Mazars wzmacnia Dział Doradztwa Podatkowego

Krystyna Szydłowska posiada wieloletnie i bogate doświadczenie zawodowe w dziedzinie doradztwa dla przedsiębiorstw, które zdobyła pracując dla największych firm doradczych, w tym tzw. firm „Big 4”, najpierw w Dziale Audytu, a następnie w Dziale Doradztwa Podatkowego. Jest licencjonowanym doradcą podatkowym. Posiada także kwalifikacje biegłego rewidenta (dyplom ACCA – Wielka Brytania).

Krystyna Szydłowska od 2000 roku specjalizuje się w zagadnieniach związanych z cenami transferowymi. Jest współautorką książki „Ceny transferowe”, wydanej w 2002 r. przez Wydawnictwo C.H. Beck, jak również książki „Globalizacja usług”, wydanej w 2007 r. przez Wydawnictwo Naukowe INPiD UAM. Biegle włada językiem angielskim.

„Dołączenie Krystyny Szydłowskiej do naszego zespołu potwierdza dynamiczny rozwój naszej firmy. Pozwoli nie tylko wzmocnić pozycję Mazars w dziedzinie doradztwa podatkowego, ale również stwarza nowe możliwości obsługi klientów w zakresie zagadnień związanych z cenami transferowymi” – uważa Michel Kiviatkowski – Partner Zarządzający Mazars w Polsce.

Webcast: Pranie pieniędzy – jak efektywnie spełnić nowe wymagania prawneę

22 października 2009 r. weszła w życie nowelizacja Ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, znacząco rozszerzająca wymogi i dostosowująca obowiązujące przepisy
do III Dyrektywy PEiR.

Do 22 kwietnia 2010 r. instytucje obowiązane muszą przygotować i wdrożyć procedury zgodne ze znowelizowaną Ustawą. Podczas webcastu omówione zostaną praktyczne elementy wdrożenia znowelizowanej Ustawy, kluczowe dla instytucji obowiązanych.

Webcast adresowany jest m.in. do przedstawicieli banków, SKOKów, domów maklerskich, firm leasingowych, zakładów ubezpieczeń na życie, firm inwestycyjnych, a także stowarzyszeń i fundacji.

Dowiedzą się Państwo między innymi:
– jakie dodatkowe obowiązki nakłada nowelizacja Ustawy,
– jak wprowadzane zmiany przekładają się na praktyczne wymogi wobec instytucji finansowych,
– z jakimi problemami mogą się zetknąć instytucje obowiązane podczas wdrożenia postanowień Ustawy,
– jakie sytuacje mogą się zdarzyć w rzeczywistości i w jaki sposób nowe procedury mają zapobiec praniu pieniędzy,
– na co należy położyć szczególny nacisk w czasie wdrażania wymagań nowelizacji Ustawy.

Prowadzący
– Romuald Paprzycki – Starszy Menedżer, Dział Zarządzania Ryzykiem, Deloitte
– Agata Kulas – Menedżer, Dział Zarządzania Ryzykiem, Deloitte
– Gość specjalny: Przedstawiciel Komendy Głównej Policji, Biura Kryminalnego, Wydziału dw. z Przestępczością Gospodarczą.
Rejestracja:
http://w.on24.com/r.htmęe=200671&s=1&k=FDBB85DAA6EC0F910F38970CFA8867DB&partnerref=swisschamber
Wszystkie webcasty na stronie:
www.deloitte.com/pl/webcasty

Salans powiększa grono partnerów i rozwija zespół M&A i Private Equity

Z początkiem marca br. Piotr Dulewicz, Partner wraz z Michałem Karwackim, Counsel oraz Michałem Wasiakiem, Associate zasili grono prawników warszawskiego biura kancelarii Salans. Nowi prawnicy dołączyli do zespołu fuzji i przejęć kancelarii Salans, zaś mec. Dulewicz objął funkcję współkierującego wyżej wymienioną praktyką w Warszawie. Wszyscy trzej przeszli do Salans z kancelarii Clifford Chance. Piotr Dulewicz oraz jego zespół to specjaliści w dziedzinie funduszy private equity, prawa spółek, fuzji i przejęć oraz restrukturyzacji przedsiębiorstw.
Mec. Dulewicz jest cenionym prawnikiem w Polsce reprezentującym fundusze private equity oraz inwestorów branżowych. W oparciu o pozytywne opinie klientów jest rekomendowany w międzynarodowym rankingu prawniczym „Chambers Europe” w dziedzinie private equity.
„Powiększenie zespołu to kolejny krok na drodze konsekwentnej rozbudowy naszej praktyki fuzji i przejęć/private equity i umacniania pozycji firmy w tych dziedzinach zarówno w Polsce, jak i w regionie Europy środkowo-Wschodniej” komentuje Tomasz Dąbrowski, partner zarządzający warszawskim biurem kancelarii Salans. „Mam nadzieję, że nasz wkład przyczyni się do dalszego efektywnego rozwoju firmy i ugruntowania jej już znakomitej pozycji” dodaje mec. Dulewicz.

Betlej’sTools tworzy kampanię dla herbat Herbusie

Agencja kreatywna Betlej’sTools należąca do Grupy Komunikacyjnej Betlej&Partners wygrała konkurs organizowany przez Posti S.A. i stworzyła koncepcję kampanii internetowej herbat Herbusie wobec kobiet realizowaną w Internecie. Główną grupą docelową tej kampanii są kobiety posiadające dzieci w wieku 5 do 9 lat. Kampania ma na celu zwrócenie uwagi kobiet na nowe herbaty dla dzieci i przekonanie ich do pozytywnego dla zdrowia działania „Herbusi”. Herbaty Herbusie stworzone są bez dodatku cukru z naturalnych ziół i owoców, dzięki którym posiadają słodki smak. „Herbusie” wprowadzane są w trzech wersjach smakowych.

Kampania przeprowadzana jest na portalu polki.pl, na którym inicjowany jest test konsumencki on-line „Herbusi”, zbierający opinie na temat nowych herbat pośród kobiet. Wyniki tego testu będą publikowane na polki.pl oraz w poradniku „Przyjaciółka”. Kampania inicjowana jest wieloma formami reklam zarówno na polki.pl, jak również na wizaz.pl oraz na babyonline.pl.

Kampania została zaplanowana i zakupiona przez agencję Betlej&Partners i została rozpoczęta 18. lutego trwając do ostatecznych wyników testu konsumenckiego on-line do końca kwietnia 2010.

Betlej&Partners jest Grupą Komunikacyjną tworzącą kreatywne kampanie zintegrowanej komunikacji oparte na autorskiej filozofii „human alive®”. Do Grypy należą kreatywne agencje Betlej&Partners oraz Betlej’sTools.

Salans otwiera biuro w Brukseli

Połączenie praktyki prawniczej Edwarda Borovikova w dziedzinie prawa handlowego oraz w zakresie współpracy z klientami z krajów Unii Europejskiej oraz z Rosji, Chin, Turcji i Stanów Zjednoczonych, z międzynarodowym zasięgiem działania kancelarii Salans, pozwoli stworzyć atrakcyjną ofertę zarówno dla obecnych klientów kancelarii, jak i dla klientów nowego zespołu w Brukseli. Nowe biuro ma strategiczne znaczenie dla globalnej praktyki kancelarii Salans w zakresie prawa ochrony konkurencji, przepisów unijnych i prawa handlowego.
Biuro w Brukseli jest kluczowe dla dalszego rozwoju naszej praktyki w zakresie prawa ochrony konkurencji oraz handlu w Unii Europejskiej i jednocześnie odpowiada na potrzeby naszych klientów zarówno z krajów Unii Europejskiej, jak i spoza jej obszaru. Doświadczenie brukselskiego zespołu oraz jego ścisłe kontakty z największymi spółkami, władzami i agendami rządowymi, doskonale komponują się z ofertą naszego Globalnego Zespołu Prawa Konkurencji oraz z międzynarodowym zasięgiem firmy, obejmującym zarówno rynki rozwinięte jak i rynki rozwijające się – komentuje Dariusz Oleszczuk, Globalny Partner Zarządzający w kancelarii Salans.
Biuro w Brukseli oferuje usługi doradztwa prawnego w zakresie handlu, ceł, ochrony konkurencji oraz relacji z organami regulacyjnymi i władzami publicznymi.

Webcast Deloitte: Kontrole podatkowe i skarbowe – Jak przygotować się do kontrolię

Podczas webcastu omówimy:
– schemat kontroli,
– prawa i obowiązki kontrolowanego podatnika,
– praktyczne sposoby przygotowania się do potencjalnej kontroli oraz praktyczne działania w jej trakcie,
– obszary wrażliwe z punktu widzenia potencjalnej kontroli.

Prowadzący:
– Robert Pasternak, Partner, Radca Prawny, Deloitte
– Mariusz Żochowski, Starszy Konsultant, Doradca Podatkowy, Deloitte
– Aleksander Kaźmierski, Wolters Kluwer Polska

Rejestracja na webcast:
http://w.on24.com/r.htmęe=193766&s=1&k=5A720C012AFD0E5AE420C383AF9310A8&PartnerRef=SwissChamber

Webcast Deloitte: Jak zwiększyć przychody ze sprzedaży w oddziałach bankowychę

Podczas webcastu omówimy:

– Jak podwoić przychody ze sprzedaży w oddziałach bankowych
– Jak zredukować o 1/3 ryzyko odejścia klienta
– Jak klienci oceniają polskie banki
– Jak oszczędzić 90% kosztów sprzedaży produktuę
– Jak wykorzystać rozwiązania stosowane przez gigantów takich jak Apple, czy Starbucks w projektowaniu unikalnego podejścia do klientaę
– Jak zmierzyć jakość obsługi banku i poszczególnych oddziałówę

Webcast adresowany jest m.in. do kadry zarządzającej sektora usług finansowych, a w szczególności: dyrektorów oddziałów placówek bankowych, menedżerów zarządzających kanałami dystrybucji, sprzedażą, marketingiem oraz odpowiedzialnych za cross-selling i CRM.

Prowadzący:
– Marcin Zdral, Partner, Sektor Rynków Finansowych Deloitte
– Łukasz Kuć, Starszy Konsultant, Sektor Rynków Finansowych Deloitte
– Piotr Siciak, Starszy Menedżer, Sektor Rynków Finansowych Deloitte
– Adam Pietkiewicz, Menedżer, Sektor Rynków Finansowych Deloitte

Rejestracja na webcast:
http://w.on24.com/r.htmęe=194644&s=1&k=9F8A806017AAEF95BC8689BB7A28CEE2
PartnerRef=SwissChamber

Zespół Sporów Korporacyjnych w kancelarii Salans

Zadaniem nowo powołanego zespołu jest doradztwo w zakresie zabezpieczenia interesów potencjalnych uczestników sporów w spółkach oraz prowadzenie sporów już istniejących pomiędzy wspólnikami/akcjonariuszami i wszelkich innych sporów korporacyjnych, w tym z członkami ich organów.
Powstanie zespołu wynika z istniejących potrzeb klientów kancelarii Salans i coraz wyraźniejszych oczekiwań rynku. Od pewnego czasu systematycznie wzrasta zaangażowanie akcjonariuszy, w tym mniejszościowych, w realizację praw korporacyjnych w spółkach. Pojawiają się konflikty pomiędzy akcjonariuszami większościowymi i mniejszościowymi na tle funkcjonowania spółek, a także spory wynikające ze zmian w strukturze akcjonariatu. Jednocześnie właściciele spółek przywiązują coraz większą wagę do prawidłowego i rzetelnego wykonywania obowiązków przez zarząd i radę nadzorczą spółek, a także egzekwują ich odpowiedzialność. „Spory tego typu są coraz częstsze i wymagające, a ich prowadzenie wymaga coraz większej specjalizacji. Poprzez rozwój naszej nowej praktyki chcemy dostarczać klientom takiego właśnie wyspecjalizowanego podejścia i oczywiście jak najwięcej skutecznych rozwiązań sporów” uzasadnia Tomasz Dąbrowski, partner zarządzający w warszawskim biurze kancelarii Salans.
Powołanie przez kancelarię Salans wyspecjalizowanego Zespołu Sporów Korporacyjnych jest pierwszą tego typu inicjatywą na rynku usług prawniczych. Nowy zespół koncentruje się na kompleksowym prowadzeniu postępowań sądowych, w tym rejestrowych, pomiędzy wspólnikami i akcjonariuszami spółek oraz pomiędzy wspólnikami lub akcjonariuszami a spółkami, w tym spółkami publicznym, a także pomiędzy spółkami a członkami ich zarządów i rad nadzorczych. Będąc częścią warszawskiego zespołu korporacyjnego, działa interdyscyplinarnie poprzez ścisłą współpracę na co dzień z lokalnym zespołem postępowań sądowych.

Co nowego w zamówieniach publicznychę

Mała nowelizacja
Ustawa o zmianie ustawy – prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (tzw. „mała nowelizacja”) weszła w życie w dniu 22 grudnia 2009 r. Najistotniejsze ze zmian dotyczą takich kwestii, jak:

Skrócenie terminu na składanie pytań do siwz
Nowe przepisy zobowiązują zamawiającego do odpowiedzi wyłącznie na te pytania wykonawców, które wpłynęły nie później niż do końca dnia, w którym upływa połowa terminu składania ofert. W przeciwnym wypadku lub w sytuacji, w której pytanie dotyczy kwestii już wyjaśnionej, zamawiający nie musi na nie odpowiadać.

Warunki udziału w postępowaniu
Nowela wprowadza możliwość, aby wykonawca chcący wziąć udział w przetargu mógł polegać na wiedzy, doświadczeniu i zdolnościach finansowych innych podmiotów niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków. Ponadto, jeżeli z uzasadnionej przyczyny wykonawca nie będzie mógł przedstawić dokumentów dotyczących sytuacji finansowej i ekonomicznej wymaganych przez zamawiającego, wykonawca będzie miał prawo przedstawić inny dokument, który w wystarczający sposób potwierdza spełnienie opisanego przez zamawiającego warunku udziału w przetargu.

Możliwość udzielania zaliczek
Nowela wyraźnie przesądza i potwierdza możliwość udzielania przez zamawiających zaliczek na poczet wynagrodzenia wykonawcy. Co do zasady udzielenie zaliczki możliwe będzie, gdy (a) zamówienie dotyczy robót budowlanych lub (b) wszystkich rodzajów zamówień, jeśli są finansowane z udziałem środków unijnych lub z udziałem innych nie podlegających zwrotowi środków ze źródeł zagranicznych. Ograniczenia w zakresie udzielania zaliczek nie dotyczą jednostek samorządu terytorialnego bądź jednostek, dla których samorząd terytorialny jest organem założycielskim lub nadzorującym.

Liberalizacja zasad dotyczących zmiany umowy
Nowela łagodzi również zakaz zmian umowy o zamówienie publiczne zawarty w art. 144 PZP, sprowadzając ograniczenia dotyczące zmian umowy jedynie do istotnych zmian umowy.

Wyższe opłaty sądowe od skarg
Opłata sądowa od skargi na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) ma wynosić pięciokrotność wpisu od odwołania wniesionego w sprawie, której dotyczy skarga. W przypadku skargi dotyczącej czynności zamawiającego dokonanej po otwarciu ofert (np. wyboru oferty) wpis ma wynosić 5% wartość przedmiotu zamówienia, nie więcej niż 5 mln zł.

Duża nowelizacja
Kolejne zmiany do PZP (tzw. „duża nowelizacja”) weszły w życie w dniu 29 stycznia 2010 r. Najistotniejsze z nich dotyczą takich kwestii, jak:

Usługi priorytetowe oraz niepriorytetowe
Zlikwidowano nieograniczoną możliwość stosowania trybu zamówienia z wolnej ręki przy zamówieniach na tzw. usługi niepriorytetowe (w tym prawnicze). Ponadto katalog usług priorytetowych oraz niepriorytetowych (tzn. tych usług, do których stosuje się złagodzone przepisy) znajdował się dotychczas w załącznikach do dyrektyw unijnych. Obecnie katalog ten zawarty jest w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów.

Skrócenie terminów na składanie ofert
Skróceniu uległy niektóre minimalne terminy na składanie ofert. Przykładowo, minimalny termin na składanie ofert w przetargach nieograniczonych na roboty budowlane poniżej progów UE skrócono do minimum 14 dni od ogłoszenia.

Wadium
Nowela wprowadza zasadę, że wadium zwracane jest niezwłocznie po wyborze oferty najkorzystniejszej lub unieważnieniu postępowania, nawet jeżeli wykonawca został wcześniej wykluczony z postępowania lub gdy jego oferta została odrzucona. Po wyborze oferty najkorzystniejszej wadium powinno zabezpieczać jedynie ofertę wybranego wykonawcy.

Ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy
W trybie negocjacji bez ogłoszenia oraz w trybie zamówienia z wolnej ręki zamawiającemu przysługuje prawo do zamieszczenia w Biuletynie lub Dzienniku UE ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy z danym wykonawcą. Umożliwia to składanie środków ochrony prawnej na wybór niekonkurencyjnego trybu przez wykonawców niezaproszonych do negocjacji.

Unieważnienie postępowania
Nowela wprowadza nową przesłankę unieważnienia postępowania, a mianowicie nieprzyznanie zamawiającemu środków z budżetu UE lub EFTA, którymi miało być sfinansowane zamówienia. Warunkiem jest w tym przypadku zawarcie w ogłoszeniu lub zaproszeniu do negocjacji odpowiedniego zastrzeżenia.

Unieważnienie umowy
Unieważnienie jest możliwe w przypadkach określonych w ustawie Pzp oraz jest dokonywane przez Krajową Izbę Odwoławczą („KIO”) lub przez sąd powszechny. W innych przypadkach – niewskazanych w ustawie Pzp – nadal istnieje możliwość wystąpienia do sądu powszechnego o stwierdzenie nieważności umowy na zasadach ogólnych. KIO ma prawo zastąpić sankcję unieważnienia umowy nałożeniem na zamawiającego kar alternatywnych, tj. kary finansowej lub kary skrócenia okresu obowiązywania umowy, jeżeli utrzymanie w mocy umowy leży w interesie publicznym.

Likwidacja protestów
Nowela zlikwidowała instytucję protestów w postępowaniach wszczętych po wejściu w życie noweli (29 stycznia 2010 r.). środkiem odwoławczym, jaki przysługuje wykonawcom, jest odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej, a następnie skarga do sądu okręgowego. W postępowaniach poniżej progów unijnych odwołanie przysługuje tylko na niektóre czynności zamawiającego. W pozostałych przypadkach wykonawcy mają prawo jedynie poinformować zamawiającego o dokonanym naruszeniu prawa. Zmianie uległy terminy na wniesienie odwołania (nawet do 6 miesięcy od zawarcia umowy) oraz zasady postępowania odwoławczego. KIO uzyskała również nową kompetencję w postaci możliwości unieważnienia umowy o zamówienie publiczne, nałożenia kary finansowej na zamawiającego (w wysokości do 10% wartości wynagrodzenia wykonawcy przewidzianego w zawartej umowie), orzekania o skróceniu okresu obowiązywania umowy albo też poprzestania na stwierdzeniu naruszenia przepisów ustawy.

Uwaga! Nowe progi unijne
Od dnia 1 stycznia 2010 r. obowiązują nowe progi, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich – obecnie to wartość równa lub przekraczająca wyrażoną w złotych równowartość kwoty:

I. Dla zamawiających z sektora finansów publicznych:
125.000 euro – dla dostaw lub usług,
4.845.000 euro – dla robót budowlanych;

II. Dla innych zamawiających niż z pkt I:
193.000 euro – dla dostaw lub usług,
4.845.000 euro – dla robót budowlanych;

III. Dla zamawiających sektorowych:
387.000 euro – dla dostaw lub usług,
4.845.000 euro – dla robót budowlanych.

Nowy przelicznik euro
W dniu 1 stycznia 2010 r. weszło w życie Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień.
Nowy przelicznik euro to 3,839.