Połączenie praktyki prawniczej Edwarda Borovikova w dziedzinie prawa handlowego oraz w zakresie współpracy z klientami z krajów Unii Europejskiej oraz z Rosji, Chin, Turcji i Stanów Zjednoczonych, z międzynarodowym zasięgiem działania kancelarii Salans, pozwoli stworzyć atrakcyjną ofertę zarówno dla obecnych klientów kancelarii, jak i dla klientów nowego zespołu w Brukseli. Nowe biuro ma strategiczne znaczenie dla globalnej praktyki kancelarii Salans w zakresie prawa ochrony konkurencji, przepisów unijnych i prawa handlowego.
Biuro w Brukseli jest kluczowe dla dalszego rozwoju naszej praktyki w zakresie prawa ochrony konkurencji oraz handlu w Unii Europejskiej i jednocześnie odpowiada na potrzeby naszych klientów zarówno z krajów Unii Europejskiej, jak i spoza jej obszaru. Doświadczenie brukselskiego zespołu oraz jego ścisłe kontakty z największymi spółkami, władzami i agendami rządowymi, doskonale komponują się z ofertą naszego Globalnego Zespołu Prawa Konkurencji oraz z międzynarodowym zasięgiem firmy, obejmującym zarówno rynki rozwinięte jak i rynki rozwijające się – komentuje Dariusz Oleszczuk, Globalny Partner Zarządzający w kancelarii Salans.
Biuro w Brukseli oferuje usługi doradztwa prawnego w zakresie handlu, ceł, ochrony konkurencji oraz relacji z organami regulacyjnymi i władzami publicznymi.
Archiwa: Aktualności członków
Webcast Deloitte: Kontrole podatkowe i skarbowe – Jak przygotować się do kontrolię
Podczas webcastu omówimy:
– schemat kontroli,
– prawa i obowiązki kontrolowanego podatnika,
– praktyczne sposoby przygotowania się do potencjalnej kontroli oraz praktyczne działania w jej trakcie,
– obszary wrażliwe z punktu widzenia potencjalnej kontroli.
Prowadzący:
– Robert Pasternak, Partner, Radca Prawny, Deloitte
– Mariusz Żochowski, Starszy Konsultant, Doradca Podatkowy, Deloitte
– Aleksander Kaźmierski, Wolters Kluwer Polska
Rejestracja na webcast:
http://w.on24.com/r.htmęe=193766&s=1&k=5A720C012AFD0E5AE420C383AF9310A8&PartnerRef=SwissChamber
Webcast Deloitte: Jak zwiększyć przychody ze sprzedaży w oddziałach bankowychę
Podczas webcastu omówimy:
– Jak podwoić przychody ze sprzedaży w oddziałach bankowych
– Jak zredukować o 1/3 ryzyko odejścia klienta
– Jak klienci oceniają polskie banki
– Jak oszczędzić 90% kosztów sprzedaży produktuę
– Jak wykorzystać rozwiązania stosowane przez gigantów takich jak Apple, czy Starbucks w projektowaniu unikalnego podejścia do klientaę
– Jak zmierzyć jakość obsługi banku i poszczególnych oddziałówę
Webcast adresowany jest m.in. do kadry zarządzającej sektora usług finansowych, a w szczególności: dyrektorów oddziałów placówek bankowych, menedżerów zarządzających kanałami dystrybucji, sprzedażą, marketingiem oraz odpowiedzialnych za cross-selling i CRM.
Prowadzący:
– Marcin Zdral, Partner, Sektor Rynków Finansowych Deloitte
– Łukasz Kuć, Starszy Konsultant, Sektor Rynków Finansowych Deloitte
– Piotr Siciak, Starszy Menedżer, Sektor Rynków Finansowych Deloitte
– Adam Pietkiewicz, Menedżer, Sektor Rynków Finansowych Deloitte
Rejestracja na webcast:
http://w.on24.com/r.htmęe=194644&s=1&k=9F8A806017AAEF95BC8689BB7A28CEE2
PartnerRef=SwissChamber
Prezentacja nowej kolekcji
13.02.2010 w godzinach 12-16
Nowy świat 49
Zespół Sporów Korporacyjnych w kancelarii Salans
Zadaniem nowo powołanego zespołu jest doradztwo w zakresie zabezpieczenia interesów potencjalnych uczestników sporów w spółkach oraz prowadzenie sporów już istniejących pomiędzy wspólnikami/akcjonariuszami i wszelkich innych sporów korporacyjnych, w tym z członkami ich organów.
Powstanie zespołu wynika z istniejących potrzeb klientów kancelarii Salans i coraz wyraźniejszych oczekiwań rynku. Od pewnego czasu systematycznie wzrasta zaangażowanie akcjonariuszy, w tym mniejszościowych, w realizację praw korporacyjnych w spółkach. Pojawiają się konflikty pomiędzy akcjonariuszami większościowymi i mniejszościowymi na tle funkcjonowania spółek, a także spory wynikające ze zmian w strukturze akcjonariatu. Jednocześnie właściciele spółek przywiązują coraz większą wagę do prawidłowego i rzetelnego wykonywania obowiązków przez zarząd i radę nadzorczą spółek, a także egzekwują ich odpowiedzialność. „Spory tego typu są coraz częstsze i wymagające, a ich prowadzenie wymaga coraz większej specjalizacji. Poprzez rozwój naszej nowej praktyki chcemy dostarczać klientom takiego właśnie wyspecjalizowanego podejścia i oczywiście jak najwięcej skutecznych rozwiązań sporów” uzasadnia Tomasz Dąbrowski, partner zarządzający w warszawskim biurze kancelarii Salans.
Powołanie przez kancelarię Salans wyspecjalizowanego Zespołu Sporów Korporacyjnych jest pierwszą tego typu inicjatywą na rynku usług prawniczych. Nowy zespół koncentruje się na kompleksowym prowadzeniu postępowań sądowych, w tym rejestrowych, pomiędzy wspólnikami i akcjonariuszami spółek oraz pomiędzy wspólnikami lub akcjonariuszami a spółkami, w tym spółkami publicznym, a także pomiędzy spółkami a członkami ich zarządów i rad nadzorczych. Będąc częścią warszawskiego zespołu korporacyjnego, działa interdyscyplinarnie poprzez ścisłą współpracę na co dzień z lokalnym zespołem postępowań sądowych.
Co nowego w zamówieniach publicznychę
Mała nowelizacja
Ustawa o zmianie ustawy – prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (tzw. „mała nowelizacja”) weszła w życie w dniu 22 grudnia 2009 r. Najistotniejsze ze zmian dotyczą takich kwestii, jak:
Skrócenie terminu na składanie pytań do siwz
Nowe przepisy zobowiązują zamawiającego do odpowiedzi wyłącznie na te pytania wykonawców, które wpłynęły nie później niż do końca dnia, w którym upływa połowa terminu składania ofert. W przeciwnym wypadku lub w sytuacji, w której pytanie dotyczy kwestii już wyjaśnionej, zamawiający nie musi na nie odpowiadać.
Warunki udziału w postępowaniu
Nowela wprowadza możliwość, aby wykonawca chcący wziąć udział w przetargu mógł polegać na wiedzy, doświadczeniu i zdolnościach finansowych innych podmiotów niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków. Ponadto, jeżeli z uzasadnionej przyczyny wykonawca nie będzie mógł przedstawić dokumentów dotyczących sytuacji finansowej i ekonomicznej wymaganych przez zamawiającego, wykonawca będzie miał prawo przedstawić inny dokument, który w wystarczający sposób potwierdza spełnienie opisanego przez zamawiającego warunku udziału w przetargu.
Możliwość udzielania zaliczek
Nowela wyraźnie przesądza i potwierdza możliwość udzielania przez zamawiających zaliczek na poczet wynagrodzenia wykonawcy. Co do zasady udzielenie zaliczki możliwe będzie, gdy (a) zamówienie dotyczy robót budowlanych lub (b) wszystkich rodzajów zamówień, jeśli są finansowane z udziałem środków unijnych lub z udziałem innych nie podlegających zwrotowi środków ze źródeł zagranicznych. Ograniczenia w zakresie udzielania zaliczek nie dotyczą jednostek samorządu terytorialnego bądź jednostek, dla których samorząd terytorialny jest organem założycielskim lub nadzorującym.
Liberalizacja zasad dotyczących zmiany umowy
Nowela łagodzi również zakaz zmian umowy o zamówienie publiczne zawarty w art. 144 PZP, sprowadzając ograniczenia dotyczące zmian umowy jedynie do istotnych zmian umowy.
Wyższe opłaty sądowe od skarg
Opłata sądowa od skargi na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) ma wynosić pięciokrotność wpisu od odwołania wniesionego w sprawie, której dotyczy skarga. W przypadku skargi dotyczącej czynności zamawiającego dokonanej po otwarciu ofert (np. wyboru oferty) wpis ma wynosić 5% wartość przedmiotu zamówienia, nie więcej niż 5 mln zł.
Duża nowelizacja
Kolejne zmiany do PZP (tzw. „duża nowelizacja”) weszły w życie w dniu 29 stycznia 2010 r. Najistotniejsze z nich dotyczą takich kwestii, jak:
Usługi priorytetowe oraz niepriorytetowe
Zlikwidowano nieograniczoną możliwość stosowania trybu zamówienia z wolnej ręki przy zamówieniach na tzw. usługi niepriorytetowe (w tym prawnicze). Ponadto katalog usług priorytetowych oraz niepriorytetowych (tzn. tych usług, do których stosuje się złagodzone przepisy) znajdował się dotychczas w załącznikach do dyrektyw unijnych. Obecnie katalog ten zawarty jest w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów.
Skrócenie terminów na składanie ofert
Skróceniu uległy niektóre minimalne terminy na składanie ofert. Przykładowo, minimalny termin na składanie ofert w przetargach nieograniczonych na roboty budowlane poniżej progów UE skrócono do minimum 14 dni od ogłoszenia.
Wadium
Nowela wprowadza zasadę, że wadium zwracane jest niezwłocznie po wyborze oferty najkorzystniejszej lub unieważnieniu postępowania, nawet jeżeli wykonawca został wcześniej wykluczony z postępowania lub gdy jego oferta została odrzucona. Po wyborze oferty najkorzystniejszej wadium powinno zabezpieczać jedynie ofertę wybranego wykonawcy.
Ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy
W trybie negocjacji bez ogłoszenia oraz w trybie zamówienia z wolnej ręki zamawiającemu przysługuje prawo do zamieszczenia w Biuletynie lub Dzienniku UE ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy z danym wykonawcą. Umożliwia to składanie środków ochrony prawnej na wybór niekonkurencyjnego trybu przez wykonawców niezaproszonych do negocjacji.
Unieważnienie postępowania
Nowela wprowadza nową przesłankę unieważnienia postępowania, a mianowicie nieprzyznanie zamawiającemu środków z budżetu UE lub EFTA, którymi miało być sfinansowane zamówienia. Warunkiem jest w tym przypadku zawarcie w ogłoszeniu lub zaproszeniu do negocjacji odpowiedniego zastrzeżenia.
Unieważnienie umowy
Unieważnienie jest możliwe w przypadkach określonych w ustawie Pzp oraz jest dokonywane przez Krajową Izbę Odwoławczą („KIO”) lub przez sąd powszechny. W innych przypadkach – niewskazanych w ustawie Pzp – nadal istnieje możliwość wystąpienia do sądu powszechnego o stwierdzenie nieważności umowy na zasadach ogólnych. KIO ma prawo zastąpić sankcję unieważnienia umowy nałożeniem na zamawiającego kar alternatywnych, tj. kary finansowej lub kary skrócenia okresu obowiązywania umowy, jeżeli utrzymanie w mocy umowy leży w interesie publicznym.
Likwidacja protestów
Nowela zlikwidowała instytucję protestów w postępowaniach wszczętych po wejściu w życie noweli (29 stycznia 2010 r.). środkiem odwoławczym, jaki przysługuje wykonawcom, jest odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej, a następnie skarga do sądu okręgowego. W postępowaniach poniżej progów unijnych odwołanie przysługuje tylko na niektóre czynności zamawiającego. W pozostałych przypadkach wykonawcy mają prawo jedynie poinformować zamawiającego o dokonanym naruszeniu prawa. Zmianie uległy terminy na wniesienie odwołania (nawet do 6 miesięcy od zawarcia umowy) oraz zasady postępowania odwoławczego. KIO uzyskała również nową kompetencję w postaci możliwości unieważnienia umowy o zamówienie publiczne, nałożenia kary finansowej na zamawiającego (w wysokości do 10% wartości wynagrodzenia wykonawcy przewidzianego w zawartej umowie), orzekania o skróceniu okresu obowiązywania umowy albo też poprzestania na stwierdzeniu naruszenia przepisów ustawy.
Uwaga! Nowe progi unijne
Od dnia 1 stycznia 2010 r. obowiązują nowe progi, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich – obecnie to wartość równa lub przekraczająca wyrażoną w złotych równowartość kwoty:
I. Dla zamawiających z sektora finansów publicznych:
125.000 euro – dla dostaw lub usług,
4.845.000 euro – dla robót budowlanych;
II. Dla innych zamawiających niż z pkt I:
193.000 euro – dla dostaw lub usług,
4.845.000 euro – dla robót budowlanych;
III. Dla zamawiających sektorowych:
387.000 euro – dla dostaw lub usług,
4.845.000 euro – dla robót budowlanych.
Nowy przelicznik euro
W dniu 1 stycznia 2010 r. weszło w życie Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień.
Nowy przelicznik euro to 3,839.
Relacja z V-th ANNUAL OUTSOURCING FORUM – POLAND AS EUROPEAN KNOWLEDGE PROCESS OUTSOURCING CENTER
„Rok temu na tym Forum zastanawialiśmy się, jak Polska poradzi sobie z globalnym kryzysem. Dzisiaj możemy już sobie szczerze powiedzieć, że Polska dziś wypiękniała… Dzięki kryzysowi, paradoksalnie… Na tle innych krajów rozwiniętych okazało się, że mamy do zaoferowania inwestorom zagranicznym produkt, którego brakuje w Europie 2009 roku. Ten produkt nazywa się stabilność ekonomiczna” – powiedział prezes PAIiIZ Sławomir Majman. Jak wskazała PAIiIZ, analiza klimatu inwestycyjnego w roku 2009 charakteryzuje się umiarkowanie pozytywnym nastawieniem przedsiębiorców inwestujących w Polsce. „Dlaczego PAIiIZ uczestniczy w tym forumę Naszym zdaniem jest światowe kształtowanie mapy gospodarczej Polski. Cóż lepiej kształtuje tę mapę, jak nie nowoczesne usługi BPO. W krajach nowoczesnych nie przypadkiem, 20 – 25 % dochodu narodowego brutto jest tworzone przez usługi zaawansowane technologicznie. My bardzo byśmy chcieli zmierzać w tym kierunku. W tej chwili PAIiIZ pracuje nad 121 projektami inwestycyjnymi, z czego 25 to projekty BPO. Polska ma ogromny potencjał przede wszystkim ludzki, dlatego sądzę, że jeśli inwestorzy otrzymają większe wsparcie, niż w przeciągu ostatnich kilku lat, Polska ma szansę stać się rajem usługowym w Europie” – zauważał prezes PAIiIZ Sławomir Majman.
Podczas konferencji, po raz pierwszy odbyła się debata z udziałem przedstawicieli rządu, samorządów, uczelni i branży outsourcingowej o barierach rozwoju BPO (business process outsourcing) w Polsce. Jej celem była odpowiedź na pytanie czy Polska ma szansę zostać europejskim centrum usług, którą poprowadził redaktor naczelny Forbes- Kazimierz Krupa.
„Oprócz nadal niskich kosztów, Polska ma ogromny potencjał w ludziach, dlatego też sądzę, że jeśli inwestorzy otrzymają większe wsparcie, niż w przeciągu ostatnich kilku lat, Polska ma szansę stać się rajem usługowym w Europie. W inwestycjach coraz większą rolę będzie odgrywał Knowledge Process Outsourcing – i tu widzę szczególnie dużą szansę dla naszego kraju. Outsourcing ma ogromne znaczenie dla polskiej gospodarki, ponieważ w dużym stopniu wpływa na wzrost miejsc pracy, co w dobie zwiększonego bezrobocia ma niebagatelne znaczenie” – uważa Eva Krisztina Aboo – Prezes Roadshow Polska.
Według Marcina Kaszuby, eksperta Ernst & Young kryzys dla outsourcingu wydaje się być wręcz sprzymierzeńcem. „Przy korzystnym otoczeniu prawnym i wsparciu rządu w perspektywie kilku lat Polska ma szansę podwoić z 40 do 80 tysięcy liczbę pracowników w tym sektorze gospodarki. Jesteśmy więksi niż kraje regionu, mamy więcej ludności, a to się przekłada na nasz potencjał: silne ośrodki akademickie, dwa miliony studentów i rosnącą reputację polskiej kadry. Dlatego niezbędne jest przyciąganie i udoskonalanie nowych technologii, zwłaszcza zagranicznych ośrodków naukowo-badawczych. Ważne jest wspieranie współpracy biznesu i nauki, rozwój edukacji, a szczególnie kierunków technicznych. To pozwoli zbudować konkurencyjność polskiej gospodarki na fundamentach wiedzy i zaawansowanej technologii. Jesteśmy skazani na rywalizację w tej dziedzinie, Unia będzie się przecież powiększać o nowe państwa, a rozwój Wspólnoty Europejskiej podnosi nam poprzeczkę”.
„Co zatem jest sukcesem V FORUM outsourcinguę”
To wyliczenie przeszkód biurokratycznych, trudności w przepływie informacji, niezrozumienie roli usług przez te szczeble administracji, które wydaja rozmaite zezwolenia czy zatwierdzają plany. Szczególnie to jest widoczne w budownictwie. Ze strony wszystkich uczestników słyszałem wypowiedzi o celowosci takich narad gdzie wszyscy uczestnicy ringu mogą zabrac głos, wzajemnie sie wspierać i motywować. Ogromną role odegrało perfekcyjne przygotowanie wielonarodowej konferencji przez ROADSHOW POLSKA. Żelazna dyscyplina wystąpień, świetne materiały pomocnicze pomagajace zaplanować udział w dyskusji, doskonała strona techniczna gdzie wielkie ekrany pozwalały obserwować przebieg obrad nawet przy kawie w kuluarach, wszystko to tworzyło nastrój skupionej pracy prawie 200 osób. Brawo ! Pora by Polska stała sie najważniejszym usługodawcą w Europie.” ( Informacja PAP)
Sponsorami / Partnerami wydarzenia prócz wyżej wymienionych byli: NEO BPO, Szczecin, Fraikin, OSG Records Management Group oraz Poznań, Kraków, Lublin, Gdańsk i BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego.
Nowy wspólnik międzynarodowej sieci Mazars
Monika Nowecka jest związana z Mazars od 1995 roku. Jest biegłym rewidentem, członkiem Stowarzyszenia Księgowych w Polsce oraz Accountancy & Taxes Master Club; absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie (finanse i bankowość). Posiada wieloletnie doświadczenie w obsłudze księgowej podmiotów o różnej osobowości prawnej i różnorodnym profilu działalności, głównie podmiotów prawa handlowego.
Monika Nowecka posiada szeroka wiedzę i praktykę w zakresie polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości (MSR/MSSF) potwierdzoną Polskim Dyplomem Stowarzyszenia Księgowych w Polsce w dziedzinie znajomości Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej (opartym na programie dyplomu ACCA z międzynarodowej sprawozdawczości finansowej). Jest prelegentem szkoleń oraz autorką licznych publikacji z zakresu rachunkowości.
Nowi partnerzy w kancelarii Salans
Agnieszka Wardak jest ekspertem w sprawach z zakresu prawa karnego oraz postępowań karnych i wewnętrznych. Mateusz Toczyski specjalizuje się w zagadnieniach związanych z prawem bankowym, finansowaniem inwestycji oraz restrukturyzacją zadłużenia. Pirouzan Parvine zajmuje się prawem spółek i nieruchomości oraz jest koordynatorem zespołu ds. obsługi klientów francuskojęzycznych w Europie środkowo-Wschodniej (tzw. CEE French Desk).
„Tegoroczne awanse są wyrazem uznania za dotychczasowe dokonania oraz doskonałe umiejętności naszych ekspertów. Mimo trudności gospodarczych, których skutki odczuwają wszystkie firmy doradcze, ubiegły rok był dla kancelarii Salans korzystny, głównie dzięki wsparciu merytorycznemu doświadczonych i wykwalifikowanych prawników, co przekłada się na dalszy rozwój firmy” – mówi Tomasz Dąbrowski, partner zarządzający warszawskim biurem kancelarii Salans.
Warto dodać, ze międzynarodowa kancelaria Salans awansowała na stanowiska partnerów 9 prawników w skali całej firmy, w tym 3 w Warszawie. Jest to dowód na dalszy dynamiczny rozwój kancelarii na świecie oraz na umocnienie jej pozycji w Polsce.
Nowa siedziba firmy
Nowa lokalizacja znajduje się przy ul. Bolesława Chrobrego 38 w Warszawie, gdzie zajmujemy samodzielny budynek idealnie wpisujący się w nasze aktualne potrzeby jak i przyszłe inwestycje.