotknięte przez projektowane zmiany, powinni pomyśleć o zabezpieczeniu finansowania publicznego na rzecz planowanych inwestycji jeszcze w trakcie bieżącego roku. Zgodnie z przepisami pomocowymi intensywność pomocy jaka ma zastosowanie do danej inwestycji określana jest bowiem na moment jej przyznania, niezależnie od późniejszych zmian przepisów.

O CRIDO – Zapewniamy przedsiębiorcom wsparcie podatkowe, prawne, transakcyjne i biznesowe. Pomagamy rozwijać innowacyjną działalność, w tym pozyskując finansowanie ze środków publicznych i innych dostępnych źródeł.  Zaangażowanie i praca naszego zespołu zostały wielokrotnie docenione. Zajmujemy najwyższe pozycje w rankingach doradców podatkowych oraz firm wspierających działalność B+R i innowacje.  
Więcej informacji na: crido.pl

Kontakt dla mediów:
Magdalena Żuk, Dyrektor ds. PR i Marketingu
CRIDO
magdalena.zuk@crido.pl +48 608 36 29 96

Warsztaty online z BALAJCZA – „Jak projektować ciekawe newslettery i oferty, które zachęcą Twoich klientów do interakcji?”

Wtorek, 27 kwietnia 2021 r.
godz. 11:00-12:00

Newsletter jest rodzajem internetowej gazetki, która jest rozsyłana do użytkowników sieci. Newsletter, tak jak klasyczne gazetki reklamowe, łączy w sobie treści graficzne z językowymi. Na ogół przekazuje on informacje o promocjach, wyprzedażach, kodach rabatowych i nowych produktach. Spotyka się też newslettery wysyłane przez blogi internetowe, kiedy pojawia się nowy materiał. Korespondencja w formie newslettera na ogół jest cykliczna i przybiera krótką formę. Niekiedy spotyka się obszerniejsze biuletyny, prezentujące treści w sposób analizujący szeroką problematykę, będące formą poradników. Newsletter ma za zadanie zarówno utrzymać dotychczasowych konsumentów, jak i służyć do zdobywania nowej klienteli, która niedawno wyraziła zainteresowanie ofertą lub treścią.

Podczas warsztatów dowiemy się między innymi:

  • Jak Twoi klienci czytają newslettery – dlaczego ułożenie treści ma znaczenie w sprzedaży i komunikacji?
    • Czy spersonalizowane newslettery działają? Jak je projektować?
    • Jak pisać wiadomości, które przykują uwagę odbiorcy?
    • Jakich zwrotów należy unikać?
    • Jak połączyć poprawność z atrakcyjnością przekazu?

Spotkanie poprowadzi pani Olga Marek-Kostrzewska, nauczycielka języka polskiego w szkole Lingua Polonica, zawodowo również specjalistka ds. marketingu i PR. Swoje doświadczenie budowała w takich firmach jak Benefit Systems oraz na licznych konferencjach marketingowych.

Spotkanie zostanie przeprowadzone w języku polskim.

W celu potwierdzenia obecności prosimy o kontakt:

Timea Balajcza, timea.balajcza@balajcza.pl
tel.: +48 601 913 446

  • Zapisując się na webinar, zgadzasz się na przesłanie informacji marketingowych od BALAJCZA sp. z o.o. i przetwarzanie danych osobowych zgodnie z Polityką ochrony danych osobowych zamieszczoną na stronie balajcza.pl.
  • Informujemy, iż udział w „Śniadaniach online z BALAJCZA” oraz „Warsztatach online z BALAJCZA” jest tożsamy z wyrażeniem zgody na wykorzystanie i rozpowszechnienie przez organizatora, czyli BALAJCZA sp. z o.o. (KRS 0000659805), wizerunku osób uczestniczących w „Śniadaniach online z BALAJCZA” oraz „Warsztatach online z BALAJCZA”, przewidzianej w art. 81 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Śniadanie online z BALAJCZA – „Wschód spotyka Zachód – różnice międzykulturowe okiem Azjaty”

Czwartek, 22 kwietnia 2021 r.
godz. 8:00-9:00

Gdy udajemy się w podróż na Daleki Wschód, jesteśmy ciekawi, ale i pełni obaw, jak będziemy tam odbierani. Również współpracując z Azjatami, nieraz zastanawiamy się, co też oni sobie o nas myślą. Jak postrzegają nas, Europejczyków? Co zdumiewa ich najbardziej?

W ramach kolejnego Śniadania on-line, które odbędzie się w czwartek 22 kwietnia o godz. 8:00, proponujemy temat: „Wschód spotyka Zachód – różnice międzykulturowe okiem Azjaty”.

Wyjaśnimy między innymi:

  • Czy Europejczyk jest biedny?
  • Jak żyją „bajecznie bogaci Azjaci”?
  • Dlaczego Chińczycy nie biorą kredytów?
  • Jak Japończycy piszą listy motywacyjne?
  • Jak odczytać uśmiech premiera Shinzo Abe?
  • Czy Schwarzenegger jest idolem Azjatów?

Spotkanie poprowadzi pani Kamila Radzyńska – trenerka biznesu, specjalistka od komunikacji międzykulturowej, członkini SIETAR Polska, R&D Manager z doświadczeniem w handlu zagranicznym, romanistka, pasjonatka Dalekiego Wschodu, laureatka Konkursu wiedzy o Francji organizowanego przez radio PR III i France Inter.

Spotkanie odbędzie się w języku polskim.

W celu potwierdzenia obecności prosimy o kontakt:

Timea Balajcza, timea.balajcza@balajcza.pl
tel.: +48 601 913 446

  • Zapisując się na webinar, zgadzasz się na przesłanie informacji marketingowych od BALAJCZA sp. z o.o. i przetwarzanie danych osobowych zgodnie z Polityką ochrony danych osobowych zamieszczoną na stronie balajcza.pl.
  • Informujemy, iż udział w „Śniadaniach online z BALAJCZA” oraz „Warsztatach online z BALAJCZA” jest tożsamy z wyrażeniem zgody na wykorzystanie i rozpowszechnienie przez organizatora, czyli BALAJCZA sp. z o.o. (KRS 0000659805), wizerunku osób uczestniczących w „Śniadaniach online z BALAJCZA” oraz „Warsztatach online z BALAJCZA”, przewidzianej w art. 81 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Warsztaty online z Balajczą: Wizerunek w biznesie

Wtorek, 13 kwietnia 2021 r.

godz. 11:00-12:00

„Jak kreować nasz wizerunek w biznesie offline i online?”

Budowanie wizerunku osobistego jest kluczem do nawiązywania relacji, zdobywania zaufania i pomyślnej sprzedaży. Niezależnie od tego, czym się zajmujemy i czy jesteśmy tego świadomi(-me), każdego dnia budujemy swój wizerunek zarówno w świecie offline, jak i online.

Liczy się nie tylko ton naszego głosu i wypowiadane słowa, lecz także to, jak wyglądamy i w co jesteśmy ubrani(-ne), a obecnie znaczącą rolę w budowaniu naszej marki osobistej odgrywa również wnętrze pokoju, z którego prowadzimy spotkania online.

Wystarczy chwila, by ktoś zaczął odczuwać do nas sympatię i tyle samo czasu, by się do nas uprzedził. Dlatego zapraszamy serdecznie na warsztaty, na których nauczymy się, jak kreować swój wizerunek w biznesie offline i online.

 

W trakcie spotkania dowiemy się:

Iwona:

  • Czym jest dress code i dlaczego jest ważny
  • O efekcie pierwszego wrażenia i szacunku od pierwszego wejrzenia
  • Na co zwrócić uwagę przy budowaniu wizerunku
  • Jakie są kanony biznesowego dress code’u
  • Czy kolorowe krawaty i czerwone paznokcie są odpowiednie na spotkania biznesowe
  • Gdzie bardziej przywiązuje się wagę do wizerunku – w Niemczech czy w Argentynie

Monika

  • Jak wystrzec się popełnienia faux pas podczas spotkań online

O budowaniu wizerunku opowiedzą:

Iwona Sasin – inżynier i trener wizerunku. Absolwentka Wydziału Włókienniczego Politechniki Łódzkiej i Université de la Mode, Université Lumière Lyon 2 na Wydziale Komunikacji w Przemyśle Modowym i Luksusowym. Doświadczenie zawodowe zdobywała we Francji, m.in. współpracując z biurami stylu Nelly Rodi, Peclers i Martine Leherpeur. Praktyk przemysłu mody. Posiada bogate doświadczenie międzynarodowe: pracowała we Francji, Włoszech, Niemczech, Wielkiej Brytanii i Szwecji. Zajmuje się planowaniem strategicznym i zarządzaniem produkcją na każdym etapie dla międzynarodowych marek odzieżowych. Pisze o modzie i stylu, a także koordynuje konferencje, szkolenia i warsztaty dla klientów w ramach projektów związanych z kreowaniem wizerunku. Wyznaje zasadę „sharing is caring”. Najlepiej czuje się, gdy to, co robi, pozwala innym się rozwijać. Najwyżej ceni działanie zorientowane na człowieka. Zajmuje się rysunkiem mody, tworząc autorskie nadruki. Wzorami pokrywa tkaniny, skóry i powierzchnie z kamieni naturalnych (kwarc, alabaster) oraz z tworzyw sztucznych.

Monika Guzek – Trenerka międzykulturowa, project manager i wykładowczyni akademicka. Prowadzi projekty strategiczne, marketingowe, a także odpowiada za wdrażanie i adaptację produktów do wymagań rynków zagranicznych. Od 11 lat realizuje się w obszarze marketingu B2B i B2C, aktywnie wspierając działy handlowe, dostosowując metody wsparcia sprzedaży do lokalnych preferencji klientów. Posiada bogate doświadczenie międzynarodowe: pracowała w Polsce, Niemczech, Chinach i Indonezji a od dwóch lat dzieli swoje życie pomiędzy Polskę i Portugalię. Prezes Zarządu SIETAR Polska.

 Spotkanie zostanie przeprowadzone w języku polskim.

W celu potwierdzenia obecności prosimy o kontakt:

Timea Balajcza, timea.balajcza@balajcza.pl
tel.: +48 601 913 446

 

  • Zapisując się na webinar, zgadzasz się na przesłanie informacji marketingowych od BALAJCZA sp. z o.o. i przetwarzanie danych osobowych zgodnie z Polityką ochrony danych osobowych zamieszczoną na stronie balajcza.pl.
  • Informujemy, iż udział w „Śniadaniach online z BALAJCZA” oraz „Warsztatach online z BALAJCZA” jest tożsamy z wyrażeniem zgody na wykorzystanie i rozpowszechnienie przez organizatora, czyli BALAJCZA sp. z o.o. (KRS 0000659805), wizerunku osób uczestniczących w „Śniadaniach online z BALAJCZA” oraz „Warsztatach online z BALAJCZA”, przewidzianej w art. 81 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Śniadanie online z BALAJCZA – „Indonezja – Jedność w różnorodności”

Czwartek, 8 kwietnia 2021 r.
godz. 8:00-9:00

„Jedność w różnorodności” – to motto idealnie oddaje ogromną różnorodność kulturową i geograficzną Indonezji, która skrywa wszystkie cuda natury: wulkany, wodospady, lasy deszczowe, jaskinie, pola ryżowe, bezludne wysepki i puste plaże, a do tego niezwykłą rozmaitość kulturową.

Nie bez przyczyny Indonezję można określić jednym słowem – największa. Jest to NAJWIĘKSZY kraj wyspiarski na świecie z NAJWIĘKSZĄ liczbą wulkanów i NAJWIĘKSZĄ liczbą wyznawców islamu.

W trakcie spotkania dowiemy się:

  • Jak w praktyce wygląda stosowanie motta „Jedność w różnorodności”?
  • Jakie mroczne tajemnice skrywa Dżakarta?
  • Jak wygląda typowy dzień pracy w indonezyjskiej firmie?
  • Czym może zachwycić nas Jawa?

O Indonezji i życiu w tym pięknym kraju opowie:

Monika Guzek – Trenerka międzykulturowa, project manager i wykładowczyni akademicka. Prowadzi projekty strategiczne marketingowe, a także odpowiada za wdrażanie produktów na rynki zagraniczne i ich adaptację do wymagać tychże rynków. Od 11 lat realizuje się w obszarze marketingu B2B i B2C, aktywnie wspierając działy handlowe i dostosowując metody wsparcia sprzedaży do lokalnych preferencji klientów. Posiada bogate doświadczenie międzynarodowe: pracowała w Polsce, Niemczech, Chinach i Indonezji, a od dwóch lat dzieli swoje życie pomiędzy Polskę i Portugalię. Prezes Zarządu SIETAR Polska.

Spotkanie odbędzie się w języku polskim.

W celu potwierdzenia obecności prosimy o kontakt:

Timea Balajcza, timea.balajcza@balajcza.pl
tel.: +48 601 913 446

  • Zapisując się na webinar, zgadzasz się na przesłanie informacji marketingowych od BALAJCZA sp. z o.o. i przetwarzanie danych osobowych zgodnie z Polityką ochrony danych osobowych zamieszczoną na stronie balajcza.pl.
  • Informujemy, iż udział w „Śniadaniach online z BALAJCZA” oraz „Warsztatach online z BALAJCZA” jest tożsamy z wyrażeniem zgody na wykorzystanie i rozpowszechnienie przez organizatora, czyli BALAJCZA sp. z o.o. (KRS 0000659805), wizerunku osób uczestniczących w „Śniadaniach online z BALAJCZA” oraz „Warsztatach online z BALAJCZA”, przewidzianej w art. 81 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Warsztaty online z BALAJCZA – „Jak budować poprawne i skuteczne komunikaty w kontaktach z klientami?”

Wtorek, 30 marca 2021 r.
godz. 11:00-12:00

Najbliższe warsztaty dotyczyć będą wiadomości do klientów i obsługi zamówień oraz korespondencji – za pośrednictwem innych źródeł niż e-mail: SMS, WhatsApp czy wiadomości z konta firmowego Facebook.

Spotkanie poprowadzi pani Olga Marek-Kostrzewska, nauczycielka języka polskiego w szkole Lingua Polonica, zawodowo również specjalistka ds. marketingu i PR. Swoje doświadczenie budowała w takich firmach jak Benefit Systems oraz na licznych konferencjach marketingowych.

Spotkanie zostanie przeprowadzone w języku polskim.

W celu potwierdzenia obecności prosimy o kontakt:

Timea Balajcza, timea.balajcza@balajcza.pl
tel.: +48 601 913 446

  • Zapisując się na webinar, zgadzasz się na przesłanie informacji marketingowych od BALAJCZA sp. z o.o. i przetwarzanie danych osobowych zgodnie z Polityką ochrony danych osobowych zamieszczoną na stronie balajcza.pl.
  • Informujemy, iż udział w „Śniadaniach online z BALAJCZA” oraz „Warsztatach online z BALAJCZA” jest tożsamy z wyrażeniem zgody na wykorzystanie i rozpowszechnienie przez organizatora, czyli BALAJCZA sp. z o.o. (KRS 0000659805), wizerunku osób uczestniczących w „Śniadaniach online z BALAJCZA” oraz „Warsztatach online z BALAJCZA”, przewidzianej w art. 81 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Cztery tysiące dni tłumaczenia, czyli 11 lat istnienia BALAJCZA Linguistic Services

BALAJCZA Linguistic Services obchodzi w tym miesiącu 11. urodziny – dokładnie 15 marca 2010 r. Timea Balajcza postanowiła przekuć swoją pasję do języków w sprawnie działający biznes.

I tak też się stało. Dziś BALAJCZA z powodzeniem oferuje nie tylko tłumaczenia ustne i pisemne, ale także kursy językowe oraz spotkania i warsztaty tematyczne, które przyciągają coraz liczniejsze grono uczestników.

Chcemy więc gorąco podziękować wszystkim tym, którzy wspierali nas na tej drodze, którzy w nas uwierzyli i którzy dobrze nam  życzą – naszym pracownikom, tłumaczom, partnerom, klientom i wszystkim innym sympatykom.

Zaś wszystkich tych, którzy dopiero nas poznają, serdecznie zapraszamy do świata, w którym zrozumiemy się – co prawda nie bez słów – ale bez trudu!