Webinar: Akcja Imigracja – zatrudnianie cudzoziemców w dobie pandemii

Szanowni Państwo,

Pandemia COVID-19 na nowo zdefiniowała nasz sposób życia i wprowadziła do niego wiele zmian i ograniczeń. Również firmy zatrudniające specjalistów z zagranicy stanęły przed szeregiem zupełnie nowych i niespodziewanych wyzwań.

Wbrew przewidywaniom części ekspertów, pandemia nie wpłynęła na zahamowanie trendów wzrostowych w zakresie zatrudnienia cudzoziemców. Wręcz przeciwnie – temat dostępu cudzoziemców do rynku pracy, stał się kluczowy dla możliwości realizacji projektów przez polskie firmy. Częste zmiany przepisów powodują jednak, że pracodawcy mają wątpliwości w zakresie formalnych aspektów związanych z zatrudnianiem zagranicznych pracowników i legalizacją ich pobytu w Polsce.

By rozwiać pojawiające się wątpliwości zapraszamy na bezpłatne webinarium „Akcja Imigracja – zatrudnianie cudzoziemców w dobie pandemii”, które odbędzie się 28 września 2021 r. w godzinach 11:00 – 12:30, i podczas którego nasi eksperci omówią niedawne zmiany i kierunki działań, dotyczące współpracy z pracownikami z zagranicy.

W trakcie wydarzenia omówione zostaną m.in. następujące zagadnienia:

  • „Polityka migracyjna Polski – kierunki działań 2021-2022” – jakie problemy adresuje projekt?
  • Wjazd i pobyt na terytorium Polski pracowników z państw Unii Europejskiej oraz państw trzecich w czasie epidemii COVID-19
  • Nowelizacja ustawy o wjeździe na terytorium RP, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin
  • Zasady pobytu i pracy obywateli Wielkiej Brytanii – jakie kroki należy podjąć, aby zachować uprawnienia pobytowe?
  • Nowelizacja ustawy o cudzoziemcach – na jakie ułatwienia może liczyć pracodawca, który chce zatrudnić pracowników z zagranicy?

Liczba miejsc ograniczona. Udział w webinarium jest bezpłatny.

Przed webinarium otrzymają Państwo mailowo link oraz zalecenia techniczne niezbędne do prawidłowego dołączenia do wydarzenia.

Zapraszamy,
zespół CRIDO

REJESTRACJA

Kancelaria Hoogells rozwija praktykę prawa zamówień publicznych

Od września 2021 r. do zespołu kancelarii Hoogells dołączył adwokat Michał Wojciechowski, który objął stanowisko Head of Public Procurement.

Michał Wojciechowski jest ekspertem w zakresie krajowego oraz unijnego prawa zamówień publicznych. Posiada wieloletnie doświadczenie w reprezentacji klientów (zarówno prywatnych, jak i publicznych) w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z wielu branż, w tym w postępowaniach odwoławczych przed Krajową Izbą Odwoławczą i sądami powszechnymi.

“Budowanie własnego zespołu PZP w ramach kancelarii Hoogells, której motto akcentuje jakość usług świadczonych na rzecz Klientów, stanowi dla mnie kolejny etap rozwoju zawodowego. Jestem przekonany, że korzystając z naszych usług klienci otrzymają komfort i poczucie indywidualnego podejścia do każdej ich sprawy.” – komentuje Michał Wojciechowski.

Michał Wojciechowski jest kolejnym doświadczonym prawnikiem, który w ostatnim czasie zasilił zespół kancelarii Hoogells. W czerwcu br. do kancelarii dołączył adwokat Bolesław Szyłkajtis, który zajmuje stanowisko Head of infrastructure.

Dołączenie Michała do Hoogells jest kolejnym etapem konsekwentnie realizowanej przez nas strategii rozwoju opartej na silnym, merytorycznym zespole, który nie tylko zapewnia najlepszą jakość usług, ale również doskonale rozumie wartości przyświecające naszej organizacji i identyfikuje się z nimi. Uważam, że obecność Michała – z uwagi na jego otwartość i nieszablonowość – będzie niezwykle cenna zarówno dla naszych klientów, jak i całego zespołu Hoogells, z którym mam przyjemność pracować.” – komentuje Anna Oleksiewicz, wspólnik zarządzająca Hoogells.

Więcej o profilu zawodowym nowego Head of Public Procurement kancelarii Hoogells na portalu LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/michalwojciechowski1/.

Raport CRIDO „Pięć lat klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania w Polsce”

Szanowni Państwo,

dziś na naszej stronie internetowej pojawił się nasz kolejny nowy raport „Pięć lat klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania w Polsce”.

Raport powstał na bazie 5 lat doświadczeń ze stosowania klauzuli GAAR w Polsce w praktyce i prezentuje wiele ciekawych danych, a także odpowiada na wiele interesujących podatników pytań, m.in.:

❔ Czym jest unikanie opodatkowania?

❔ Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania – jaki jest cel regulacji?

❔ Jaka jest historia stosowania klauzuli GAAR w Polsce?

❔ Jaki jest zakres stosowania wyłączeń oraz jakie sankcje obowiązują?

❔ Kto decyduje o zastosowaniu klauzuli GAAR i podejmuje działania w tym obszarze?

❔ Jak wyglądają działania Rady ds. Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania oraz jej aktywność?

❔ Jak wygląda stosowanie klauzuli GAAR w Polsce na przestrzeni ostatnich 5 lat w liczbach?

❔ Do jakiego typu rozliczeń jest głównie stosowana klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania?

Autorami raportu są eksperci podatkowi CRIDO.

Zachęcamy do pobierania raportu i wnikliwej lektury oraz udostępniania go Państwa członkom:

https://crido.pl/hottopic/klauzula-przeciwko-unikaniu-opodatkowania-klauzula-gaar/

Śniadanie online z BALAJCZA – „Sztuka cenniejsza niż złoto”

Czwartek, 23 września 2021 r.
godz. 8:00-9:00

W Warszawie trwa właśnie wystawa prac Anny Bilińskiej, jednej z pierwszych polskich malarek, które zachwyciły świat sztuki. To pretekst, by porozmawiać o ciekawych przypadkach z artystycznego  środowiska.

W programie:

  • Który z polskich artystów pracował dla hinduskiego maharadży i co z tego wynikło?
  • Co wyjątkowego miała w sobie Polka, w której paryskim salonie bywał m.in. Modigliani i Picasso?
  • Jakie były losy polskich dzieł sztuki, które wyjechały na Wystawę Światową w Nowym Jorku w 1939 roku?
  • Jak słynne kobiety sukcesu i bizneswomen zmieniają rynek sztuki?

Na te i inne pytania poszukamy odpowiedzi podczas śniadania 23 września.

Spotkanie poprowadzi Hanna Dzielińska – dziennikarka, przewodniczka po Warszawie, autorka spacerów międzymiastowych (kwarantannowych) online, reportaży oraz książek o kulturze i mieście, popularyzatorka kultury i sztuki. Hania zajmuje się również animacją życia kulturalno‑artystycznego, organizuje produkcję filmów dokumentalnych i reportaży, współpracuje z dzielnicami i instytucjami kultury przy tworzeniu publikacji historycznych, a także prowadziła koło naukowe Studentów Historii Sztuki i wydała własną serię gier przygodowych dla dzieci i dla dorosłych.

Spotkanie odbędzie się w języku polskim.

W celu potwierdzenia obecności prosimy o kontakt:

Timea Balajcza, spotkania@balajcza.pl
tel.: +48 601 913 446

  • Zapisując się na webinar, zgadzasz się na przesłanie informacji marketingowych od BALAJCZA sp. z o.o. i przetwarzanie danych osobowych zgodnie z Polityką ochrony danych osobowych zamieszczoną na stronie balajcza.pl.
  • Informujemy, iż udział w „Śniadaniach online z BALAJCZA” oraz „Warsztatach online z BALAJCZA” jest tożsamy z wyrażeniem zgody na wykorzystanie i rozpowszechnienie przez organizatora, czyli BALAJCZA sp. z o.o. (KRS 0000659805), wizerunku osób uczestniczących w „Śniadaniach online z BALAJCZA” oraz „Warsztatach online z BALAJCZA”, przewidzianej w art. 81 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Startuje I edycja konkursu „Liderzy ESG”, organizowanego przez NN Investment Partners, GPW oraz PwC

Z początkiem września 2021 r. wystartowała I edycja konkursu „Liderzy ESG”, skierowanego do przedsiębiorstw realizujących wyróżniającą się strategię ESG, oferujących innowacyjne produkty i usługi pozytywnie oddziałujące na środowisko, a także prowadzących skuteczne kampanie informacyjne i promocyjne w obszarze zrównoważonego rozwoju. Organizatorami konkursu są NN Investment Partners TFI, GPW oraz PwC, partnerem strategicznym UN Global Compact Network Poland, partnerami Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, Polskie Stowarzyszenie Inwestorów Kapitałowych (PSIK), Sieć Badawcza Łukasiewicz oraz Związek Banków Polskich (ZBP).

„Liderzy ESG” to nagroda, która będzie przyznawana w trzech głównych kategoriach: Strategia, Innowacja oraz Program edukacyjny. Dodatkową kategorią jest Wizjonerka/Wizjoner Zielonej Transformacji – otrzyma ją osoba, która podejmuje szczególne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ma istotny wpływ na obszar ochrony środowiska i zasobów naturalnych.

Tylko w ciągu ostatnich czterech lat światowa wartość funduszy inwestycyjnych nastawionych na zrównoważony rozwój urosła o ponad 50 proc. i na koniec 2020 r. stanowiła 35 bilionów dolarów, czyli ponad 1/3 wszystkich zarządzanych aktywów finansowych[1]. Te dane pokazują, że firmy, które rozwijają się w zrównoważony sposób bez problemu będą mogły sięgnąć po powszechnie dostępne i tanie finansowanie. Z kolei firmy, które prowadzą kontrowersyjną działalność lub nie planują ograniczenia swojego negatywnego wpływu na środowisko i społeczeństwo, będą od tego finansowania odcięte albo będą musiały za nie dużo zapłacić” – mówi Małgorzata Barska, prezes NN Investment Partners TFI.

Firmy, które chcą zgłosić się do udziału w konkursie, mają na to czas do 31 października. Mogą one przystąpić do konkursu w jednej, dwóch lub trzech kategoriach. Regulamin oraz formularze zgłoszeniowe są dostępne na stronie http://www.liderzyesg.pl. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone podczas uroczystej gali 2 grudnia 2021 roku.

O wyborze laureatów zdecyduje kapituła konkursu złożona z ekspertów w dziedzinie ESG, rynków finansowych, nauki i biznesu. W jej skład wchodzą:

  • Izabela Olszewska, Członek Zarządu, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie
  • Robert Bohynik, CFA, Wiceprezes Zarządu NN Investment Partners TFI
  • Krzysztof Szułdrzyński, Partner PwC
  • dr Monika Sady, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Barbara Nowakowska, Dyrektor Zarządzająca, PSIK
  • Włodzimierz Kiciński, Wiceprezes Związku Banków Polskich
  • dr Piotr Dardziński, Prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz
  • Kamil Wyszkowski, Dyrektor Generalny UN Global Compact Network Poland,
  • Elisabetta Falcetti, Dyrektor na Europę Środkową i Kraje Bałtyckie Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju
  • Krzysztof Jedlak, redaktor naczelny „Dziennika Gazety Prawnej”

Zanim zgłoszenia zostaną przekazane kapitule, zespół analityczny – na co dzień zajmujący się analizą ESG i zrównoważonym rozwojem – wyłoni po 10 zgłoszeń w każdej kategorii, które uzyskały najlepszą ocenę ilościową (TOP 10).

Z perspektywy całego rynku ważne jest pokazanie, że spółki notowane na warszawskiej giełdzie rozwijają się w sposób zrównoważony, co zapewni im dostęp do kapitału zarówno lokalnego jak i globalnego. W ramach konkursu ‘Liderzy ESG’ chcemy wyróżnić liderów podmioty, które mają doświadczenie w raportowaniu niefinansowym, ale mamy nadzieję, że w tej grupie znajdą się firmy, które przyjęły świetne strategie czy opatentowały nowe produkty związane z zagadnieniami z obszaru środowiskowego czy społecznego. Dlatego warto dołączyć do zielonej transformacji i zawalczyć o tytuł Lidera ESG” – powiedziała Izabela Olszewska, członek zarządu GPW.

ESG (z ang. Environmental, Social, Governance) obejmuje kwestie związane z ochroną środowiska, odpowiedzialnością społeczną i ładem korporacyjnym. Akronim ten szczególnym zainteresowaniem cieszy się od 2015 r. po opublikowaniu Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Obowiązek raportowania zagadnień ESG przez wszystkie spółki mające powyżej 250 pracowników (bez względu na branżę), wejdzie w życie już od 2023 roku.

Strategia zrównoważonego rozwoju wsparta wysokiej jakości raportowaniem stanowi coraz ważniejszy element wartości firmy i jest fundamentem długofalowego rozwoju przedsiębiorstwa. Jak pokazują badania, globalnie już ponad 90% kadry zarządzającej, uważa zrównoważony rozwój i ESG za ważne lub bardzo ważne elementy kształtowania wartości przedsiębiorstwa. Konkurs ‘Liderzy ESG’ to możliwość dla firm, aby pochwalić się osiągnięciami w zakresie ESG i wzmocnić swoją pozycję w oczach inwestorów, instytucji finansowych, klientów oraz pracowników” – mówi Krzysztof Szułdrzyński, partner PwC.

Informacje o PwC

W PwC naszym celem jest budowanie społecznego zaufania i odpowiadanie na kluczowe wyzwania współczesnego świata. Jesteśmy siecią firm działającą w 155 krajach. Zatrudniamy ponad 284 tysięcy osób, które dostarczają naszym klientom najwyższej jakości usługi w zakresie doradztwa biznesowego, technologicznego, podatkowo-prawnego oraz audytu. W Polsce PwC posiada biura w 7 miastach oraz Financial Crime Unit w Gdańsku i Warszawie, dwa Centra Usług Wspólnych w Katowicach i Opolu oraz oddział PwC IT Services w Lublinie. Polskie spółki PwC zatrudniają ponad 6000 osób. Dowiedz się więcej na www.pwc.pl.

O NN Investment Partners TFI S.A.

NN Investment Partners TFI już od ponad 20 lat pomnaża pieniądze klientów indywidualnych, firm i instytucji. Jesteśmy drugim co do wielkości TFI na polskim rynku pod względem wartości aktywów funduszy dla szerokiego grona inwestorów. Obsługujemy ponad 500 tysięcy klientów oferując im nie tylko fundusze, ale również produkty emerytalne oraz rozwiązania inwestycyjne szyte na miarę. Jesteśmy częścią międzynarodowej Grupy NN, z sukcesem łączymy globalną i lokalną ekspertyzę.

Informacje o GPW

Historia giełdy

12 kwietnia 1991 r. ówcześni Ministrowie Przekształceń Własnościowych i Finansów podpisali akt założycielski spółki akcyjnej „Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.” Cztery dni później, w dniu sesji inauguracyjnej GPW handlowano akcjami pięciu spółek, a obrót wyniósł 1990 zł. Od 2018 r. GPW klasyfikowana jest przez agencję FTSE Russell jako jeden z 25 rynków rozwiniętych. Historia rynku kapitałowego na ziemiach polskich sięga początku XIX w. Pierwsza w Polsce i jedna z niewielu w Europie Giełda Kupiecka, powstała w Warszawie 2 maja 1817 r, wkrótce stała się największym rynkiem carskiej Rosji, odpowiedzialnym za 5-6% światowego obrotu papierami wartościowymi. Prężna giełda, odpowiadająca za 90% krajowego obrotu działała też w okresie międzywojennym w Warszawie. Po okresie PRL-u i gospodarki planowanej, ponowny rozwój polskiego rynku kapitałowego był możliwy dopiero w 1989 r., wraz z transformacją ustrojową i gospodarczą.

Giełda dzisiaj

W lipcu 2021 r. średnia dzienna wartość obrotu akcjami w ramach arkusza zleceń wyniosła 842,2 mln zł. Na koniec lipca br. na Głównym Rynku notowane były akcje 429 firm (382 krajowych i 47 zagranicznych), natomiast na parkiecie NewConnect 367 spółek (363 krajowe i 4 zagraniczne). W zeszłym roku Grupa Kapitałowa GPW wypracowała rekordowe przychody ze sprzedaży w wysokości 403,8 mln zł i jeden z najwyższych w swojej historii zysk netto, który przekroczył 151 mln zł. Według danych Federacji Europejskich Giełd Papierów Wartościowych, w 2020 r. GPW zajęła I miejsce w Europie pod względem procentowego wzrostu obrotów akcjami i III miejsce pod kątem wartości ofert pierwotnych. Pod koniec 2020 r. GPW była też II rynkiem w Europie pod względem płynności oraz osiągnęła status światowego lidera pod względem liczby notowanych spółek z sektora gamedev.

Pozycja GPW w regionie

GPW jest liderem wśród giełd Europy Środkowo-Wschodniej, pod względem liczby notowanych spółek i łącznej kapitalizacji spółek krajowych. Udział GPW w obrocie akcjami na giełdach regionu wynosi 81%. GPW przewodniczy inicjatywie Giełd Trójmorza oraz aspiruje do roli regionalnego hubu dla młodych spółek technologicznych o ogromny potencjale, tzw. jednorożców. Obecnie trwają negocjacje w sprawie przejęcia większościowego pakietu akcji Giełdy w Armenii przez GPW.

***

Grupa Kapitałowa GPW (GK GPW) prowadzi platformy obrotu akcjami, obligacjami skarbowymi i korporacyjnymi, instrumentami pochodnymi, energią elektryczną i gazem ziemnym oraz dostarcza indeksy i wskaźniki referencyjne, m.in. WIBID i WIBOR. W 2018 r. Agencja indeksowa FTSE Russell zakwalifikowała polski rynek kapitałowy do grona rynków rozwiniętych. Prowadzone przez GK GPW rynki są największymi w Europie Środkowej i Wschodniej. Więcej informacji na www.gpw.pl

[1] Global Sustainable Investment Review 2020. GSIA | (gsi-alliance.org)

CRIDO rozwija praktykę M&A

1 września br. do CRIDO Legal dołączył Przemysław Furmaga, który będzie partnerem odpowiedzialnym za praktykę M&A. Wraz z nim do kancelarii dołączyli Aleksandra Czarnecka oraz Andrzej Dunikowski, którzy zajmują stanowiska senior associate.

Przemysław Furmaga będzie odpowiedzialny za rozwój doradztwa w obszarze fuzji i przejęć. Nowy partner CRIDO Legal posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu krajowych i transgranicznych projektów M&A, które zdobywał m.in. w kancelarii DZP. Przy transakcjach akwizycyjnych reprezentował klientów zarówno po stronie sprzedających, jak i kupujących. Pracował z międzynarodowymi korporacjami, funduszami private equity oraz prywatnymi przedsiębiorcami. Doradzał także przy transakcjach wykupów managerskich, a także w sporach korporacyjnych.

Do zespołu M&A dołączyli także Aleksandra Czarnecka oraz Andrzej Dunikowski, którzy zajmują stanowiska senior associate. Andrzej przed dołączeniem do CRIDO współpracował z Przemysławem w kancelarii DZP, z którą w przeszłości była też związana Aleksandra.

Jako lider zespołu M&A będę koncentrował się na dalszym rozwoju tej praktyki, w szczególności w obszarze obsługi polskich przedsiębiorców przy projektach akwizycyjnych, zarówno po stronie „sell”, jak i „buy”, w tym przy akwizycjach zagranicznych, jak również w transakcjach z udziałem funduszy PE oraz VC. Nasz zespół składa się z doświadczonych ekspertów, dlatego jestem pewien, że zapewnimy klientom wsparcie na najwyższym poziomie w każdym aspekcie procesu M&A i to działając przy wielu projektach jednocześnie – komentuje Przemysław Furmaga, partner w CRIDO Legal.

Projekty z obszaru M&A są ważną częścią działalności CRIDO, dlatego budujemy silny zespół specjalistów w tym zakresie. We współpracy z zespołami doradztwa podatkowego, Corporate Finance oraz zespołem modelowania i wycen nasi prawnicy będą mogli wspierać klientów nie tylko w kwestiach prawnych, ale również biznesowych. Wiemy, że projekty M&A są skomplikowane, wielowątkowe, wymagają indywidualnego podejścia oraz patrzenia na daną transakcję z szerszej perspektywy. I w taki właśnie sposób chcemy pomagać naszym klientom. Rynek aktualnie jest rozgrzany, więc jesteśmy przekonani, że to dobry moment, aby rozwijać doradztwo w tym zakresie.– mówi Jakub Ziółek, partner zarządzający CRIDO Legal.

Do zespołu M&A w październiku tego roku dołączą kolejni prawnicy.

O CRIDO – Zapewniamy przedsiębiorcom wsparcie podatkowe, prawne, transakcyjne i biznesowe. Pomagamy rozwijać innowacyjną działalność, w tym pozyskując finansowanie ze środków publicznych i innych dostępnych źródeł.  Zaangażowanie i praca naszego zespołu zostały wielokrotnie docenione. Zajmujemy najwyższe pozycje w rankingach doradców podatkowych oraz firm wspierających działalność B+R i innowacje.  Więcej informacji na: crido.pl

Śniadanie online z BALAJCZA – „Korea Południowa – Natura jest domem”, część 1.

Czwartek, 9 września 2021 r.
godz. 8:00-9:00

Korea Południowa to intrygujący i nadal nieodkryty turystycznie kraj, gdzie licząca niemal cztery tysiące lat historia splata się z nowoczesnością.

Tak jak niefortunne położenie geopolityczne wpływało na dzieje kraju, tak ukształtowanie terenu i jego piękno formowało mentalność mieszkańców. Wyjątkowo silna więź z przyrodą przyczyniła się do poglądu, że związek Koreańczyków z otaczającą ich naturą bywał silniejszy niż z innym człowiekiem.

Zapraszamy na opowieści o Korei Południowej w ramach Śniadania on-line.

Pierwsza część już w czwartek 9 września w godz. 8.00 – 9.00.

Dowiedzą się Państwo między innymi:

  • jak położenie “między wielorybami a rekinem” wpływało na losy Korei
  • jak mityczna niedźwiedzica przeistoczyła się w kobietę
  • dlaczego na koreańskich mapach nie ma Morza Japońskiego
  • jak dwóch młodych oficerów armii USA podzieliło Koreę na pół
  • jakie są cztery podstawowe składniki kuchni koreańskiej
  • dlaczego Koreańczycy wymyślili kimchi

Spotkanie poprowadzi pani Kamila Radzyńska – trenerka biznesu, specjalistka od komunikacji międzykulturowej, członkini SIETAR Polska, R&D Manager z doświadczeniem w handlu zagranicznym, romanistka, pasjonatka Dalekiego Wschodu, laureatka Konkursu wiedzy o Francji organizowanego przez radio PR III i France Inter.

Spotkanie odbędzie się w języku polskim.

W celu potwierdzenia obecności prosimy o kontakt:

Timea Balajcza, spotkania@balajcza.pl
tel.: +48 601 913 446

  • Zapisując się na webinar, zgadzasz się na przesłanie informacji marketingowych od BALAJCZA sp. z o.o. i przetwarzanie danych osobowych zgodnie z Polityką ochrony danych osobowych zamieszczoną na stronie balajcza.pl.
  • Informujemy, iż udział w „Śniadaniach online z BALAJCZA” oraz „Warsztatach online z BALAJCZA” jest tożsamy z wyrażeniem zgody na wykorzystanie i rozpowszechnienie przez organizatora, czyli BALAJCZA sp. z o.o. (KRS 0000659805), wizerunku osób uczestniczących w „Śniadaniach online z BALAJCZA” oraz „Warsztatach online z BALAJCZA”, przewidzianej w art. 81 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Raport CRIDO – Trendy Podatkowe 2021

Szanowni Państwo,

na naszej stronie internetowej dostępny jest już wyjątkowy raport „Trendy Podatkowe 2021”. Raport powstał w oparciu o Mapę Trendów – autorskie narzędzie stworzone przez @infuture.institute.

Analizując zakres poszczególnych trendów, wybraliśmy te, które w naszej ocenie są aktualne również w sferze podatkowej. Samodzielnie zdecydowaliśmy się zdefiniować i opisać dodatkowy trend, niezwykle istotny z puntu widzenia przepisów podatkowych i prawnych – Modele biznesowe cyfrowej ery.

Przeanalizowaliśmy kluczowe obszary działań legislacyjnych obrazujące rozwój tych trendów „na dziś” oraz możliwe kierunki ich ewolucji.

W raporcie zostały omówione następujące trendy:

✔ Algorytmizacja życia

✔ Zrobotyzowane życie

✔ Gospodarka blockchain

✔ Life after plastic

✔ Transparentność

✔ Czysta energia

✔ Modele biznesowe cyfrowej gospodarki – trend zdefiniowany przez #CIRDO

Autorami raportu oraz zawartych w nim komentarzy do poszczególnych trendów są eksperci podatkowi CRIDO.

Zachęcamy do pobierania raportu i wnikliwej lektury oraz udostępniania go Państwa członkom, którzy mogą być żywo zainteresowani poszczególnymi trendami odnoszącymi się do ich obszarów działania 👇🏻

https://crido.pl/hottopic/trendy-podatkowe-2021/

Firmy krytyczne wobec zmian podatkowych / Informacja prasowa KPMG

Firmy krytyczne wobec zmian podatkowych

Rok 2021 przyniósł podatnikom CIT wiele fundamentalnych zmian. Zdaniem firm w Polsce najistotniejszą było wprowadzenie obowiązku sporządzenia i opublikowania informacji o realizacji strategii podatkowej. Najwięcej czasu i zasobów w celu sporządzenia informacji o realizacji strategii podatkowej organizacje poświęcają na informacje o stosowanych procesach i procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków, wynikających z przepisów podatkowych i zapewniających ich prawidłowe wykonanie. W 2022 roku Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie nowych ulg podatkowych związanych z Polskim Ładem. Firmy biorące udział w badaniu KPMG najlepiej oceniają planowaną ulgę na automatyzację i  robotyzację, rozszerzenie ulgi B+R oraz zakresu IP Box.

2021 rok przyniósł wiele zmian w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Wg firm biorących udział w badaniu KPMG, najistotniejszą zmianą wprowadzoną na początku roku w CIT jest obowiązek sporządzania i publikowania informacji z realizacji strategii podatkowej. Duże znaczenie miało również odroczenie mechanizmu pay and refund w podatku u źródła, które już po przeprowadzeniu badania zostało ponownie przesunięte z 30 czerwca na 31 grudnia 2021 roku. Na kolejnych miejscach respondenci wymieniali ograniczenia w rozliczaniu strat podatkowych oraz „estoński CIT”.

Firmy minimalizują negatywne skutki wprowadzenia nowych przepisów dot. spółek komandytowych

W styczniu 2021 roku spółki komandytowe i niektóre spółki jawne zostały objęte podatkiem dochodowym od osób prawnych (zgodnie z nowelizacją, spółki komandytowe mogły postanowić, że nowe przepisy obejmą je dopiero od 1 maja 2021 roku). W związku ze zmianą, dochody generowane przez spółki komandytowe (i niektóre spółki jawne), które były dotychczas podmiotami transparentnymi podatkowo, zostały opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych na poziomie spółki.

Okazuje się, że większość respondentów badania (87% wskazań) przyznaje, że w swojej działalności nie korzysta ze spółek komandytowych. 5% ankietowanych firm zadeklarowało, że wykorzystuje spółki komandytowe i skorzystało z możliwości odroczenia uzyskania przez nie statusu podatników CIT do końca kwietnia 2021 roku. 7% firm dokonało zmiany formy prowadzenia działalności poprzez przekształcenie spółek komandytowych (w spółkę z o.o. lub spółkę jawną).

Objęcie spółek komandytowych opodatkowaniem podatkiem dochodowym to fundamentalna zmiana dla organizacji, które wykorzystują tę formę prawną w swoich strukturach. Nic zatem dziwnego, że niemal wszyscy respondenci korzystający ze spółek komandytowych postanowili ograniczyć skutki tej zmiany poprzez opóźnienie jej wejścia w życie lub modyfikację struktury swoich grup – mówi Anna Sińczuk, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Szef Zespołu ds. Podatku Dochodowego od Osób Prawnych w KPMG w Polsce.

Realizacja strategii podatkowej – 29% firm rozpoczęło już stosowne działania

Na początku roku wszedł w życie obowiązek sporządzania i publikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej. Nowy obowiązek sprawozdawczy dotyczy zarówno pojedynczych podatników CIT, których przychody w roku podatkowym przekroczyły 50 mln euro oraz podatkowych grup kapitałowych bez względu na osiągane przychody. Obowiązek informowania o realizacji strategii podatkowej został nałożony zarówno na całą grupę podatkową, jak i na pojedyncze spółki wchodzące w jej skład. Zgodnie z wynikami badania KPMG, 39% respondentów zadeklarowało, że ich firma nie ma obowiązku sporządzania informacji o realizacji strategii podatkowej. Z kolei 29% respondentów przyznało, że ich firma prowadzi już stosowne działania nad przygotowaniem takich informacji we własnym zakresie lub z pomocą zewnętrznych doradców, a 32% badanych organizacji planuje wkrótce rozpoczęcie podobnych działań.

Najbardziej problematycznymi obowiązkami związanymi z przygotowaniem informacji o realizacji strategii podatkowej, które jednocześnie wymagają poświęcenia największej liczby zasobów, są informacje o stosowanych procesach i procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów podatkowych i zapewniających ich prawidłowe wykonanie. Równie wymagające są informacje o transakcjach z podmiotami powiązanymi, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów. Z kolei najmniej angażujące, zdaniem badanych firm, są zagadnienia dotyczące złożonych wniosków o wydanie interpretacji podatkowych, informacji stawkowych i akcyzowych oraz informacji na temat rozliczeń w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową.

Obowiązek sporządzania i publikowania informacji o realizowanej strategii podatkowej to kolejny z obowiązków administracyjnych nakładanych na polskich podatników. Należy jednak podkreślić, że spółki mogą skorzystać z okazji i nie tylko pochwalić się wysokością podatków płaconych w Polsce, ale także faktem przestrzegania złożonych polskich regulacji prawa podatkowego. Istnieje zatem możliwość przekucia uciążliwości w PR-owy pozytyw – mówi Wojciech Majkowski, Dyrektor w Dziale Doradztwa Podatkowego w Zespole ds. Podatku Dochodowego od Osób Prawnych w KPMG w Polsce.

Ocena zapowiedzianych nowych ulg podatkowych w Polskim Ładzie

W 2022 roku, zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów, zostaną wprowadzone nowe ulgi związane z Polskim Ładem. Planowane jest m.in. rozszerzenie ulgi B+R oraz IP Box. Nowością ma być m.in. ulga na IPO czy ulga na zatrudnienie nowych pracowników wykonujących prace badawczo-rozwojowe, ulga na prototyp lub na robotyzację, jednak szczegóły dotyczące planowanych rozwiązań nie są na razie znane. Wśród zapowiadanych nowych ulg, firmy biorące udział w badaniu, najlepiej oceniają planowaną ulgę na automatyzację i robotyzację, rozszerzenie ulgi B+R oraz rozszerzenie zakresu IP Box. Z kolei najgorzej firmy oceniają zapowiadane zmniejszenie restrykcji dotyczących tzw. „estońskiego CIT” (53% negatywnych ocen), ulgę dla Venture Capital (44% negatywnych ocen) lub ulgę konsolidacyjną, którą źle ocenia 40% badanych.

Podatek u źródła – będzie łatwiej?

Od 2018 roku polscy płatnicy podatku u źródła w celu zastosowania zwolnienia lub preferencyjnej stawki opodatkowania są obowiązani do dochowania należytej staranności przy weryfikacji spełnienia warunków uprawniających do zastosowania takiej preferencji. Zdecydowana większość (59% wskazań) respondentów badania KPMG w Polsce zdeklarowała, że w celu zastosowania zwolnienia lub uzyskania preferencyjnej stawki podatku WHT, dokonuje weryfikacji i analizuje płatności we własnym zakresie. 15% firm biorących udział w badaniu zadeklarowało, że skorzystało z pomocy zewnętrznego doradcy i uzyskało opinię o możliwości zastosowania zwolnienia z WHT lub zastosowania preferencyjnej stawki podatku. 1 na 10 badanych organizacji uzyskała z kolei opinię o zastosowaniu zwolnienia w podatku u źródła.

Obowiązek zachowania należytej staranności przy zastosowaniu zwolnienia lub preferencyjnej stawki opodatkowania przy podatku u źródła jest powszechnie uważany za dodatkowe wyzwanie stawiane osobom odpowiedzialnym za rozliczenia podatkowe. Jest to wyzwanie o tyle istotne, że niedopełnienie obowiązków może wiązać się nie tylko z zapłatą przez płatnika zaległego podatku, odsetek za zwłokę oraz dodatkowego zobowiązania podatkowego (10% wartości brutto należności podlegającej podatkowi u źródła), ale także sankcjami karnoskarbowymi nakładanymi na konkretne osoby fizyczne – mówi Przemysław Szywacz, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego w Zespole ds. Podatku Dochodowego od Osób Prawnych w KPMG w Polsce.

 W ostatnim czasie Ministerstwo Finansów zapowiedziało wprowadzenie zmian w podatku u źródła od 2022 roku, których celem ma być przede wszystkim ograniczenie uciążliwych procedur i ułatwienie rozliczeń. Tymczasem najczęściej wskazywaną przez firmy oczekiwaną zmianą w przepisach dot. podatku u źródła jest odstąpienie od zastosowania mechanizmu pay and refund, na którą wskazało 39% badanych firm. 13% firm przyznało, że oczekiwałoby możliwości zastosowania mechanizmu pay and refund wyłącznie do płatności z podmiotami powiązanymi, a 11% zwiększenia limitu warunkującego konieczność zastosowania tego mechanizmu. Zdaniem 8% respondentów dobrym rozwiązaniem byłoby rozszerzenie możliwości uzyskania opinii o zastosowaniu zwolnienia z podatku u źródła.

Zarządzanie funkcją podatkową w firmie – 40% firm nie podjęło działań w tym zakresie

Zarządzanie funkcją podatkową jest związane m.in. z prawidłowym naliczeniem i regulowaniem podatków, zapewnieniem zgodności z prawem, a także ze związaną z tym odpowiedzialnością na podstawie kodeksu karnego skarbowego. W badaniu KPMG w Polsce, jedna piąta respondentów przyznała, że ich organizacja wdrożyła i zatwierdziła wewnętrzną procedurę dotyczącą realizacji określonych obowiązków, w związku z zarządzaniem funkcją podatkową firmy. Kolejne 35% planuje rozpoczęcie działań w tym zakresie w najbliższej przyszłości. Z drugiej strony, 40% badanych respondentów zadeklarowało, że ich firmy nie podjęły żadnych działań w tym obszarze.

Pełną wersję raportu w wersji elektronicznej można pobrać ze strony kpmg.pl.

****

O RAPORCIE:
Raport KPMG w Polsce pt. „Zmiany w CIT z perspektywy firm w Polsce” powstał na podstawie badania dotyczącego zmian w CIT, które zostało przeprowadzone w czerwcu 2021 roku wśród uczestników IV Konferencji KPMG poświęconej podsumowaniu pół roku stosowania nowych przepisów w podatku dochodowym od osób prawnych. W badaniu wzięło udział 75 osób.
****
O KPMG:
KPMG jest globalną organizacją niezależnych firm świadczących usługi profesjonalne z zakresu audytu, doradztwa podatkowego i doradztwa gospodarczego. KPMG działa w 146 rajach i zatrudnia ponad 227 000 pracowników w firmach członkowskich na całym świecie. Każda z firm KPMG jest odrębnym podmiotem prawa. KPMG International Limited jest prywatną spółką angielską z odpowiedzialnością ograniczoną do wysokości gwarancji. KPMG International Limited i podmioty z nią powiązane nie świadczą usług na rzecz klientów. W Polsce KPMG działa od 1990 roku. Obecnie zatrudnia blisko 2000 osób w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Katowicach i Łodzi. Więcej na stronie kpmg.pl.
****
Kontakt dla mediów:
Krzysztof Krzyżanowski, e-mail: kkrzyzanowski@kpmg.pl, tel.: +48 22 528 11 14 lub 508 047 582
Jakub Malczewski, e-mail: jmalczewski@kpmg.pl, tel.: +48 22 528 15 72 lub 605 511 308
Patrycja Kowalczyk, e-mail: patrycjakowalczyk@kpmg.pl, tel.: +48 22 528 11 87 lub 664 718 676

****
Nie przegap żadnej aktualizacji od
@KPMGPoland

 ****

Informujemy, że współadministratorami Pana/Pani danych osobowych są Spółki wchodzące w skład grupy kapitałowej KPMG w Polsce, (tj. KPMG Sp. z o.o., KPMG Sp. z o.o. sp. k., KPMG Audyt Sp. z o.o., KPMG Audyt Services Sp. z o.o., KPMG Audyt Sp. z o.o. sp. k., KPMG Advisory Sp. z o.o. sp. k., KPMG Tax M.Michna Sp. k., KPMG Usługi Księgowe Sp. z o.o., D.Dobkowski Sp. k., KPMG Restructuring Sp. z o. o. Wszystkie spółki mają swą siedzibę w Warszawie przy ul. Inflanckiej 4A). W Spółkach z grupy kapitałowej KPMG w Polsce został powołany Inspektor Ochrony Danych (e-mail: DPO@kpmg.pl lub adres korespondencyjny: KPMG Sp. z o.o. Inspektor Ochrony Danych – DPO, ul. Inflancka 4A, 00-189 Warszawa), który jest dla Pana/Pani osobą kontaktową w kwestiach związanych z danymi osobowymi. Pana/Pani dane osobowe zostały pozyskane z ogólnodostępnych źródeł, tj. (stron internetowych wydawnictw, stopek redakcyjnych itp.) lub bezpośrednio od Pana/Pani z prośbą o wysyłanie informacji przeznaczonych dla dziennikarzy. Odbiorcami Pana/Pani danych osobowych będą upoważnieni pracownicy oraz współpracownicy współadministratorów danych osobowych.
Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane na podstawie prawnie usprawiedliwionego interesu administratora danych, tj. na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku, tj. ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych. Usprawiedliwionym interesem administratora danych jest nawiązanie z Panem/Panią kontaktu oraz dostarczenie Panu/Pani w tym celu informacji technicznych. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane w zakresie: dane identyfikujące osobę, służbowe dane adresowe i teleadresowe. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane do czasu wniesienia żądania usunięcia danych. W przypadku wniesienia żądania usunięcia danych, Pana/Pani dane zostaną bezpowrotnie usunięte.
Ma Pan/Pani prawo żądania dostępu do dotyczących Pana/Pani osoby danych osobowych, prawo ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. Przysługuje ponadto Panu/Pani prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, w przypadku przetwarzania Pana/Pani danych osobowych w sposób naruszający przepisy RODO. Informujemy, że Państwa dane osobowe będą profilowane, lecz decyzje dotyczące Państwa osoby nie będą podejmowane w sposób zautomatyzowany. Na tego rodzaju przetwarzania danych przysługuje Państwu prawo sprzeciwu. Informujemy ponadto, że Spółki wchodzące w skład grupy kapitałowej KPMG w Polsce zawarły wspólne uzgodnienia, w których ustaliły zakresy swojej odpowiedzialności dotyczące wypełnienia obowiązków wynikających z RODO, a w tym tych, o których mowa w niniejszej klauzuli informacyjnej.
Za przestrzeganie praw i wypełnianie obowiązków w stosunku do Państwa danych osobowych odpowiedzialna jest KPMG Sp. z o.o. W uzgodnieniach postanowiono również, jak wskazano, że punktem kontaktowym dla Państwa jest Inspektor Ochrony Danych.

Webinar: Polski Ład – alternatywy dla jednoosobowej działalności gospodarczej

10 sierpnia 2021 r., godz. 11:00

Nie milkną echa po opublikowaniu propozycji zmian podatkowo-ubezpieczeniowych w ramach Polskiego Ładu. Grupą najbardziej dotkniętą przez planowane zmiany będą osoby prowadzące działalność gospodarczą.

Wielu przedsiębiorców zadaje sobie pytanie, jakie alternatywne formy opodatkowania oraz formy prowadzenia działalności gospodarczej są dopuszczone przez polskie prawo oraz jakie wyzwania mogą się z tym wiązać.

Zapraszamy na webinarium, które odbędzie się we wtorek, 10 sierpnia br. w godzinach 11:00 – 12:15, podczas którego nasi eksperci omówią praktyczne zagadnienia związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w różnych formach prawnych.

Przedstawione zostaną m.in.:

  • Skutki Polskiego Ładu dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą
  • Możliwe formy opodatkowania jednoosobowej działalności gospodarczej
  • Inne popularne formy prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce
  • Oddzielenie majątku firmowego od prywatnego i sukcesja (transfer międzypokoleniowy biznesu), czyli jakie korzyści może przynieść zmiana formy prawnej
  • Jak z głową przeprowadzić proces zmiany formy prawnej, by nie zagrozić swojemu biznesowi i ile czasu to wymaga
  • Przykładowe kalkulacje porównawcze dla różnego poziomu dochodów

Liczba miejsc ograniczona. Udział w webinarium jest bezpłatny.

Przed webinarium otrzymają Państwo mailowo link oraz zalecenia techniczne niezbędne do prawidłowego dołączenia do wydarzenia.

Zapraszamy,
zespół CRIDO

REJESTRACJA