Za nami druga edycja badania Human Capital Practices Survey, przeprowadzonego przez Polsko-Szwajcarską Izbę Gospodarczą we współpracy z firmą Boyden. W tym roku w ankiecie wzięło udział więcej firm (ok. 60). Ponadto, tegoroczna ankieta podzielona była na trzy obszary: produkcja, sprzedaż oraz SSC/CEO/IT. Warto zaznaczyć, że ok. 60% szwajcarskich firm produkujących w Polsce wzięło udział w badaniu. Tym samym chcielibyśmy przedstawić nie tylko ogólne wnioski z ankiety, ale także oddzielne dane dla każdego z wyżej wymienionych sektorów.
Firmy zostały zapytane o praktyki w obszarze benefitów, incentive’ów, oraz kwestie związane z employer brandingiem, programami poleceń czy stażami. Co więcej, firmy podzieliły się (także anonimowo) swoimi danymi odnośnie rotacji oraz planowanym vs. zrealizowanym wzrostem wynagrodzeń.
Jako że mamy dane z dwóch lat, możemy zaobserwować zmiany na rynku pracy. Poniżej kilka ciekawych wniosków z tegorocznego raportu:
– Lista benefitów wydłuża się i coraz więcej firm jest aktywnych w tym obszarze. Nawet bardziej “egzotyczne” incentivy (jak np. zajęcia jogi) zyskują na popularności.
– Istnieje przekonanie, że employer branding jest coraz bardziej istotny. Jednakże tylko garstka firm wie jak się za to zabrać. W tej kwestii różnice między sektorami są znaczne.
– Wskaźnik rotacji zmienił się. Zaskakujący jest fakt, że jest ona podobna w firmach produkcyjnych i sprzedażowych.
– W ostatnich latach rzeczywisty wzrost wynagrodzeń był wyższy niż planowano. Firmy podzieliły się również informacją na temat planowanego procentu wzrostu na rok 2020. Centrale nie będą zadowolone.
Podsumowując, mimo wszystko zdaje się, że rynek pracy zwolnił oraz stał się bardziej stabilny i przewidywalny – oczekuje się mniejszej presji na wzrost wynagrodzeń, a przyciąganie talentów będzie coraz prostsze. Ogólnie rzecz biorąc, całokształt praktyk w branży HR maluje się bardziej pozytywnie niż rok temu.
Jeśli są Państwo zainteresowani przeprowadzonym badaniem, prosimy o kontakt z Olą Taciak (at@swisschamber.pl).