Od lat obserwujemy narastającą kompleksowość i zmienność polskich przepisów podatkowych, a ponadto towarzyszące temu niepokojące konsekwencje karno-skarbowe. Słyszymy to też od naszych firm członkowskich. W związku z tym przeprowadziliśmy ankietę na grupie 32 przedsiębiorstw należących do Polsko-Szwajcarskiej Izby Gospodarczej, aby ułatwić Państwu rozmowę z centralą o rzeczywistości, z którą zmierzają się Państwo na co dzień.
Raport został uzupełniony o dodatkowe informacje od firmy audytorsko-doradczej Grant Thornton.
W raporcie uwzględniliśmy również komentarze przedstawicieli naszych firm członkowskich. Zawierają także wskazówki, co należałoby zmienić, by regulacje były bardziej przyjazne firmom.
Poniżej znajdą Państwo załączoną publikację w wersji polskiej, a także zachęcamy do zapoznania się z relacjami w mediach.
Media
Szwajcarska precyzja i polska biurokracja:
https://www.pb.pl/szwajcarska-precyzja-i-polska-biurokracja-994561
Biznes po polsku, czyli 4,5 tysiąca godzin na obowiązki podatkowe:
https://businessinsider.com.pl/firmy/podatki/duze-firmy-poswiecaja-ponad-49-tys-godzin-rocznie-na-obowiazki-podatkowe/6hm4l0c?utm_source=gtfr.inforia.net_viasg_businessinsider&utm_medium=referal&utm_campaign=leo_automatic&srcc=ucs&utm_v=2
4552 godzin pracy i 2,8 etatów. Tyle potrzebują firmy, aby zrealizować obowiązek sprawozdawczy wobec organów administracji
https://forsal.pl/biznes/firma/artykuly/7754580,grant-thornton-obowiazek-sprawozdawczy-4552-godzin-pracy-i-28-etatow.html
Grant Thornton: Sprawozdawczość wobec organów zajmuje firmom 4,55 tys. godzin
https://wyborcza.biz/biznes/1,100969,26059169,grant-thornton-sprawozdawczosc-wobec-organow-zajmuje-firmom.html?disableRedirects=true
Firmy w Polsce spędzają ponad 560 dni roboczych rocznie na państwowej biurokracji
https://300gospodarka.pl/news/firmy-w-polsce-spedzaja-ponad-560-dni-roboczych-rocznie-na-panstwowej-biurokracji
A także:
https://inwestycje.pl/biznes/sprawozdawczosc-wobec-organow-zajmuje-firmom-455-tys-godzin/
https://alebank.pl/sprawozdawczosc-wobec-organow-zajmuje-firmom-az-455-tys-godzin-raport-grant-thornton/?id=331678&catid=22872&cat2id=361
https://www.pulshr.pl/zarzadzanie/koszmar-polskich-firm-tysiace-godzin-pracy-specjalistow-nad-analiza-prawa-podatkowego,74687.html
https://www.money.pl/gielda/grant-thornton-sprawozdawczosc-wobec-organow-zajmuje-firmom-455-tys-godzin-6524547827111553a.html
DATA: 23.06.2020, 3 pm
INFORMACJE: visit the event website
Dołącz do naszego webinarium, aby dowiedzieć się od naszych ekspertów o ich doświadczeniach przy wdrożeniach platformy AEM. Opowiemy o najważniejszych wnioskach i sposobach rozwiązywania napotkanych wyzwaniach podczas implementacji.
Podczas tego webinarium nie będziemy skupiać się na podkreślaniu, jak fantastycznym narzędziem jest AEM jako produkt. Bazując na naszych projektowych doświadczeniach chcemy na podstawie kilku przypadków implementacji u klientów zaadresować kompleksowo techniczne i biznesowe wyzwania, jakie napotkał nasz zespół, jak np.:
– Jak projektować komponenty AEM? Przegląd dwóch podejść: Domain vs Design Oriented AEM components
– Jak starannie i czysto utrzymywać komponenty AEM w dłuższym okresie czasu? Wskazówki, jak utrzymywać je „czysto”, możliwie odwracalnie i łatwe do procesowania wraz z migracją kontentu.
ORGANIZATOR:
Webinarium jest organizowane przez Centrum Kompetencyjne: E-commerce & Customer Experience działąjące jako część Sii Polska – wielokrotnie nagradzanego dostawcy usług IT, engineering i BPO zatrudniającego ponad 4500 specjalistów.
LINK DO REJESTRACJI: https://siipolska.clickmeeting.pl/adobe-experience-manager-aem-/register
Należąca do Rödl & Partner firma audytorska Roedl Audit Sp. z o.o. została wybrana przez Decora S.A. do przeprowadzenia audytu sprawozdań finansowych za rok obrotowy 2020 i 2021.
Rödl & Partner to międzynarodowa firma świadcząca zintegrowane usługi profesjonalne w obszarach: audyt, business process outsourcing, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting. Działa w 49 krajach i ma 109 biur, w których pracuje 4900 osób. W Polsce zatrudnia ponad 500 pracowników w sześciu lokalizacjach – Gdańsku, Gliwicach, Krakowie, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu.
Decora S.A. to notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych europejski lider produkcji podkładów podłogowych. Spółka sprzedaje swoje produkty na 5 kontynentach, chociaż skupia się na rynkach Unii Europejskiej. Produkty Decory można znaleźć we wszystkich krajach UE, zarówno pod własnymi markami (Arbiton, Ewifoam, Afirmax, Vidella) jak i markami partnerów. Spółka od wielu lat inwestuje w badania i rozwój, w opracowanie nowych technologii, nowych produktów oraz park maszynowy. Posiada własne laboratorium badawczo-rozwojowe, a produkty powstają w trzech zakładach produkcyjnych przy współudziale ponad 500 pracowników.
Szanowni Państwo,
Zapraszamy na kolejną edycję corocznej konferencji KPMG „Pół roku stosowania nowych przepisów w podatkach dochodowych”.
To już trzecia edycja naszego, cieszącego się dużym zainteresowaniem wydarzenia, tym razem w dostosowanej do obecnych realiów formie online. Tematyka tegorocznej konferencji będzie obejmować zarówno stosowanie nowych i zmienionych przepisów podatkowych CIT w 2020 r (doświadczenia z pierwszego półrocza i przewidywania na drugą połowę roku), jak również wpływ COVID-19 na rozliczenia podatkowe w 2020 r.
Termin konferencji: 16 czerwca 2020 roku, godz. 10:00 – 12:30
Rejestracja: https://webcasty.kpmg.pl/form.php?idwebcastu=189
Mając na uwadze, że dotychczasowe Tarcze Antykryzysowe jedynie w ograniczonym stopniu przewidują rozwiązania podatkowe poprawiające płynność, omówimy inne instrumenty przewidziane przez ustawę o CIT i akty powiązane, które mogą zostać w tym celu wykorzystane – zarówno w 2020 r. jak i za lata poprzednie (np. ulga B+R czy IP Box).
Ponadto zarysujemy najnowsze trendy w kontrolach podatkowych (w tym dotyczących podatku CIT) oraz wpływ stanu epidemii na terminy proceduralne.
Finalnie wskażemy dlaczego członkowie zarządów spółek powinni w tym roku zwrócić szczególną uwagę na treść oświadczeń i informacji TP-R jakie będą przez nich podpisywane i składane po raz pierwszy w 2020 roku.
W obliczu powolnego odmrażania gospodarki wiele firm wznawia swoją działalność, często modyfikując dotychczasowe usługi i organizację pracy. Biznes nie poddał się i ciągle szuka nowych rozwiązań, by rozwijać się w tych wyjątkowych okolicznościach.
IGCC (International Group of Chambers of Commerce) zaprasza do udziału w ankiecie, która pozwoli ocenić wpływ COVID-19 na działalność operacyjną i finansową firm działających na polskim rynku, oraz na perspektywy biznesowe i inwestycyjne po wznowieniu działań po okresie przymusowego zamknięcia.
Wyniki ankiety będą udostępnione firmom stowarzyszonym, a na ich podstawie zostanie przygotowany komunikat prasowy dystrybuowany do mediów, a także rekomendacje dla administracji dotyczące wsparcia dla przedsiębiorców i gospodarki.
Udział w ankiecie jest anonimowy, a jej wypełnienie zabierze Państwu kilka minut.
Ankieta: https://survey.ccifi.net/971624?lang=pl
Szanowni Państwo,
zapraszamy do zapoznania się z obecnymi ograniczeniami wjazdowymi w Szwajcarii, mającymi na celu zwalczanie rozprzestrzeniania się COVID-19:
http://www.taacsolutions.pl/obecne-ograniczenia-wjazdowe-w-szwajcarii/
Zarząd Sfinks Polska S.A. poinformował o wyborze firmy audytorskiej, która przez najbliższe trzy lata będzie odpowiadała za przegląd i badania sprawozdań finansowych spółki. Jest nią należąca do Grupy Rödl & Partner firma audytorska Roedl Audit Sp. z o.o., z którą Sfinks współpracuje od 2018 roku.
Roedl Audit Sp. z o.o. będzie dokonywała zarówno przegląd, jak i badania jednostkowe i skonsolidowane sprawozdań finansowych za lata 2020-2022 w Sfinks Polska S.A. Kluczowym biegłym rewidentem odpowiedzialnym za współpracę jest Tomasz Martyniuk, pełniący także funkcję Associate Partnera w Rödl & Partner. Roedl Audit Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie jest wpisana przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych pod numerem 2623.
– Współpraca z jedną z najbardziej rozpoznawalnych sieci gastronomicznych w Polsce jest dla nas dużym i ciekawym wyzwaniem także ze względu na złożoność biznesu i różnorodność stosowanych rozwiązań w zakresie rachunkowości. Jesteśmy wdzięczni za obdarzenie nas zaufaniem już po raz kolejny – powiedział Tomasz Martyniuk.
Firma Sfinks Polska S.A. jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie i zarządza sieciami Sphinx, Piwiarnia, Chłopskie Jadło, WOOK i otwieranymi w ramach grupy restauracjami Fabryka Pizzy.
Webinar: praktyczne aspekty polskiego prawa kontraktowego i prawa spółek – 4 czerwca 2020 r. (w języku niemieckim)
Webinar skierowany jest do niemieckojęzycznych podmiotów, w tym spółek, prowadzących działalność gospodarczą w Polsce, jak również członków zarządu oraz prawników in-house polskich spółek dotkniętych kryzysem. Tematyka webinarium jest przeznaczona także dla przedsiębiorców związanych umową z polskimi podmiotami oraz mających trudności w realizacji umów.
PROGRAM:
1. Uchylenie się od odpowiedzialności kontraktowej. Zmiana umowy
1.1 Brak odpowiedzialności bez winy
1.2 Odpowiedzialność na zasadzie ryzyka a siła wyższa
1.3 Zmiana istniejącej umowy przez sąd (rebus sic stantibus)
1.4 Zakończenie toczących się negocjacji kontraktowych
1.5 Umowy najmu
1.6 Odstąpienie od umowy
2. Udział w posiedzeniach zarządu lub rady nadzorczej lub w zgromadzeniach wspólników przy użyciu środków porozumiewania się na odległość
3. Przyczyny upadłości, termin na złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości
4. Odpowiedzialność członków zarządu w czasie kryzysu
5. Zwolnienia grupowe
6. Kryzys jako szansa
Rejestracja
Serdecznie dziękujemy za liczny udział w ankiecie. Takie samo badanie zostało przeprowadzone przez izby Francji, Niemiec, Izraela, Włoch, Niderlandów, krajów skandynawskich, przy wsparciu pozostałych izb bilateralnych. Przedstawiamy dokładne wyniki przeprowadzone na członkach Swisschamber i Advantage Austria.
Wyniki jednoznacznie wskazują, że obecne ograniczenia w ruchu lotniczym wpłynęły na Państwa firmy. Jedynie 4% ankietowanych wskazało opcję braku korelacji między ograniczeniami i funkcjonowaniem firmy.
Także na pytanie o podróże po wznowieniu połączeń najmniej z Państwa zaznaczyło opcję “nie będę z nich korzystać”. Największą popularnością wśród proponowanych destynacji cieszy się za to Europa Środkowa, ale także miejsca poza Europą i Europa Zachodnia.
Poniżej znajdą Państwo wyniki ankiety wraz z informacją prasową od International Group of Chambers of Commerce (IGCC), a także artykuł “Rzeczpospolitej”, w którym mowa jest o badaniu.
Od marca 2020 cała Polska przeszła na pracę i edukację zdalną. Niestety w zaistniałej sytuacji jest ogromna rzesza dzieci wykluczonych cyfrowo ze względu na brak odpowiedniego sprzętu. W całym kraju brakuje około 250-500 tysięcy zestawów komputerowych. Odpowiedniego sprzętu również często nauczycielom, wychowankom domów dziecka, podopiecznym pogotowia opiekuńczego.
Dlatego powstała oddolna inicjatywa #UwolnijZłomka, która zachęca ludzi dobrej woli z całego kraju do przekazania swojego sprzętu potrzebującym. Ponad 80 doświadczonych wolontariuszy pomaga w przekazywaniu, konfiguracji, naprawach i innym wsparciu osób, które zgłaszają zapotrzebowanie. Wśród Fundacji, z którymi współpracujemy w tej chwili są: Opiekuńcze Skrzydła, Helpersi oraz Ocalenie.
Akcja już teraz odbiła się szerokim echem w mediach. Partnerem medialnym został Komputer Świat. O akcji informowały m.in. Polsat News, Onet, Dobre Programy, Radiowa Trójka, Radio dla Ciebie,TVP, TVN.
Akcja w liczbach (09.05.2020):
• Wielkość grupy na Facebooku – ponad 3150 osób
• Wolontariusze – ponad. 80 osób
• Przekazane – ok. 500 zestawów komputerowych
Kontakt
• Organizacja – Jan Gorski 502 078 288 (j.gorski@plum.com.pl)
• Media – Tomasz Staśkiewicz 502 109 960 (tomasz@staskiewicz.pl)
Linki:
Strona: https://uwolnijzlomka.org/
Strona FB: https://www.facebook.com/Uwolnij-z%C5%82omka-104403814537312/
Grupa: https://www.facebook.com/groups/uwolnijzlomka/
Więcej o projekcie:
• opis projektu https://docs.google.com/document/d/1sO5gavCvdwzQPlwBZ3gSLtY_1P5XJcyz4lDQBD-b8T8/edit#heading=h.moc7iymgnflt
• post, od którego wszystko się zaczęło (ponad 200 udostępnień.) https://www.facebook.com/jan.gorski.eu/posts/10158253225546974
• video gdzie opisuje o co chodzi https://www.facebook.com/groups/uwolnijzlomka/permalink/2610741219173146/
• video z apelem o włączenie się w akcje https://youtu.be/6kG-yXgz5wE
• opis gdzie jesteśmy i gdzie idziemy https://docs.google.com/document/d/18pkcP2PiQSFngmHHkQp6G6zATc75BgaW3I2CotPs_8o/edit#
• mapa wolontariuszy stan na 6/04/2020 https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?hl=en&hl=en&mid=1VSqzyNLhlzzrRafl0AII63pkezOCr0XO&ll=51.894785766612486%2C19.85735724999995&z=6
Media:
• (video) https://www.facebook.com/Kongres590/videos/2947429185348484/
• https://www.dobreprogramy.pl/patchboy/Uwolnij-zlomka,107200.html
• (podcast) https://www.rdc.pl/podcast/poranek-rdc-uwolnij-zlomka-komputery-dla-potrzebujacych-na-kwarantannie/
• https://www.polskieradio.pl/9/307/Artykul/2485571,Uwolnij-Zlomka-i-podaruj-innym-sprzet-do-nauki-w-domu
• https://warszawa.naszemiasto.pl/uwolnij-zlomka-warszawiacy-oddaja-swoje-komputery/ar/c1-7621723
• https://klubjagiellonski.pl/2020/04/02/widzialna-reka-uwolnij-zlomka-bony-jutra-polacy-inspiruja-w-walce-z-epidemia/
• https://polskatimes.pl/koronawirus-w-warszawie-i-na-mazowszu-raport-304-najnowsze-informacje-na-temat-sarscov2-w-regionie/ar/c1-14847467